hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som ikke vil skritte!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hest som ikke vil skritte!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

caoperia

Skrevet - 01/10/2008 :  14:04:16  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei!

Jeg har ei 3,5 år gammel hannoveranerhoppe som har en lei tendens til å slå over i pass i stedet for skritt.
Dette skjer uavhengig av om hun har rytter på ryggen eller ikke. Hun er profesjonelt innridd, og slår som regel over i korrekt skritt når hun blir ridd fremover og til tøylen, men med en gang jeg slakker på kravene, eller ber om fritt skritt, slår hun over i pass. Det er jo bare en unghest, og jeg kan jo ikke kreve at hun skal gå i form hele tida!
Også når vi rir på tur vil hun helst vagge avgårde i pass.

Har sjekket salen, den er ikke for liten, ligger ikke og klemmer eller noe. Har prøvd å ridd og longert henne med andre saler (som passer), til og med bomløs sal, men det var ingen forskjell.

Instruktøren min sier vi ikke skal stresse med det, bare la henne finne sin naturlige takt, men den burde hun vel strengt tatt finne når hun får gå "fritt," uten innvirkning fra rytter eller tøyle?

Hun har veldig "lange bein," og ser litt uproporsjonert ut, men når hun først skritter, har hun meget godt overtramp, generelt veldig god innundergripen i alle gangarter.

Noen andre som har vært borti samme problem? Eller tips om hva vi kan gjøre for å forbedre dette?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2008 :  15:01:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det høres ut som om hesten har dårlig skritt fra naturens side. Dessverre er ofte skrittet vanskelig å gjøre noe med. Jeg ville uannsett ikke stresse så mye med dette, men kanskje forsøke å unngå å jobbe hesten så mye i skritt spesielt når den er spent. Legg eventuelt skrittøvelsene inn når hesten er varm, og har gått litt.

Når du videre i konkurransesammenheng ønsker å vise øvelsen, kan et lurt triks være å forsøke og holde den litt igjen, og ikke slippe den naturlig frem (slik du bør gjøre med en hest som har godt skritt). Dette for å få den til å vente, og sånnsett kunne markere skrittestegene bedre, og vise antydning til firtakt i gangarten, og forsøke å unngå pass. Dette er selvfølgelig heller ikke noe du vil få gode poeng på. Kommentaren vil nok lett kunne bli noe ala "slipp hesten bedre frem", "marker lengingen bedre" (i øket skritt). Men dette er om ikke annet bedre enn at du får underkjent på øvelsen pga passgang. Altså mer en redning for å kanskje kunne få 5, eller 6 på øvelsen, og videre også på gangarten som legges inn under gangarter under allment inntrykk.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 01/10/2008 15:03:11 Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 02/10/2008 :  04:18:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg kan kun si meg enig i Maia's kommentarer, og legge til at kan kanskje kan prøve å stille/bøye hesten svakt til en av sidene i konkuransesammenheng om man vil unngå passartet skritt.... Jeg skulle ønske jeg hadde noen "super-triks" på lur, men sorry.....
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.