hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Normal oppførsel?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Normal oppførsel?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/10/2008 :  11:30:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Dette er til dere som har lest innlegget mitt om det uønskede besøked min kjære Tassen fikk.

Etter det skjedde så har jeg brukt tiden på å være rundt ham uten at jeg er borte hos ham. Hvorfor jeg gjorde det slik vet jeg ikke, men jeg følte at det var det beste at Tassen fikk se på meg uten å være redd.

1. Oktober hentet jeg ham, og da var han helt snill. Han vrinsket lavt når jeg kom (ikke så høyt som han pleier) og han kom ikke bort til meg før jeg var kanskje 3 meter unna ham (til vanlig kommer han travende/gallopperende med en gang jeg er i nærheten).

På boksen var han helt grei, men noe usikker når jeg skulle ta hovene hans. Han "haltet" unna en gang når jeg holdt hoven hans, men ikke noe mer enn det.

Og så var han helt rolig igjen, men ikke såååå kosete som han pleier å være. Men når jeg hentet hodelaget hans, begynte han å gå rundt omkring i stallen (ikke på en stresset måte, men bare vandre). Og jeg må nevne at dette er en hest som kan "bli", og pleier ALLTID å stå helt stille både når jeg strigler, koser og saler opp.

Etterhvert stoppet han og jeg begynte å skulle ta på hodelaget. Da la jeg merke til at bittet var festet på en helt utrolig måte! (Klarer ikke å forklare, men om jeg hadde ridd ham slik så hadde jeg skjært opp hele munnen), nesereimen var vendt innover (og jeg har slike fine pynte-ting på, så det hadde knepet Tassen fryktelig hardt) og alt var bare helt surr. Tøylene var festet på utsiden av bittet og greier... Jeg måtte altså ta løst ALLE delene på hodelaget og sette det sammen på nytt!

Det var da jeg la merke til at salen ikke lå på sin faste plass heller. De forrige gangene jeg var i stallen har jeg vært så stresset med å tenke på dette at jeg ikke har komt på å sjekke om alt lå som det skulle. Og begge piskene mine lå midt på golvet, og inne i boksen til Tassen var det en liten bæsj (og jeg møkker alltid ekstremt nøye) og dessuten var det et godteripapir inne blandt sponen. (rosa vepsebol for å være nøyaktig, og det liker jeg ikke!)

Når jeg red var han helt snill og trygg, som om ingenting hadde skjedd. Og i går (2. oktober) var jeg inne på beitet, og han fulgte etter meg i akkurat det tempoet jeg hadde. Rygget når jeg rygget og gikk sidelengst når jeg gjorde det=)

Hvorfor er han plutselig så utrolig snill nå - siden han var så redd første gangen etter dette skjedde? Han er jo snill som et lam mot meg, og det er vel ikke helt normalt for å si det slik?

Han har jo tydeligvis blitt ridd, og mest sannsynlig med pisk! (Det er han ikke vant til).

Huff, jeg er så redd altså..! Blir vel til at jeg flytter inn i stallen...

Elsker deg, Tassen<3

mariakaogcindy

Skrevet - 04/10/2008 :  10:37:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fårstår jeg deg riktig nå ?... At noen har vært å ridd Tassen uten at du har vist det ??

Bor det ikke noen folk i nærheten av der du har Tassen ? I så fall ville nok jeg sovet der 3-4dager og sett åssen han er om natta osv, kansje det kommer noen ubudne gjester mens du er der også ...

Jeg ville nok også satt opp ett overvåkningskamera over ommeråde så du ser litt hva som skjer !
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2008 :  12:52:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om utstyret er vridd og vrengt og pisker lå på gulvet, så betyr det ikke nødvendigvis at noen har ridd han? kanskje bare pur f*skap for å skape frustrasjon og usikkerhet hos deg. Har du merket noe når du har ridd han? Om han har vondt i munnen? Og det kan være smart å sjekke salen nøye!om den har blitt sabotert også så kan du virkelig få rodeo...

Du har jo, etter mine øyne, ikke uttrykt så stor selvstendighet rundt Tassen (du spør mye om hjelp: IKKE NOE GALT MED DET ALTSÅ!!!). Når du da blir "terrorisert" slik av folk rundt deg, blir du ekstra på vakt og utstråler kanskje andre "vibber" når du er med Tassen. Han reagerer på det også vet du. Kaldblodshoppa mi er veldig vàr på mine (og andres) sinnstemninger. Når jeg en gang mistenkte min forrige fôrrytter for å ha ikke vært så snill og grei mot henne, så kan du banne bein på at hun registrerte min mistenksomhet. Hoppa er "nevrotisk" i utgangspunktet, men hun er lett å lese. Er hun redd, skeptisk, avventende, unnvikende, mistenksom så ser jeg det på henne. Denne dagen var hun mistenksom og skeptisk mot meg. Det er hun ikke ellers.

Sett opp kameraer, få med deg storebror eller en venn og overnatt i stallen UTEN at noen andre vet om det! Og legg for guds skyld ikke den opplysningen inn her der hvem som helst kan lese det.

Editer: skrivefeil jeg ikke vil stå for ;-)

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor???
Redigert av - Tinkalis den 05/10/2008 00:10:23 Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/10/2008 :  13:38:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ja, noen har garantert ridd ham. Og ei jente i "nabostallen" sa at stalleier der (som hater meg) lenge har snakket om hvor fristende det er å gå å "låne" Tassen uten å spørre for å ri ham. Før stod jeg i den stallen, og da pleide hun å "stjele" Tassen og låne han til barneridning, kursridning osv uten å gi beskjed til meg!!!!!!! Dette var altså når Tassen bare hadde blitt ridd i en måneds tid...

Selvstendig er jeg, men jeg er vant med å ha ham på en stall der jeg aldri er alene om noe som helst, og om det er noe galt i at jeg spørre så kan dere jo tenke dere hvor galt det er om jeg IKKE hadde spurt. Jeg vil ha så mye kunnskap som mulig, men det er opp til deg om du vil svare meg.

Tassen er jo som jeg skriver veldig snill og rolig mot meg, så da kan jeg vel ikke gi så veldig ille "vibber" til ham som du sier. Han er god som gull, og i går var han til og med like glad for å se meg som ellers:)<3

Tror jeg dropper dette temaet, for nå virker det ikke lenger som om han er redd:) Han er helt seg selv, og det er jo det beste:) Jeg sov i stallen i natt, så mye kan jeg fortelle;)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2008 :  00:08:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sa at det ikke var noe galt med at du spurte mye. Og sa heller ikke at du sendte "ille vibber", bare at du muligens gjorde det fordi du var ekstra oppmerksom etter de episodene du beskrev lenger opp. Var overhodet ikke ment som noe angrep på deg eller oppfordring til å slutte å søke kunnskap.

Den forrige stalleieren din er bare sinnsyk i hodet... holde på slik hun har gjort og gjør (har fulgt trådene dine hele tiden). Kanskje dere bør få politiet til å ta en alvorsprat med henne? Hun ødelegger jo liv på denne måten! Du har min fulle støtte, og jeg vil fortsette å svare på spørsmål om du ønsker. Har da drevet med disse dyrene i 27 år og jeg har kanskje andre erfaringer og andre tenkemåter rundt ting enn deg og mange andre. Å se seg selv utenfra er et av mine mottoer, og jeg vet at jeg kan virke "brysk" og direkte. Men da ser man heller ikke hele budskapet mitt.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/10/2008 :  02:05:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, da! Tjuvridning er noe fanteri - jeg setter det på linje med å stjele en bil.

Tips:
Skaff deg et låsbart skap - eller ominnred et gammelt skap og sett på hengelås. Ha sal og hodelag + annet utstyr der.
Jeg har en sånn lampe i carporten som slår seg på når noe rører på seg. Ikke så veldig dyr å anskaffe, og en noenlunde nevenyttig "kar" (eller kvinnfolk) kan montere den.
Ja, vi har faktisk slik lampe ope i vår stall også.
Du kan også montere en ståtråd tvers over døråpningen - i legg-høyde - med bjeller på. (Du bare hekter den på når du går for kvelden.)
Hehh - å strø ut pappspiker er vel litt i overkant, for det er litt av en jobb å plukke opp neste morgen.... - Har lest en bok om en som seilte jorden rundt alene (for ca. 150 år siden), og hvis det var utrygt for "ville folk", strødde han spiker utover dekket - meget effektivt mot barbente banditter i "Søderhavet".
Så kan du strø et tynt lag flis utenfor døra, og da vil ukjente fotspor synes godt. Hvis det er mulig, kan du også rake/koste det pent og slett utenfor døra, og fotspor - ja, de kommer tydelig frem.

Vil tro at "den grønnøyde" (dvs. misunnelsen) har tatt bolig hos en viss person - som ikke "tåler" at Tassen har fått det så bra.

Har vel tidligere fortalt om min "ukjente fòr-rytter". Men altså: Min hest hadde fridag på tirsdager, da hun ikke ble ridd den ene dagen i uka. Men så ble hun så plutselig å "trøtt" på onsdager, og det så ut som hun hadde svettet dagen før. Og da folk i stallen spurte hvem som var fòr-rytter på tirsdager, fordi de syntes hun red henne så hardt, ante jeg uråd. Så jeg møtte opp en tirsdag, og snart kom hesten min i vill galopp opp bakken til stallen, med en, for meg, helt ukjent jente på ryggen. Hesten var drivsvett. Da hun så meg (som hun ikke kjente), heiv hun tøylene til meg og løp inn i stallen - for å se om det var noen andre der. "Pass på hesten min!" ropte hun.
Da hun kom ut igjen og skulle ta hesten, spurte jeg: Er det din hest, dette? - Åååå jaaaa da, det var det, svarte hun frekt. - Vet du - dette er MIN hest, svarte jeg, og jenta fikk hakaslepp og et flakkende blikk. Hun forsøkte seg med at "hesten bare gikk der" - osv osv. Hun fikk ikke gå før jeg hadde fått navn, adresse, navn på foreldre og telefonnummer.
Det ble skrevet et alvorlig brev til hennes foreldre, sammen med en solid regning for "ulovlig ridning av annens hest". Faren forsøkte seg med at "det var vel ikke så farlig" - men da jeg spurte om hva han ville syntes om jeg bare kom og "svinkjørte" med hans bil - ble han spak - og betalte. (Jeg tror jenta fikk en solid husarrest.)

Ja, i "ville vesten" ble hestetjuver hengt....

Så hvis Tassen er blitt tjuvridd - ta det meget alvorlig!!
Jeg merker at jeg blir skikkelig forbanna når jeg leste om Tassen - og får flashback på "min fremmelige fòr-rytter". Hadde jeg bodd i nærheten av deg, skulle jeg gjerne tatt med soveposen en natt eller tre.....
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 05/10/2008 :  11:37:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Det er bra Tinkalis:) Jeg har bare et par ekstremt "pms-ette" dager nå, så jeg tar ALT inn for tiden.. Hehe.. Men tusen takk for tips:) Stalleiern er helt syk i hodet ja, men hun skal i fengsel snart. Dere har vel alle hørt om den enorme besittelsen av hasj og amfetamin som ble tatt i danmark? Hehehehehehehehehehe.

Det var genialt, Trine! Jeg skal faktisk strø spon utenfor døren og litt på gårdsplassen:) Det var utrolig genialt! Spiker tror jeg nok ikke jeg vil risikere, hehe, der bor to gamle katter der:)

Ja, hun har alltid vært misunnelig. Det var hun som ble med mamma og pappa for å hente ham (han var en overraskelse til meg), og hun har sagt hele tiden at jeg ikke kunne ha fått noen bedre hest, men etter at han ble syk så har hun omvendt seg HELT og sagt at makan til dritthest har hun aldri sett før, og at jeg virkelig burde skyte ham!

Hahahaha! Fy søren så utrolig å høre! Tenk å virkelig være så dum.. Det var jo bra at hun ble tatt i alle fall, men jeg kan ikke skjønne at noen kan være SÅ dumme. "Greit nok" er det å komme til stallen om natten, men å komme dit i lysende dag er da ekstremt usakelig! Man BER om å bli oppdaget da..

Ja, jeg er utrolig redd for ham. Jeg sov i stallen natt til i går, og så dro jeg hjem for å spise og dusje for så å dra ut igjen i stallen og ri:) Han var virkelig en sann drøm, og jammen lærte jeg ham ikke et nytt og morro triks=) Jeg har nå fått feber så jeg tror ikke jeg tørr satse på å sove ute i natt også, for nå er det storm her oppe og et sabla regnvær..

Tusen takk for svar!:)

jaska

Skrevet - 05/10/2008 :  23:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Stalleiern er helt syk i hodet ja, men hun skal i fengsel snart. Dere har vel alle hørt om den enorme besittelsen av hasj og amfetamin som ble tatt i danmark? Hehehehehehehehehehe.
)

Opprinnelig postet av Tassen4Ever

Vært "skyhigh" på dop hele tida ho eller?
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 06/10/2008 :  20:17:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
får håpe hun sitter inne til hun går i foråtnelse og de stakkars hestene hennes (og Tassen) får fred... om noen hadde tatt min hest og bbrukt den uten lov (spesielt i rideskolesammenheng), ville jeg enten drept eller dødd.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/10/2008 :  03:40:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, får håpe du - og Tassen - får fred snart, så dere kan kose dere sammen - som dere begge fortjener!

Har du mulighet til å montere flere snubletråder m/bjeller eller andre bråketing?
Litt grønnsåpe på dørhåndtaket kan også gjøre susen (hehh - ta med klut selv...)
He he - blir riktig så oppfinnsom.

Er det mulig at han blir "rappet" fra beitet på dagtid? Da er låsbart skap og heller ingen tilgjengelig grime et godt hjelpemiddel.
Mulig å montere en "spesialordning" på beiteporten, som gjør den vanskelig å få opp uten spesiell kunnskap - eller nøkkel til en hengelås? (Vi har en privat vei til vår hytte, og noen få til, og vi har en kjetting over veien, med hver vår hengelås på høyre og venstre side av veien - veldig effektivt, og vi er trygge for hyttetyver, som ikke gidder å GÅ noen hundre meter hvis de er på tjuvtokt.)

Lykke til videre - kanskje jeg kommer på flere "metoder"....
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 07/10/2008 :  20:00:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ja, hun blir nok sittende inne et par år i alle fall. Det var visst et ENORMT beslag de gjorde..! Muahahahahahahhaaa..!

Jeg må nok si at det ikke bare er en gang hun har vært dopet i stallen, og da skal det sies at hun driver en besøksgård hvor unger er hele tiden. Det er IKKE ansvarlig! Barnehager og førskoler overlater alt ansvar til henne noen timer om dagen noen ganger, og da skal det jo sies at hun enten sitter der med ei øl eller en tvilsom "røyk" i hånden.

Jeg skal ikke blande meg mer borti det, men hadde det vært opp til meg så hadde hun ikke levd noe mer.

Nei, jeg tror ikke det. Kompisen min og moren hans bor i huset på gården, og han passer på sier han:) Jeg har også spurt om han har hatt fest der eller hatt andre i huset, men det har han ikke. Selv elsker han hesten min, så jeg tenker ikke at det kan være ham heller:)

I det oppfinnsomme hjørnet i dag, Trine?:D
Mange gode tips der som jeg skal huske på, ja!:)

I dag var jeg i stallen og alt var helt greit=)<3 Tror (og håper..) at dette var et engangstilfelle:)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/10/2008 :  02:05:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, vi ble ganske oppfinnsomme for en del år siden, da en dyremishandler herjet like ved vår stall, ja faktisk så nær som på nabogården. En syyyyk person stakk gjenstander "inn der bak" på dyr (sauer, geiter, griser og hest). I tillegg bandt han bakbeina med en knute som strammet seg når dyret gjorde motstand - skikkelig syyykt, altså.

Gjett om vi organiserte nattevakt! Siden politiet ikke hadde ressurser nok, hadde vi avtale med dem om at hvis vi så noe mistenkelig, skulle vi ringe øyeblikkelig, og de kunne stenge av veien i begge ender (dette var nemlig en slik gårdsvei som var "tett" i begge ender hvis noen tok seg inn med bil.) Politiet kjørte også ofte patruljer gjennom området, for å "vise" at de passet på.

Vi satt - alltid minst to personer - i biler i skjul natt etter natt - og et par ganger var det mistenkelig trafikk, men ingen som våget seg nær hestene, da de fort forstod at vi holdt vakt.
Mishandlingen stoppet i området. Hestene ble tatt tidligere inn fra beite om nettene denne sommeren, og vi monterte sånn "selvtennende" lys og hengelåser. Bonden og gårdsarbeiderne hadde "åpen linje" til politiet.

En eventuell mishandler ble ikke tatt i vårt område, men det ble sagt at det skjedde noe lignende i Hedmark noe senere.

Så du skjønner - jeg "vet" hva du har gått igjennom med dette med ukjente som "tar seg tilrette". Og hadde noe lignende skjedd igjen, hadde jeg gladelig sittet nattevakt - hehh - jeg er jo stort sett våken om natta likevel.

Lykke til videre!!
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 10/10/2008 :  15:21:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Herreguuuud..! For en syking!
Det må ha vært ufattelig skummelt å ha en slik "gående løs" ja..

Ja, jeg er fryktelig redd. Heldigvis har det ikke skjedd igjen, og jeg håper at det var et engangstilfelle. Nå bor kompisen min og moren hans der (moren var på ferie når dette skjedde, og min kompis har egentlig flyttet ut), så de holder vakt:)

Tusen takk for svar!;)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/10/2008 :  02:49:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det var skummelt, og vi sørget alltid for at det var minst en mann på "vaktlaget" - skal love at "hestejente-pappaene" fikk kjørt seg i den perioden det pågikk. Vil tro at vaktholdet og stadige patruljeringer av politi skremte bort "sjukingen".

Hmm - har du tenkt på at Tassen kan gå med bjelle? Det var jo vanlig på gamle hesteslepp at ledermærra eller hingsten hadde bjelle (sånn som også kuer og sauer og geiter har "bjeller når de går i fjellet".....) - Og kjørehester er vant med bjelle.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 11/10/2008 :  15:02:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jaaa!!! Jeg skal faktisk kjøpe en bjelle!;)
Hvor på grimen skal jeg feste den? Egentlig bruker han ikke grime ute, fordi jeg er så psykopatisk redd for at han skal sette seg fast i noe.. Haha, ja, jeg er overbeskyttende!!:)

Men det skal jeg faktisk gjøre!;)

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2008 :  15:34:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker heller ikke grime på hester som går ute av samme grunn som deg
Johanne Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.