hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er sunn fornuft...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva er sunn fornuft...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

cardinalogsilja

Innlegg: 5

Skrevet - 22/08/2008 :  20:35:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil gjerne få svar fra andre som driver med hest anngående en trist ulykke som endte med avlivning av en hest i dag...
barn i alderen 13 til 16 år steller og rir en del hester der jeg bor...
De pleier å slippe et par hester på beite i lag, for så å "hysje" på dem for å få dem opp i fart å løpe...Hestene raser da rundt på beite i ganske så stor fart..
Jeg synes dette er en farlig lek..noe jeg har sagt..
Idag skjedde det jeg var redd for..
En hest fikk problemer,og falt utenfor en skrent..Hesten fikk skader som medførte avlivning..
Hva mener dere andre der ute???
Er dette forsvarlig å gjøre??
Jeg fikk høre at jeg ikke kunne si at denne ulykken kunne vært undgått dersom de hadde latt være å gjøre dette,og at ungene ikke kunne klandres..Det var hestens feil som hadde løpt i den retningen..
Håper noen har noe å si...

J.Sandbakk

» VIP

Norway
Innlegg: 132

Skrevet - 22/08/2008 :  22:28:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må innrømme at jeg selv har "hysjet" på hester før i tiden, men kun i enkelte tilfeller hvor hestene har vært lekne og begynt å løpe litt selv først slik at "hysjingen" min har vært mer en oppmuntring til mer løping. Men har aldri jaget hestene rundt og rundt, har istedet stått og sett på når de løp rundt med hopp og sprett for det er koselig å se på. Kan ikke tenke meg at noe skulle ha skjedd med hestene da, de kan jo finne på å løpe rundt helt av seg selv også.
Men høres ut som om jentene du forteller om kan ha jaget og stresset opp hestene, normalt vil vel ikke en hest falle utenfor en skrent selv om den løpet. Den kan jo ha blitt mer eller mindre presset utenfor skrenten dersom flere hester ble jaget forbi denne skrenten samtidig. Uten at jeg vet hva som skjedde, kan jo være et hendelig, tragisk uhell.
Jeg mener iallefall at slik "hysjing" må drives med forsiktighet, og kun som en oppmuntring til allerede påbegynt lek/løping.

Johanne Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 22/08/2008 :  23:10:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Huff og huff - fikk meg til å stoppe opp litt denne her...
Det hender seg at vi leker litt med hestene når de er blitt sluppet ut - eller går på beitet fra før - "løper med de", mens de sparker bakut og leker - og visst er det festlig. Jeg tror det er farlig å peke ut "syndebukker" for denne helt klart forferdelige ulykken - men kan sette meg inn i skyldfølelsen som like klart ville vært tilstede hos meg selv, om Mitsi hadde tråkket i et hull og brukket benet som følge av "leken vår". Kan ikke helt se for meg at vi hadde hauset opp stemningen på beitet - om det var skumle skrenter der - men gresstuer er det nok av hos oss....Uansett sunn fornuft og sann moro går ikke alltid hånd i hånd - og tankeløshet kan forårsake stygge ting. Jentene i omtale har det sikkert ikke særlig godt med seg selv akkurat nå!!! At de hadde skylden for at hesten stupte er vel sterkt sagt - men skyld i å skape forutsetninger som gjorde sjansen større? jo, det kan man vel mene uten å hytte med noen pekefinger. Men om man hele tiden skulle vite konsekvensen av hva man foretar seg - vel, så ville det vel sannsynligvis ikke være noe ord som heter "Ulykke" eller "Uhell" i språket vårt heller. Stakkars, stakkars alle de involverte i saken!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/

Redigert av - feliin den 22/08/2008 23:13:40 Gå til toppen av siden

cardinalogsilja

Innlegg: 5

Skrevet - 22/08/2008 :  23:25:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går ikke bare på "hysjing"...
Dem fyller opp 5 liters dunker med stein..lager skranglelyder..løper rundt med leietau,som smelles i bakken...
En voksen person har ansvaret,og tillater dem å holde på...
Dette er levede dyr det er snakk om...Barna burde blitt lært om hva som kan skje...i en slik situasjon..
Eller????
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 22/08/2008 :  23:51:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Ny info som stiller saken i et litt annet lys.......i praksis høres det nå ut som om de gjør sitt beste for å skremme avgårde hestene. Og det blir jo noe alldeles annet enn i første innlegget....
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Innlegg: 102

Skrevet - 22/08/2008 :  23:59:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns ikke man skal jage på hester uten grunn!! Snarere tvert i mot!! Mener man bør opptre rolig og behersket, og det er selvfølgelig de voksne på stallen som skal sette grenser her!! Hester er tross alt byttedyr fra naturens side, og flukt er da den naturlige reaksjonsmåte når de blir jaget! Gå til toppen av siden

cardinalogsilja

Innlegg: 5

Skrevet - 23/08/2008 :  00:14:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke alltid lett å slippe ut all info...
Dette ble jo et veldig tragisk utfall...
Har vel egentlig gått å ventet på at det kom til å skje noe..
Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 23/08/2008 :  13:05:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du har gått og ventet på et utfall, hvorfor har du ikke gjort noe med det før ? Nei , ungene kan ikke klandres, men det kan den voksne og ansvarsfulle og det var den personen du skulle ha fortalt din bekymring til !! Kanskje det kunne ha vært ungått hvis man hadde ropt ut før ? Bare til ettertanke.... Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 23/08/2008 :  13:54:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uaktsomhet, likegyldighet, arroganse, null respekt for levende liv, null kunnskap om hesters natur.
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

cardinalogsilja

Innlegg: 5

Skrevet - 23/08/2008 :  15:57:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei...til deg som spør om jeg ikke har gjordt noe....
Har snakket,og komentert dette ganske så mye...både til barna, og til dem voksne....
"går så bra dette"..måkke være sånn hønemor gitt...helt ufarlig..hestene har jo det gøy...
Dette sier dem voksne...barna sier bare...har fått lov..
Men jeg lurer veldig på om ikke barn i den aldersgruppen klarer å tenke på hvilke konsekvenser dette kan få...hestene har jo ved andre anledninger sklidd....avgårde..og nesten trynt ann..
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway
Innlegg: 132

Skrevet - 23/08/2008 :  16:44:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det går ikke bare på "hysjing"...
Dem fyller opp 5 liters dunker med stein..lager skranglelyder..løper rundt med leietau,som smelles i bakken...
En voksen person har ansvaret,og tillater dem å holde på...
Dette er levede dyr det er snakk om...Barna burde blitt lært om hva som kan skje...i en slik situasjon..
Eller????

Opprinnelig postet av cardinalogsilja



Ja, det der er noe helt annet enn det jeg har drevet med, da skremmer de hestene til å løpe rundt og det er ikke noe moro. Da må de gjerne slite med skyldfølelse nå i ettertid, syns ikke noe synd på dem. Spesielt siden du også har prøvd å si ifra til barna. De er gamle nok til å vite bedre

Johanne Gå til toppen av siden

cardinalogsilja

Innlegg: 5

Skrevet - 23/08/2008 :  18:44:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må få lov å si takk til deg for svaret ditt....
Det siste jeg har fått vite nå..dem e lei seg for det som har skjedd..men e visst på jakt etter ny hest allerede...
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway
Innlegg: 132

Skrevet - 23/08/2008 :  23:33:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, vi får vel tro at de har lært av denne tragiske episoden og ikke "hysjer" på hestene mer...
Johanne Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 25/08/2008 :  13:56:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Når Tassen skal ut på beitet er han alltid hyper og tripper litt på veien, men gjør sitt beste for å ikke bli så ivrig at han trekker i leietauet (der har jeg vært oppmerksom på å trene ham godt!), og når det endelig kommer til at gjerdet er åpent og grimen er av, står han hos meg til jeg sier "Jaaaah, kom an!" og da skyter han fart!=)

Da løper han og koser seg, men jeg står alltid ved gjerdet og bare nyter synet av skyhøye bukk og full fart:)

Men fy søren så sint jeg ble når du forklarte litt nærmere.. Sånt gjør man bare ikke, rett og slett!
Og særlig ikke siden det var en skrent der i tillegg..

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tremill

Innlegg: 13

Skrevet - 11/09/2008 :  16:39:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
fysj! At det er noen som faktisk gjør noe sånt! Tenk så livredd de stakkars hestene blir! :( Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 12/09/2008 :  00:58:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oooofff! HER er det snakk om uvitenhet - av VOKSNE - som ikke har stoppet slik adferd overfor hester.
Når hester er sluppet ut på beite, skal de ha FRI fra folk. Da beveger de seg akkurat så mye som de selv vil. HVIS hestene vil "herje" litt med hverandre og SELV har litt krutt å kvitte seg med - så OK. Men å JAGE hester på beite er HELT GALT!

Dette sies på generelt grunnlag - og for - om mulig - hindre at en slik tragedie skjer igjen.
"Skyld" er jeg ikke ute etter å påføre noen - og det må være forferdelig å ha "vært med" på noe sånt.

Kan man HÅPE og tro at i hvertfall i denne stallen vil slik "jaging" ALDRI skje igjen...??
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.