hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor er han slik?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hvorfor er han slik?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 23/09/2008 :  19:43:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
For tiden jobber jeg 3 ganger i uka, og en-to av de dagene har jeg en halvforrytter på Tassen. Det er bestevenninna mi, så jeg stoler på henne fullt og helt. Hun er også en veldig erfaren rytter. (Det må sies at jeg IKKE lar hvem som helst ri gutten min, og hun er den eneste på 3 år som har fått vært alene sammen med ham med min tillatelse..)

Uansett;
Hun er kjempeflink med han og alt sånt, men når hun har han alene så er han så voldsomt urolig i boksen sin! Han tråkker på henne hele tiden, blåser seg opp slik at hun ikke får på salen, går rundt omkring når hun er inne hos ham osv..

Men når jeg er der, så er han gullhesten. Noen ganger er han slik når jeg er der også, men om jeg går bort og gir ham et kyss på mulen eller litt kløing under haken, så oppfører han seg perfekt med henne igjen.

Men når hun er der alene, så er han altså slik! Jeg vet med sikkerhet at hun ikke er det minste nervøs, og hun har ALDRI gitt ham noen grunn til å være det heller. Hun oppfører seg "akkurat som meg" når hun er hos ham.

Er dette rett og slett min feil fordi jeg ikke lot noen andre være hos ham fra begynnelsen av? Gullet har vært veldig mye syk, så jeg passer på ham like mye dere ville ha passet på en diamant for å si det slik..

Jeg tenker jo absolutt ikke på å selge ham, men OM jeg skulle ha gjort det så ville jo det ha blitt et ENORMT problem?
Jeg har prøvd å la broren min være hos ham, og da er han likedan. Tassen viser ingen frykt og heller ikke aggressjon, men det er likevel litt merkelig at han er slik. Han går bare og daffer rundt som om de ikke var der i det hele tatt!

Noen ideer?

Elsker deg, Tassen<3

summer

Skrevet - 23/09/2008 :  22:30:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han dominerer. Prøver å flytte henne rundt, og klarer det ant også.

Min hoppe som jeg kan sette fra meg hvor som helst tester alltid folk på denne måten. Hun småflytter seg rundt i boksen, og om hun ikke får annen beskjed eller personen flytter seg, så er det i gang. Hun er ekspert på å snikflytte folk uten at de merker det, og de skjønner ikke hvorfor hun tråkker rundt.

Så bli med , hold deg på avstand, og se litt på dette.

ang blåser seg opp.. om han ikke blåser seg opp med deg, burde du se litt på om hun kanskje legger på salen på en ubehagelig måte, strammer gjorden fort opp foreksempel.

Jeg tolker dette som ren og skjær testing på om han kan, og også at han prøver å dominere, for å se om det går.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/09/2008 :  02:14:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ååå ja - dette er kjente takter fra en hest som mener at den eneste som er over ham i rang, er deg. - Alle andre er han "sjefen over alle sjefer" over - etter hans mening.

Har kjent en del fjordinger i årenes løp, og noen har hatt meget sterk personlighet - dvs. gjør akkurat som det passer dem overfor en del - og så er de verdens greieste mot dem de anser som "ledere" - og som de er glad i.

"Gammelbonden" her på gården hadde ei slik mærr. Han behøvde bare vise seg eller rope "øyhh" til henne når hun var "trollat" mot andre, så gav hun seg, for da skjønte hun at "sjefen" ikke likte hvordan hun oppførte seg mot andre. Heldigvis for bonden, kunne også jeg sette henne på plass når hun feks dro avgårde med en fortvilet person hengende i grima. Hvis jeg da tok tak i grima og strengt sa øyhh eller prrooo, så adlød hun, og på en eller annen måte fikk jeg henne til å forstå at hun ikke skulle oppføre seg slik - selv overfor folk som hun selv mente var "under" henne i rang.

Vet ikke om det vil fungere på Tassen, men du må IKKE nusse ham på mulen og gi ham "ros og trøst" når han oppfører seg slik mot andre. Det er - for ham - bare en bekreftelse på at oppførselen er "godtatt". På en eller annen måte må DU irettesette ham - dvs. tydelig vise at du ikke godtar denne oppførselen overfor andre. Han må erfare at også andre folk er over ham i rang.

Din venninne må få lese innleggene her, så hun også forstår at Tassen "manipulerer" henne og "prøver henne ut". I utgangspunktet har vi mennesker ikke mye å stille opp mot 4 - 500 kg hest som bruker sin "makt og vekt". Vi må forstå hestens "herskemetoder", og så bruke vår kløkt til å overgå dette.

Kan ikke gi "oppskrift" for hvordan dette skal gjøres i hvert enkelt tilfelle - her må dere bare prøve ut hva som kan funke.

Hehh - selv min lille dame har noen ganger vært "troll" mot nye fòr-ryttere, og mer enn en gang har jeg måttet ta turen opp i stallen for å rope "øyhh", når hun "prøver ut" nye folk.....
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/09/2008 :  12:08:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
skrev kanskje ikke så mye om hva hun kan gjøre .. for dette må faktisk hun gjøre, og ikke du . Jeg ville hatt på han grime og tau de første gangene, om hun ikke greier å hindre han i å gå uten. Når hun steller han,må hun kort og godt for det første , ikka la han tråkke på seg, da må hun bare sende han vekk, uten å selv flytte seg unna først. deretter må hun passe på athan ikke går unna så hun må følge etter heller. rett og slett stoppe han og sette han tilbake der han sto, eller aller helst,greie å stoppe han i det han skal gå. Hun kan også litt effektivt flytte han rundt, for å vise at det er hun som flytter han, og ikke omvendt. går han regelrett på henne, må hun være streng, føyse han unna og gi klar beskjed om at det er fullstendig uaktuell oppførsel.

Kort og godt : gå inn og overta som sjef.

Om dette blir noe problem ved evt salg avhenger jo av kjøper. Det ville ikke vært noe problem om jeg kjøpte han for å si det sånn, men veldig mange skjønner ikke det her med at man ikke kan la hestene flytte de rundt.

Du bør nok få folk som er rundt han obs på dette, og trene på at han skal oppføre seg mot folk generelt, og ikke bare deg, det er bare et ledd i utdannelsen hans.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/09/2008 :  01:57:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gode råd her.
Tassen MÅ få klar beskjed om at han ikke er "verdensmester" - men få vite at han blir GODT LIKT hvis han oppfører seg OK....
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 26/09/2008 :  16:34:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Tusen takk for gode svar:)
Han er jo verdens beste hest - bare så synd at det bare er jeg som får se det.. Han begynner å oppføre seg med henne nå:D

Jeg har også tenkt på å ha en pisk i stallen, slik at hun flytter han med den, men da kommer problemet den dagen hun ikke bruker pisk, så det la jeg fra meg:)

Men vi skal fortsette å øve på dette:D Håper hun kan ha ham alene en dag=)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.