hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sommersaler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sommersaler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ida&Fjellvåk

» VIP

Innlegg: 473

Skrevet - 29/12/2008 :  23:03:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Erfaringer med sommersaler? Spesielt Sommer Meteor Sprang.


Tillit og respekt er ikke det samme:)

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 30/12/2008 :  02:00:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke erfaringer med sadler i det hele tatt - bare flaks!
Da jeg for 5 år siden fikk min lille, gamle hest tilbake - etter to år - fulgte ikke den gamle Wintec-salen med over fjellet fra Vestlandet. Måtte altså skafrfe alt nytt av utstyr, og i en hestebutikk hadde de tilbud på en liten allroundsal til under 1000-lappen. Tok den på prøve, og den satt som støpt - ja, sånn kan man ha flaks!
Jeg tror det er en 16", og bommen passer helt perfekt, men noe utover det kan jeg dessverre ikke si om salen, da det ikke finnes et eneste merke på den, som kan avsløre hvor den kommer fra.
Den er pusset og stelt etter alle kunstens regler, og både ryttere og hest ser ut til å trives med den. Jeg selv kan ikke ri med sal pga. min funksjonshemming - så mer kan jeg ikke si om "min perfekte sal" til min nl-hest.
Det eneste jeg vet om salen, er at den muligens er produsert i Sør-Amerika, er av et ukjent merke, som sannsynligvis ikke blir importert til Norge, ihvertfall ikke innen de vanlige - skitdyre - merkene....
Jeg husker at da vi skulle kjøpe ny sal, så ble jeg tilbudt å prøve mange andre "merker" av sal - opptil 6000 kroner dyrere enn denne "999-kroners-salen", men jeg valgte å prøve bare denne ene - i tilfelle den passet. Og det gjorde den! - Det er lov å ha flaks....

Reflekterer litt i ettertid: Saler produsert i "stooore hesteland" som England, Tyskland osv. er laget etter spesielle mål og standarder, muligens med de nå sånn noenlunde konforme varmblods-konkurranse-hestene som mål.
Meen - hvis man har en hest som ikke "passer standarden" - så er kanskje saler produsert i andre "hesteland", hvor man har en mer generell utforming, som passer til hester av ymse størrelser, mankemål og rygglengde - f.eks i østeuropeiske land - hvor faktisk hestesport og hesteliv har en mye lengre tradisjon - så er det ikke så usannsynlig at min lille "billigsal" har blitt laget etter "gamle normer", og at det er derfor den passer så godt.

Hehh - hvis dere ikke hadde bodd så langt unna meg, så skulle dere jammen fått prøve min lille "billigsal".....
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 30/12/2008 :  10:55:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ikke erfaring med saler i det hele tatt, og iallfall ikke med den salen som trådstarter spørr et helt uskyldig og fullstendig seriøst spørsmål om. Det er trist å se at voksene mennesker ikke har vett nok til å vise bedre oppførsel. Dessverre..

Jeg har dessverre heller ikke erfaring med Sommer-salene. Har bare sett at de selger dem på Tika, mest fordi jeg reagerte på at de hadde Sommersalg i desember :) Men det var jo selvfølgelig salg på Sommer-salene :P *hehe*

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 30/12/2008 :  13:31:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor svare i det hele tatt når du ikke har peiling, Spoff ? Selv om Trine heller ikke har erfaring med sommer salene, så kommer hun med et innlegg om personlig erfaring, som er moro å lese ! Og det er akkurat det vi trenger her, ikke bare negativ oppførsel fra folk som alltid skal være korrekte.

Har desverre ikke vært borti sommer salene, men måtte bare forsvare Trine , da hennes innlegg er interessante, uhøytidlige og morsomme å lese, så er det da så viktig å svare presist på det trådstarter sier ?

Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Innlegg: 473

Skrevet - 30/12/2008 :  21:03:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke erfaringer med sadler i det hele tatt - bare flaks!
Da jeg for 5 år siden fikk min lille, gamle hest tilbake - etter to år - fulgte ikke den gamle Wintec-salen med over fjellet fra Vestlandet. Måtte altså skafrfe alt nytt av utstyr, og i en hestebutikk hadde de tilbud på en liten allroundsal til under 1000-lappen. Tok den på prøve, og den satt som støpt - ja, sånn kan man ha flaks!
Jeg tror det er en 16", og bommen passer helt perfekt, men noe utover det kan jeg dessverre ikke si om salen, da det ikke finnes et eneste merke på den, som kan avsløre hvor den kommer fra.
Den er pusset og stelt etter alle kunstens regler, og både ryttere og hest ser ut til å trives med den. Jeg selv kan ikke ri med sal pga. min funksjonshemming - så mer kan jeg ikke si om "min perfekte sal" til min nl-hest.
Det eneste jeg vet om salen, er at den muligens er produsert i Sør-Amerika, er av et ukjent merke, som sannsynligvis ikke blir importert til Norge, ihvertfall ikke innen de vanlige - skitdyre - merkene....
Jeg husker at da vi skulle kjøpe ny sal, så ble jeg tilbudt å prøve mange andre "merker" av sal - opptil 6000 kroner dyrere enn denne "999-kroners-salen", men jeg valgte å prøve bare denne ene - i tilfelle den passet. Og det gjorde den! - Det er lov å ha flaks....

Reflekterer litt i ettertid: Saler produsert i "stooore hesteland" som England, Tyskland osv. er laget etter spesielle mål og standarder, muligens med de nå sånn noenlunde konforme varmblods-konkurranse-hestene som mål.
Meen - hvis man har en hest som ikke "passer standarden" - så er kanskje saler produsert i andre "hesteland", hvor man har en mer generell utforming, som passer til hester av ymse størrelser, mankemål og rygglengde - f.eks i østeuropeiske land - hvor faktisk hestesport og hesteliv har en mye lengre tradisjon - så er det ikke så usannsynlig at min lille "billigsal" har blitt laget etter "gamle normer", og at det er derfor den passer så godt.

Hehh - hvis dere ikke hadde bodd så langt unna meg, så skulle dere jammen fått prøve min lille "billigsal".....

Opprinnelig postet av T. Boysen



Jeg tror ikke helt jeg tok poenget i innlegget ditt? Kan du forklare litt nærmere hva du mener?

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Innlegg: 473

Skrevet - 30/12/2008 :  21:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke erfaringer med sadler i det hele tatt - bare flaks!
Da jeg for 5 år siden fikk min lille, gamle hest tilbake - etter to år - fulgte ikke den gamle Wintec-salen med over fjellet fra Vestlandet. Måtte altså skafrfe alt nytt av utstyr, og i en hestebutikk hadde de tilbud på en liten allroundsal til under 1000-lappen. Tok den på prøve, og den satt som støpt - ja, sånn kan man ha flaks!
Jeg tror det er en 16", og bommen passer helt perfekt, men noe utover det kan jeg dessverre ikke si om salen, da det ikke finnes et eneste merke på den, som kan avsløre hvor den kommer fra.
Den er pusset og stelt etter alle kunstens regler, og både ryttere og hest ser ut til å trives med den. Jeg selv kan ikke ri med sal pga. min funksjonshemming - så mer kan jeg ikke si om "min perfekte sal" til min nl-hest.
Det eneste jeg vet om salen, er at den muligens er produsert i Sør-Amerika, er av et ukjent merke, som sannsynligvis ikke blir importert til Norge, ihvertfall ikke innen de vanlige - skitdyre - merkene....
Jeg husker at da vi skulle kjøpe ny sal, så ble jeg tilbudt å prøve mange andre "merker" av sal - opptil 6000 kroner dyrere enn denne "999-kroners-salen", men jeg valgte å prøve bare denne ene - i tilfelle den passet. Og det gjorde den! - Det er lov å ha flaks....

Reflekterer litt i ettertid: Saler produsert i "stooore hesteland" som England, Tyskland osv. er laget etter spesielle mål og standarder, muligens med de nå sånn noenlunde konforme varmblods-konkurranse-hestene som mål.
Meen - hvis man har en hest som ikke "passer standarden" - så er kanskje saler produsert i andre "hesteland", hvor man har en mer generell utforming, som passer til hester av ymse størrelser, mankemål og rygglengde - f.eks i østeuropeiske land - hvor faktisk hestesport og hesteliv har en mye lengre tradisjon - så er det ikke så usannsynlig at min lille "billigsal" har blitt laget etter "gamle normer", og at det er derfor den passer så godt.

Hehh - hvis dere ikke hadde bodd så langt unna meg, så skulle dere jammen fått prøve min lille "billigsal".....

Opprinnelig postet av T. Boysen



Jeg tror ikke helt jeg tok poenget i innlegget ditt? Kan du forklare litt nærmere hva du mener?

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Innlegg: 473

Skrevet - 30/12/2008 :  21:04:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke erfaringer med sadler i det hele tatt - bare flaks!
Da jeg for 5 år siden fikk min lille, gamle hest tilbake - etter to år - fulgte ikke den gamle Wintec-salen med over fjellet fra Vestlandet. Måtte altså skafrfe alt nytt av utstyr, og i en hestebutikk hadde de tilbud på en liten allroundsal til under 1000-lappen. Tok den på prøve, og den satt som støpt - ja, sånn kan man ha flaks!
Jeg tror det er en 16", og bommen passer helt perfekt, men noe utover det kan jeg dessverre ikke si om salen, da det ikke finnes et eneste merke på den, som kan avsløre hvor den kommer fra.
Den er pusset og stelt etter alle kunstens regler, og både ryttere og hest ser ut til å trives med den. Jeg selv kan ikke ri med sal pga. min funksjonshemming - så mer kan jeg ikke si om "min perfekte sal" til min nl-hest.
Det eneste jeg vet om salen, er at den muligens er produsert i Sør-Amerika, er av et ukjent merke, som sannsynligvis ikke blir importert til Norge, ihvertfall ikke innen de vanlige - skitdyre - merkene....
Jeg husker at da vi skulle kjøpe ny sal, så ble jeg tilbudt å prøve mange andre "merker" av sal - opptil 6000 kroner dyrere enn denne "999-kroners-salen", men jeg valgte å prøve bare denne ene - i tilfelle den passet. Og det gjorde den! - Det er lov å ha flaks....

Reflekterer litt i ettertid: Saler produsert i "stooore hesteland" som England, Tyskland osv. er laget etter spesielle mål og standarder, muligens med de nå sånn noenlunde konforme varmblods-konkurranse-hestene som mål.
Meen - hvis man har en hest som ikke "passer standarden" - så er kanskje saler produsert i andre "hesteland", hvor man har en mer generell utforming, som passer til hester av ymse størrelser, mankemål og rygglengde - f.eks i østeuropeiske land - hvor faktisk hestesport og hesteliv har en mye lengre tradisjon - så er det ikke så usannsynlig at min lille "billigsal" har blitt laget etter "gamle normer", og at det er derfor den passer så godt.

Hehh - hvis dere ikke hadde bodd så langt unna meg, så skulle dere jammen fått prøve min lille "billigsal".....

Opprinnelig postet av T. Boysen



Jeg tror ikke helt jeg tok poenget i innlegget ditt? Kan du forklare litt nærmere hva du mener?

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Innlegg: 473

Skrevet - 30/12/2008 :  21:08:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager for...trippelpost?? Nettet var så tregt av jeg var sikker på at innlegget ikke var registrert...så da trykker man en gang eller tre til...
Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 02/01/2009 :  20:58:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv liker jeg Sommer-salene veldig godt. Hadde både Sommer dressur og sommer sprang til Kathy (Oldenburger) og Sommer dressur til Katie (Hollandsk Varmblods). Gode saler med god støtte. Nå rir jeg med Bates, men det er fordi jeg ville ha utskiftsbar bom, ellers hadde jeg nok valgt Sommer igjen.

Ang billigsaler (da mener jeg de til en tusenlapp eller to) så hadde jeg styrt klar disse. De er ofte laget i India, av dårligere lærkvalitet. Kan være ok å sitte i, men ofte ikke bra mot hestens rygg. Dårligere lær som falmer/sprekker, ofte skjev, bommen leveres i small-normal-vid ( dyrere saler leveres i flere størrelse feks 28 til 36) så ofte passer de ikke oftimalt ( tenk om vi skulle hatt sko 34/36, 37/39 og 40/42) osv osv.
Er ikke uten grunn at kvelitetsaler leveres med 10 års garanti, og billigsalene har 1 års garanti.......

Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Innlegg: 473

Skrevet - 04/01/2009 :  23:31:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sommer Meteor sprang er jo relativt billig i forhold til mangen av de andre Sommer-salene, så hvordan er denne i forhold til de dyrere?
Og hvordan er denne bomvidden på disse salene? Er det slik som Globus, at 36 ikke er mer enn vid, xvid?

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Innlegg: 473

Skrevet - 04/01/2009 :  23:31:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sommer Meteor sprang er jo relativt billig i forhold til mangen av de andre Sommer-salene, så hvordan er denne i forhold til de dyrere?
Og hvordan er denne bomvidden på disse salene? Er det slik som Globus, at 36 ikke er mer enn vid, xvid?

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 05/01/2009 :  01:49:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tar gjerne imot kritikk for at jeg innrømmer at jeg ikke er så bevandret i salenes verden. Særlig ikke når det gjelder merker og priser.
Men jeg er nøye på at salen skal passe - til HESTEN. Som jeg skrev, var det bare flaks at billigsalen passet - hadde selvfølgelig ikke kjøpt den ellers.
Noe jeg IKKE sparer på, er kvaliteten på stigbøylereimer og gjort. Hjelpe meg hvis noe av dette ryker...!

En av de beste salene jeg har hatt, var en gammel såkalt "galopptrenings-sal" - som altså er mer sal enn de rene race-salene. Den må ha vært laget på 1950-tallet, og hadde vært brukt av en araber, men passet mine små nl-gamper utmerket. Dessverre forsvant den i den store stall-brannen i 1994, da 28 hester mistet alt de hadde av utstyr.
Det ble litt av en jobb å skaffe nytt utstyr, og da la vi "oppdraget" ut på anbud til flere utstyrsforretninger, og en av dem "vant". Ble en del prosenter av sånt, men jeg kan love at utstyrsleverandøren fikk seg mange turer til stallen for å finne og tilpasse saler til hele gjengen...
Et av problemene var, at "de gamle, gode" salene liksom hadde vært best.
Vil tro at det er å sammenligne med at vi kjøper nye fjellstøvler - og får gnagsår så det holder av de nye skoa, mens de gamle utgåtte var "bestiser" for føttene.
Huff - nå ble jeg gammaldags - igjen....
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 05/01/2009 :  21:56:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sommer Meteor sprang er jo relativt billig i forhold til mangen av de andre Sommer-salene, så hvordan er denne i forhold til de dyrere?
Og hvordan er denne bomvidden på disse salene? Er det slik som Globus, at 36 ikke er mer enn vid, xvid?

Opprinnelig postet av Ida&Fjellvåk



De er normale i bommen, så 31 er medium, og 36 er x-vid.
Du vet hvem Stina, den hvite Tinkeren er? Hun er jo bred, men bruker bare 34 mener jeg i Sommersaler.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.