hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Krangling med andre hester ute/inne!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Krangling med andre hester ute/inne!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 05/02/2004 :  16:13:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min kan ikke stå i samme luftgård som andre hester! Sist gang det ble forsøkt endte det med griffelbeinsbrudd og operasjon!!
Samtidig er han helt avhengig av å ha andre hester sammen med seg! Blir han stående i boksen sin alene mens de andre hestene går ut, så står han og bukker og holder et himla liv. Også inne er han sur på nabohesten og biter og "erter " den over boksveggen!
Er det noe å gjøre med disse tingene?
Jeg vet jo at hester er flokk dyr og helst skal være sammen med andre, så jeg syns jo det er trist at han må stå i egen luftegård ute...
Også er det irriterende at han ikke kan stå alene inne uten o bukke og kanskje skade seg selv!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2004 :  16:26:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Har du anledning til å sette han ute i egen luftegård, men samtidig i nærheten av andre hester? Isåfall kan det være en løsning på problemet.

Et annet alternativ er å prøve og se hvilken rangordning hestene på stallen har. Er hesten din en typisk leder, vil det nok være mye krangling med en annen hest som allerede er leder. Da vil de krangle om lederskapet. Forsøk derfor å sette hesten sammen en hest som står lavt i rang i forhold til din hest, eventuelt en som står høyt i rang dersom din ikke er en typisk leder. To hester som står veldig likt i rang vil krangle mer enn andre hester. Det kan også oppstå problemer dersom avvike i rangen blir for stor. F.eks. ved å plassere "tapern" og "ledern" sammen, så pass på å finne en mellomting (ikke alltid dette skjer, men det kan skje).

Dersom dette er et problem i boksen også er det mulig det kan være lurt å ommøblere litt slik at hesten står ved siden av en hest den går bra sammen med rangmessig.

Vet du forresten om dette har vært et problem med denne hesten tidligere? Kan være interessant å vite om hesten egentlig er en stor kranglefant. Det kan jo være Men de fleste hester pleier å kunne gå ute sammen med andre hester. Noen går bedre enn andre, og dette har som oftes med rangordning å gjøre.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 05/02/2004 :  16:45:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten står ute ved siden av de andre hestene med bare en meter mellom gjerdene! Dette ser ut til å fungere. Men allikevel litt trist at han ikke kan stå sammen med noen som feks kan klø han når det klør, leke med i nysnøen osv.. Men har sett at det har fungert med en hest som var lavere i rang enn han, men pga griffelbeinsbruddet har jeg ikke turt noen eksperimenter ennå!
Hesten har bestandig vært sånn, så det er vel sånn han er da!
Har du noen ideer på hva jeg skal gjøre når han holder sånt liv inne i boksen når de andre hestene blir satt ut(han får jo komme ut rett etter de andre), han blir nemllig urolig ute i luftegården hvis de andre ikke er i luftegården ved siden av også.
Hna klarer ikke bestemme seg om han vil være sammen med eller alene!!!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2004 :  12:55:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
har du ikke anledning til å dele av en trø med strømtråd? det funket på en hest jeg var å prøvde... hun var skikkelig ekkel med de andre hestene, men når det bare var en strømtråd innimellom så var hun snill... hun tålte bare ikke at de kom inn på hennes område.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  16:59:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest er også slik. Hun er en av de yngste på stallen (er ca 40 hester på stallen), men tror hun er lederen.. Dette har ført til store vansker i plassering av henne, og uansett hvem hun står ved siden av i stallen, så er hun sur! Hun sparker gjerne i veggen (spesielt under foring, men der er jo ikke så uvanlig!), og klarte til og med å få seg en liten slagskade på leppen fordi hun kastet seg mot veggen!
Nå står hun ganske isolert i en rolig del av stallen (hun tåler heller ikke at mange hester går forbi henne), men her har hun begynt å spise seg gjennom platen som skiller hun og hesten ved siden av!
I luftegård er hun som regel grei, og truer bare med en fot og hyler litt når hestene kommer for nærme!
Synes det er synd at hun ikke klarer å knytte noen bånd til de andre hestene i stallen, og ikke har noen venner som hun kan bli klødd av osv! Hun er nemlig kjempe snill mot mennesker! Hun gjør ikke hestene noe annet enn å true dem vekk heldigvis, men jeg er redd for at sparkingen i boksen vil gå utover beina.. Har prøvd henne ved siden av mange forskjellige hester, men uansett hvor lite de bryr seg om henne, så er hun sur.. Men på samme tid, er hun også avhengige av å se andre hester både i stallen og ute i luftegård!

Noen tips?

Hege Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2004 :  12:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
min hest krangler også med boxkameratene, men det er mest når han spis kraftfor... d vi har gjort e å henge opp en matte foran gittere på den veggen som e nærmest kraftforskåla hannes, så nu e han mye roliere... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.