hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Halvfôr ryttere...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Halvfôr ryttere...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

strawberry

Skrevet - 24/09/2008 :  16:01:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er et attraktivt tilbud til en halvfôr rytter?

Hvor mye "frihet" ville du gitt din halvôr rytter?

Hvor mye ansvar ville du gitt din halvfôr rytter?

mariakaogcindy

Skrevet - 24/09/2008 :  20:30:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er sånn at jeg tørr ikke ha fôrrytter på hestene mine, jeg er redd de ikke gjør som jeg sier

Men krav til min fôrrytter ville vært :

Ri turer, ikke bane for det kan jeg gjøre selv.
Betale det hesten koster de dagene h*n har hesten.
Fôre
Møkke
Pleie
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2008 :  21:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå står jeg på stall hvor man får fort beskjed om hva som skjer!! Men jeg lar ikke min forrytter ri dressur vis ikke jeg er der eller det er en trener h*n rir for. De må være på tur minimum 30min men vis dårlig vær kan de få ri i ridehuset.. De dagene de har hesten skal de møkke pusse hest og utstyr og blandefor

Dette er da et gratis tilbud fra min side

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 24/09/2008 :  21:22:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg har halvforrytter på min kjære hest:) Det er bestevenninna mi, så jeg er ikke redd for at hun ikke vil høre på meg - dyktig er hun også=)

Må nok innrømme at det er omtrent 20-30 ark jeg har printet ut til henne med regler og ditt og datt, men så er det jo Tassen det er snakk om!:D

De generelle kravene er jo:
- Ri på tur (Ikke bane da jeg vil gjøre dette selv)
- Stelle hesten
- Stelle kaninene (Tungvindt for meg å komme ut i stallen "bare" for å gjøre det)
- Gå over Tassen og sjekke etter sår eller lignende.
- Eventuelt fore.
- Møkke boksen.
- Fylle nytt vann i boksen.
- Sjekke at vannet i vannautomaten på beitet er okey.
- Gå over beitet og kaninburene for å se om det er kommet skader på.

Tja, det var vel det=)
Hun betaler ingenting for å ha ham, men jeg tror jeg ville ha tatt 200 i mnd om en annen person hadde han 1 dag i uken, 300 om vedkommende hadde han 2 dager i uka og 400 om vedkommende hadde han 3 ganger=)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 26/09/2008 :  16:44:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Med tanke på hvilken frihet min halvforrytter får, så er det strenge regler om at hun må planlegge dagen sin litt, og gi beskjed. Hun må høre med meg før hun gjør noe spesielt, for å si det slik:) Hun får heller ikke ri på banen uten at jeg er der, da jeg vil gjøre dette selv, evt. lære henne mer om dressur/sprang=)

Om hun kjøper noe til ham som godterier eller utstyr eller lignende skal hun alltid høre med meg før hun gjør noe:)

Hun får heller ikke la andre ri ham;)

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2008 :  21:29:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, skjønner jeg har et helt annet syn enn flertallet her. Mange år siden jeg har hatt forrytter men når jeg har godkjent noen som forrytter stoler jeg på at de tar like godt vare på hesten som jeg selv ville ha gjort så de får omtrent full frihet. Men en stalldagbok er kjekk å ha da så kan jeg og forrytteren lese hva hesten har gjort dagen før så det ikke blir intensiv sprangtrening mange dager på rad f.eks. Og forrytter overtar ansvaret for stellet av hesten den dagen han eller hun har hesten. Også foring av hesten dersom ikke andre hadde ansvaret for foringen av hestene den dagen, hadde alltid hesten oppstallet sammen med andre hester før.
Johanne
Redigert av - J.Sandbakk den 26/09/2008 21:31:14 Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2008 :  21:36:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også vært forrytter selv for en del hester de siste årene fram til nå som jeg endelig har fått egen hest igjen, og jeg hadde ikke orket å passe en hest dersom det fulgte med lister med formaninger og regler om hva jeg får lov til og ikke får lov til... Stoler ikke hesteeieren på at jeg tar ordentlig vare på hesten kan det være det samme
Johanne Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 27/09/2008 :  14:33:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm, interessent å se forskjellige meninger angående dette.

På en måte kan jeg forstå frykten noen har for hestene sine, på den andre siden hadde jeg nok ikke orket å ha en hest på fôr der eieren hadde en hel liste med regler, og en føler at eier ikke stoler på en.

Må nok si jeg er en del enig med J.Sandbakk.
Kopi av melding:
Jeg har også vært forrytter selv for en del hester de siste årene fram til nå som jeg endelig har fått egen hest igjen, og jeg hadde ikke orket å passe en hest dersom det fulgte med lister med formaninger og regler om hva jeg får lov til og ikke får lov til... Stoler ikke hesteeieren på at jeg tar ordentlig vare på hesten kan det være det samme

Nå søker jeg snart selv fôrrytter, og det er kjekt å få med seg hva forskjellige gjør, hvordan de forskjellige eierene gjør det, og også hva fôrryttere føler og tenker.

Jeg har jo selv forskellige erfaringer med å være fôrrytter. I de årene som har gått siden min elskede hest døde, har jeg prøvd meg som halvfôrrytter på forskjellige hester.
Jeg får nok ta med litt av det jeg erfarte også.

Men stort sett var alle fôrrytter forholdene av kort varighet.
Jeg sluttet som regel etter en kort stund.
De fôrrytter forholdene hvor jeg hadde stor frihet, var vel de som varte lengst.
Men på et eller annet tidspunkt ble jeg sterkt uenig med eierene, og sluttet heller istedenfor å starte noen diskusjoner.
Så nå, hvis jeg i det hele att skulle holde på med hest måtte jeg bli eier selv, og heller søke fôrryttere.

Men på en måte vil jeg ikke utsette en eventuelt fôrrytter for mange av de ergrelser jeg har møtt selv.
Klart det må være noen regler, det er det jo for eiere som leier stallplass også.

Jeg antar at min hovedregel er; at fôrrytter har en sunn og fornuftig holdning angående hestehold og heste håndtering.

Og jeg har på følelsen av at, jo mer fôrrytteren ser på hesten som sin "egen", desstod bedre tar de vare på den.

Det er veldig kjekt at dere legger inn hva dere mener og hvordan dere gjør det.

Men igjen, hva vil du se på som et attraktivt tilbud til en halvfôr rytter?
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2008 :  17:04:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du spør etter attraktivt tilbud er det vel prisen de skal betale du er ute etter og her har jeg dessverre ingen formening... Men om du klarer å regne ut sånn ca hva du selv betaler pr dag for å ha hest er det vel ikke urimelig å gå ut fra den prisen når du skal vurdere hva halvforrytter skal betale. Men resten av tilbudet ditt er veldig attraktivt vil jeg si, syns du har fornuftige holdninger

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2008 :  17:07:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ergelig at jeg skal være så klønete til å formulere meg, først skriver jeg at jeg ikke har noen formening om pris og så lister jeg opp hvordan du kan regne ut prisen... Lurt. Og fikk heller ikke med at jeg selv ville ha tatt en litt lavere pris enn hva jeg selv betaler pr. dag.

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 28/09/2008 :  15:50:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Stalldagbok er kjempeviktig syns jeg:) Selv har jeg laget en hjemmeside for Tassen hvor både jeg og forrytter skriver dagbok=) Ganske greit å gjøre det slik, og dagboken kan ikke bli ødelagt på noen måte heller:)

Om jeg skulle tatt betalt hadde jeg nok sett på den mnd-lige utgiften av det å ha hest, og så på den årlige. Det er jo vaksiner osv som er med, og jeg mener at en forrytter skal betale like mye som meg per dag:)

strawberry

Skrevet - 29/09/2008 :  13:55:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
.
Redigert av - strawberry den 29/09/2008 14:07:48 Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 29/09/2008 :  14:06:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
J.Sandbakk Postet - 27/09/2008 : 17:04:20
Når du spør etter attraktivt tilbud er det vel prisen de skal betale du er ute etter og her har jeg dessverre ingen formening... Men om du klarer å regne ut sånn ca hva du selv betaler pr dag for å ha hest er det vel ikke urimelig å gå ut fra den prisen når du skal vurdere hva halvforrytter skal betale.

Ja, hva fôrrytter skal/kan betale er ofte en viktig faktor til hvor fort og hvor lenge man kan få/ha fôrrytter.
Jeg ser at det blir praktisert en rekke forskjellige metoder der.
Noen rir gratis mot stallarbeid.
Noen betaler halvparten av stallleien og eller de dagen de rir.
Noen deler på den totale årlige utgiften.
Noen betaler for sin dag og eller halvparten av stallleien, og smed i tillegg.

Alt dette er jo med på å bestemme hvor fort og hvor lenge man har en fôrrytter.

Så da ville jeg tenkt, hvor fort vil jeg ha en, og hvor lenge vil jeg ha en.

Alle de ovennevnte situasjoner virker jo for mange.
Ikke noe galt med hvordan det fungerer for den enkelte.

Men det J.Sandakk sa om å betale var ikke så dumt, syntes nå jeg.
Hmm, får ta stallleia å dele den på 30 dager og se hva det blir.
Blir det mye, så tror jeg at jeg vil senke prisen, eller kanskje fôrrytter skal få slippe å betale for smed, og andre ting som er utenfor stallleien?!
Kan jo kanskje prøve å fiske ut hvor mye fôrrytter er i stand til å betale?!
Vi kan jo bli enige, hoved saken for meg er jo at noen kan mosjonere han og ta vare på han de dagene jeg ikke kan ri.
Og uansett om det er lite de betaler, så alle monner drar jo.
Kanskje det er det beste for meg?!
Hmmm, kanskje jeg kan skrive i annonsen at vi kan bli enige om betalingen?!
Og kanskje jeg også vil vurdere hva h*n skal betale utifra ferdigheter og hvor godt vare h*n på hesten?!

Vel, det var om betalingen.

Jeg antar at min hovedregel er; at fôrrytter har en sunn og fornuftig holdning angående hestehold og heste håndtering.

Og jeg har på følelsen av at, jo mer fôrrytteren ser på hesten som sin "egen", desstod bedre tar de vare på den.

Hmm, dette er svært viktig for meg.
Da betyr det at jeg må få tak i noen som virkelig er seriøse og tar dette på alvor, istedenfor en som bare er ute etter å ha det gøy og å ri.

Men hvordan kan man lettest få tak i ordentlige seriøse ryttere som vil ta det på alvor?
Hva slags tilbud kan man legge frem for en fôrrytter da, mon tro?

Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 29/09/2008 :  14:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde kanskje tenkt meg noe sånt:
Fôrrytter kan disponere hesten som sin egen, bortsett fra noen regler for vettugt syn på hest og hestehåndtering.
Kontrakter vil selvsagt bli skrevet!
Fôrrytter kan ri dressur, sprang og tur etter ønske, og får også kunne kjøre, om rytter kan dette.
Fôrrytter kan delta på stevner, og også delta på fjordhest NM, om det er ønskelig.
Jeg kommer selvsagt til å sette opp regler for utstyrsbruk, div etter forholdene.
Kontrakten vil inneholde alt dette, og betaling av div sum, skal inn på min konto FØR hver mnd!
Ingen penger, heller ikke tilgang til hesten!
Hvis fôrrytter ønsker å kjøpe grime, sjabrakker og dekkener, sal og event. hodelag osv..til eget bruk kan fôrrytter gjøre dette, det må selvsagt bli godkjent av meg før event bruk.
Bitttype holder jeg og bestemmes av meg!
Og salen må også godkjennes av meg!

Her er jo en stall dagbok midt i blinken

Men er det noe her som kanskje er litt uforsvarlig?
Hva tror dere?
Kanskje med disse mulighetene at de vil betrakte hesten mer som sin egen, og tar bedre vare på den?
Alle vet jo at jeg er eieren, men følelsen fôrrytteren kan ha er helt greit for meg.
Jeg nevner jo alt jeg kommer til å bestemme.
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2008 :  21:46:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
strawberry: må du godkjenne grime, sjabrakker og dekken?? Dekken ok, hvis typen er veldig ulik de du selv har anskaffet... kjekt å unngå gnag:-) Sal og hodelag er jeg helt enig i at du skal godkjenne:-) Hva med FÔR? ikke alle som tar det for gitt at eier bestemmer...

Min nye fôrrytter er ei strålende ung dame, har blitt veldig glad i henne på kort tid. Hun er :
* HJELPSOM
* SER ting som må/bør gjøres.
* tar INITIATIV (hater det ordet- får meg til å bli dyslektisk ;-) ) til å starte opp med oppgaver
* bruker TID på hesten (ikke bare pusse- sale på-ri- sale av, pusse- ha det!)
* VARIERER treningen og gjør den lystbetont
* Lærer hesten noe nytt i SMÅ STEG
* LESER hesten (hoppa kan være litt "nevrotisk" og kan fort bli stum som en østers...)

Eneste kravet fra min side er 200,- i måneden (fri bruk) + halvparten av skoing/verking, og at hun steller hesten som sin egen. Hun lånte hoppa mi på noen turer sammen med ene oppstalløren min LENGE før fôrrytter-avtale var påtenkt. HUN ønsket å ri min hest- fordi hun SÅ hestens personlighet og FORSTOD henne, og ØNSKET henne.

Vi rir turer sammen, og vi har lagd 20x40 ridebane samt en rundpaddock. Vi har det moro sammen med hestene. Hun rir også turer og på bane uten at jeg er med/tilstede. Tempoturer, rolige skritteturer, banetrening, løs-trening, og bare kos... Det hjelper jo på at hun er et elskverdig vesen som hesten liker veldig godt, og at vi har nesten lik oppfatning på hvordan ting skal gjøres... Det viktigste er jo at hesten har det bra og trives med sin rytter!

Siden hun ikke bor "helt i nærheten" så tar jeg de fleste fôringene, siden jeg bor her. Men hun fôrer etter trening, fyller vann etc.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 30/09/2008 :  14:20:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tinkalis Postet - 29/09/2008 : 21:46:09
strawberry: må du godkjenne grime, sjabrakker og dekken?? Dekken ok, hvis typen er veldig ulik de du selv har anskaffet... kjekt å unngå gnag:-) Sal og hodelag er jeg helt enig i at du skal godkjenne:-) Hva med FÔR? ikke alle som tar det for gitt at eier bestemmer...

Hmm, skrev jeg virkelig sjabraker, grime osv...
Huff, alderen begynner å trå til.
Nei, jeg siktet bare til sal og bitt, men takk for at du nevnte dekken og selve hodelaget, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på.

Når det gjelder fôring så er det noe stallen tar seg av.
Og ingen får fôre utenfor måltidene, og det står i stallreglene, som jeg også må be fôrrytter om å sette seg inn i og plikter å følge slik vi eiere må.

Men jeg tror nok at jeg fort vil få se om h*n er seriøs eller ikke, samt at det er nesten alltid folk i stallen, de kan jo også si ifra.

Du har virkelig vært heldig med fôrrytteren din.
Har hun en søster?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.