hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Etter kasterering....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Etter kasterering....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 02/10/2008 :  22:09:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
år en hingst er kasterert...
kan den med en gamg settes ut til ei hoppe uten fare for bedekning. har hørt at kastererte hingster kan sette føll på ei hoppe/hopper opptil en måned etter kastereringen. bestevenninna mi erfarte det (lite morro)... er dette sant? omså, når kan di ikke bedekke da??

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/10/2008 :  04:24:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om det er sant, men jeg fikk beskjed om at en kastrert hingst ikke bør settes sammen med ei hoppe på ca. 1 uke - da det kan finnes "smådyr" igjen i hans system.

Gjorde en "incest-bommert" i 1989, da jeg hadde klart å holde en unghingst fri for "vallakering" i 3 år, og han var kommet tilbake til oss, for å bli kastrert, da han ikke ble kåra som 3-åring.
Han var litt "sjaber" et par dager etter operasjonen, og måtte stå inne. Men den 3. dagen ble det vurdert slik at han ville ha godt av å gå litt ute, og at mora hans var den beste ute-hest, for å roe ham ned.
Det gikk IKKE bra - for han hoppa rett på mora og "gjorde det" - tross "manglende nøtter". Ja, han regelrett voldtok sin gamle mor.
Ble litt usikker på om dette kunne medføre "familie-skam" og kontaktet veterinær - som rett og slett også ble litt usikker - siden det bare var 3 dager etter "kappa-kappa". Vi tok prøve av hoppa, og det gikk heldigvis bra - men jammen om jeg ikke ønsker at andre skal oppleve noe lignende.

Sommeren etter fikk "mamma" gå med en "skikkelig hingst", og vi fikk et nydelig hoppeføll.

"Moralen er": La ikke en nykastrert hingst gå sammen med ei hoppe - ihvertfall ikke før minst et par uker er gått....
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 06/10/2008 :  13:41:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyrlegen sa dette... så når du bekrefter det, er jeg sikker men jeg vil nok vente 2 uker (dyrlegen sa noen dager eller en uke)---- Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 06/10/2008 :  18:27:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har fått både en mnd og tre mnd fra dyrlege i den settingen, du må iallfall ikke sette de rett sammen. Sædceller lever i sædlederne en stund. Bedre med litt for lenge enn litt for lite.

Så ja, det er sant.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/10/2008 :  04:14:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - ja, jeg kan LOVE at det nykastrerte IKKE fikk gå sammen med noe som helst av damer i de neste ukene.
Han hadde heldigvis en eldre bror i stallen (vallak, selvfølgelig), og de to "brorene" fikk gå sammen alene ute om kveldene, når "fristerinnene" var vel inne i stallen (dette var på høsten, etter beite-innslipp).
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 07/10/2008 :  15:23:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
han ble kastrert på fredag og igår kveld, merket jeg at han var opphovnet og varm der testiklene engang var. "stellet" var omtrent som en stor appelsin (størrelsesmessig). han hadde litt ubehag om jeg tok på det, men det er vel vanlig etter kastrering? han er/var ellers frisk... idag er hevelsen ikke gått ned.. har kontaktet en dyrlege... hva mener dere om dette?? er det vanlig??? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/10/2008 :  15:56:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
det blir hevelser etter kastrering, og det er snakk om daglig sårstell og mye mosjon av hesten til det er nede, for å få ut væske.. regner med du har fått beskjed av dyrlegen hva du skal gjøre med han til sårene er grodd ?? Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 07/10/2008 :  17:47:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei/ja.... han har stått mye iro... hvordan skal såret stelles??? skal ut å ¨gå en tur med ham med en gang.... Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 07/10/2008 :  17:59:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ifjorsommer, da jeg nettopp hadde fått en lyngsvallak på 1 1/2 år, som for noen dager siden hadde blitt kastrert, fikk jeg beskjed om at hesten kun skulle luftes 20 min per dag.
Hvorfor, vet ikke jeg, men jeg gjor som jeg var blitt fortalt, og det gikk greit :)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/10/2008 :  18:53:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvoradn såret skal stelles må du snakke med veterinær om, men kastrasjonssår syes ikke, så de må holder åpne slik at de gror innen fra, og ikke utenfra og dermed lukker skitt inni såret.

det aller aller viktigste etter kastrering er bevegelse.... da holdes såret åpent av seg selv til en viss grad, og oppsamlet sårvæske renner ut av seg selv. Hvor mye bevegelse avhenger jo av hvor mye han beveger seg på egenhånd, og hvordan såret ser ut.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 07/10/2008 :  19:28:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Når jeg kastrerte Tassen så fikk jeg beskjed om at han skulle stå i stallen i tre dager, uten at andre hester skulle være i nærheten av ham (fordi han ikke skulle stresse). Og han skulle heller ikke ha spon inne i stallen, fordi det ikke skulle komme støv i såret.

Jeg skulle også spraye blåspray på såret 2-3 ganger om dagen.

Etter 3 dager skulle jeg gå turer ca. 20 minutter hver dag, kun i skritt. Og så skulle jeg vaske såret med grønnsåpe (etter turen) og spraye blåspray på:)

Etter omtrent tre uker kunne jeg begynne å trene ham normal. Han var ikke innridd når dette ble gjort, men jeg trente ham omtrent daglig.

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 07/10/2008 :  20:56:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette gjorde jeg: han ble kasterert ca. kl 12. så stod han oppbundet i boksen (med stramt tau så han ikke kunne legge seg) helt til neste morgen. ( gikk to korte turer med ham utpå ettermiddagen og kvelden) neste dag fikk han gå ute i tjor på plenen (der er det ikke skitt). han fikk heller lite mosjon både lørdag, søndag og mandag, en han gikk ute i tjor alle dagene, og var i boksen på rent spon og nettene,... Idag har han og vært ute, og jeg gikk en tur på ca en km for en stund siden... jeg har ikke stelt såret, men han kunne ikke fått mye skitt i det---... jeg skal gå en tur til... han var å galopperte litt på marken sammen med moren isted..... og vi har travet litt alle dagene.... høres dette farlig ut???? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/10/2008 :  22:39:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at det er veldig lurt at han har fått travet litt og sånt jeg.

Pussig hvor forskjell på rutinene veterinærer har. I *gamle dager* vet jeg hestene ble bundet opp noen dager og ikke skulle røre seg, men alle jeg har hørt blitt kastrert i de siste ... mange år, har bevegelse vært viktig. Hvis såret lukker seg utenfra, må man faktisk stikke det opp, og det er ubehagelig og vondt ... jeg har heller aldri hørt noen veterinær si hesten skal holdes unna andre hester. Flere turer ut, gjerne longe med trav er det veterinærer har sagt om alle de siste hestene jeg har vært borti som er kastrert ....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/10/2008 :  03:42:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehhh - siden de aller fleste hingster blir kastrert, bør det vel finnes en sånn noenlunde "oppskrift" på "postoperativ behandling" - det går jo bra for de aller fleste.

At jeg var så "teit" å slippe ham sammen med ei hoppe - riktignok hans mor, var etter "råd om at han trengte å bevege seg ca. to dager etter inngrepet. Da var ikke sårene grodd på utsiden, og evt. sårvæske ble drenert og sirkulert.

Hehh - er glad jeg for det meste har hatt hopper....

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2008 :  10:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å bytte ut spon med halm, slik man gjerne gjør med føllende hopper og den første levetiden for føllet? God halm støver særdeles lite og finner ikke så lett veien til hverken føllets luftveier, hoppas fødselskanal eller en vallaks manglende steiner...
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 08/10/2008 :  16:36:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjaaa--- det høres rimelig ut. men sa ikke tassen4ever noe om at hun hadde spon i de dagene tassen var nykastrert??? kan hende jeg tar feil:) men det er jo sant for spon legger seg jo i alle krinkler og kroker... hvem tror det er lurt å vaske såret i grønnsåpe??? huff at ikke dyrleger kan gi gode instruksjoner før di drar Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.