hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oboy, detta blir spennede :)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Oboy, detta blir spennede :)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2008 :  20:30:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
I dag skulle jeg bare gjøre rent i fuglevoileren der vi har de 5 Gouldsamadinerne våre. Det er 2 hekkepar og en hunn, og de har 3 redekasser fritt tilgjengenlig. I over et år har det gått veldig bra å la dem hekke sammen i denne voileren, og hekkeparene har brukt hvert sitt rede og fått frem tilsammen 3 kull. Nå er det imidlertid en stund siden de hekket men de har vært svært så opptatt og arbeidsomme der inne alikevel. Jeg har sett at alle 5 har flydd ut og inn av den ene største redekassa, og inni mellom har både 2 og 3 fugler ligget å ruget sammen, samtidig der inne. Kan tenke meg at det har blitt litt trangt om plassen i den velse blå redekassa. Når jeg først var inne i voileren så snek jeg til meg en liten titt i redekassene. 2 av dem var tomme, men gjett om jeg fikk meg en kjempeoverraskelse da jeg tittet i den store blå redekassa deres.
For dette er hva jeg så :)

Hele 16 egg. Gjett om jeg ble ovverasket. Vanligvis legger hunnen mellom 3-8 egg, men her har alle 3 hunnene lagt sine egg i samme kassa, og de ruger på dem alle sammen, t.o.m. de 2 hannene. Dette er jo helt nytt for oss. Ante ikke at Gouldsamadinerfuglene gjorde slikt. Har hørt at Gjøken legger egg i andres reder, men at de deler rede og ruger på skift var helt nytt for meg. Enda vi driver oppdrett med slike fulger, he he.

Slik ser de voksende fuglene ut. Blir spennende å se hvor mange av eggene som klekkes

Her bor de 5 overivrige hekkerne

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 02/09/2008 20:32:26

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2008 :  22:57:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å så spennende!!!! Fikk nesten lyst på en slik pipip!!! eller to da.. fordi slik er jeg bare, ingen skal være alene. Kjempefine var de, spesielt den nr to fra høyre...
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2008 :  23:01:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å så spennende!!!! Fikk nesten lyst på en slik pipip!!! eller to da.. fordi slik er jeg bare, ingen skal være alene. Kjempefine var de, spesielt den nr to fra høyre...

Opprinnelig postet av Tinkalis

He he, ja disse fuglene er kjempefine. Ikke bråker eller søler de noe særlig heller. Hannen har en vakker sang og helt utrolig artig parringsdans. Han står på pinnen og hopper opp og ned mens han krummer nakken og synger, hi hi. Ler hver gang jeg. De to i midten er pappaene til eggene, og de to andre er mødrene. Den siste mammen ble ikke med på bildet, men hun er her hun og, he he.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/09/2008 :  01:20:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åååhh så nyyydelige pip-pipp'er!!
Jeg fòrer villfugler både hjemme og på hytta. Har massevis av frøholdere og meiseboller hengende.
Og gjett om det er trafikk!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 03/09/2008 :  23:08:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
For et flott bur du har !!!!! Blir alltid glad når jeg ser fugler og gnagere som ikke bor i standardbur :)

Pene pippiper!!!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2008 :  23:55:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For et flott bur du har !!!!! Blir alltid glad når jeg ser fugler og gnagere som ikke bor i standardbur :)

Pene pippiper!!!

Opprinnelig postet av summer

Takk takk. Det er opprinnelig et gammelt klesskap som jeg har bygget om. Liker at pippippene har god plass når de først må bo i bur.

Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/09/2008 :  13:18:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ååååh, så spennende!:D
Dette blir nok morro! Vi har hatt oppdrett av undulater før, og det er kjempegøy å være med på=)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2008 :  19:21:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Klothue De`lux

Ja nå kan dere tro jeg har klotet det skikkelig til her altså. Som jeg fortalte dere så driver jo disse Gouldsamadinerne mine med slik "kollektiv rugingen" som pågår i voileren akkurat nå.

I dag morres hørte vi slike bebis pipelyder for første gang siden disse eggene ble lagt, og jeg antok såklart at nå var ungene i felleskassa begynt å klekke. Og det var jo egentlig ganske logisk tenkt da, i og med at vi visste det var 16 egg der inne. Men jeg hadde helt glemt bort det lille redet (en kokosnøtt) som satt helt øverst i buret. Siden jeg ikke har merket meg noe aktivitet oppi det hjørnet, trodde jeg ikke at den kokosnøtta var i bruk.

Kort tid etter at vi hørte de første pipelydene, oppdaget jeg plutserlig at en av fugleungene lå nede i bunnen av buret. Den var blitt kastet ut av redet. Instinktivt tok jeg den fort opp og la den på plass nedi kassa igjen, i den redekassa jeg "var helt sikker på" at den kom i fra. Men bare noen minutter etter hørte jeg plutserlig enda flere pipelyder "I FRA KOKKOSNØTTA", og da skjønte jeg jo at den lille fugleungen faktisk kom derfra, og ikke fra den store redekassa med de 16 eggene i. Det var jo litt forsent å begynne å grafse oppi denne redekassa nå for å fjerne fuglungen igjen, for det ville vært stor fare for at alle eggene der inne ble forlatt om jeg begynte med det. Derfor måtte jeg bare la den velse nyklekkede fuglungen bli værende der inne, i håp om at en av de 5 foreldrene vil "adoptere" den som en av sine. Men du kan tro jeg følte meg oppgitt og sint på meg selv da jeg oppdaget at jeg hadde puttet ungen oppi feil kasse. Ja snakk om klothue.

Så dette her blir mer spennende enn vi hadde trodd det skulle bli. For det første vet vi jo ennå ikke om de 16 eggene vil klekkes, og i såfall hvordan vil de 5 foreldrene da fordele ansvaret der inne? Og på toppen av det hele, hvordan vil de nå takle det at en fremmed fuglunge plutserlig ligger blandt eggene deres? Er det mulig at de vil adoptere den eller vil den bli kastet ut mon tro? Og om alle 16 eggene skulle bli klekket, hvordan i allverden vil de få plass inne i den lille kassa?

Ja dette er litt av en hurlumhei altså, men du verden å spennende det er

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2008 :  11:02:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, kommer vel an på hvem mamma og pappa er? Hvis alle fem voksne er med på "dugnad" i felles-kassa---hvem har ruget i kokosnøtta? Har ikke det minste peiling på "burfugl" i det hele tatt, men har de alle ruget i storkassa, er det ihvertfall logisk for meg at de fortsetter jobben nå som de har fått "lønn for strevet"?

Chinchillaen min bor også i et ombygd skap! Man tager det man haver...

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2008 :  17:44:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
He he, ja hvem som har ruget i kokosnøtta er vel det store mysteriet, og hvem som er pappaer og mammaer til alle eggene og ungene er et like stort spørsmål. Men i dag har jeg sett en av hunnene ligge pal i kokosnøtta, så jeg går ut i fra at hun er mammaen til de ungene ihvertfall. Eller ser det nesten ut som om den lille fugl ungen som ble plassert i feil redekasse har blitt adoptert av de 5 foreldrene. Den piper ennå og de flyr stadig inn rett etter å ha spist. Så så langt vikrer det ihvertfall ganske lovende, he he.

Kompliserte greier dette her hi hi
Rene fugle dynastiet

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/09/2008 :  03:35:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, da ser det ut som det "årnær sæ" med pippipene.
Og hvis alle de 16 eggene er befruktet, blir det nok travle tider i buret.
Lykke til videre!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/09/2008 :  16:25:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gleder meg til å se bilder når de blir store nok :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.