hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ryker OL- bronsen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Ryker OL- bronsen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 21/08/2008 :  20:46:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ville være for j****....

kjenner overhodet ikke til miljøet eller dopingtest-rutinene rundt hestemiljøet, men det ville da ha vært logisk at hestene ble dopingtestet etter alle konkurranser...

Men hvor mange er det som har tilgang til de deltagende hestene på slike plasser? Må da hå an å passe på slik at uvedkommende ikke kan tukle med verken hest eller utstyr... Overvåkningskameraer? Hvis det er snakk om sabotasje bør jo noe ha blitt fanget opp på kamera... Syns det er merkelig hele greia jeg, at hester fra ulike land blir tatt for bruk av samme stoff.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor???

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 22/08/2008 :  00:44:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det virker suspekt at 8 forskjellige hester fra forskjellige land liksom har brukt "det samme" - og ikke alle hestene fra samme land.
Og det er i så fall veterinærer og evt. stallpersonale som kan ha noe med saken å gjøre, ikke rytteren. Han/hun setter seg jo opp på en ferdig sadlet hest.
Det går rykter om at det kan være "blister-bandasjer" som er satt inn med ett eller annet stoff - enten for å kjøle ned eller varme opp hestebein. Hmmm - kanskje noen burde ha lest innholdsopptegnelsen på blister-stoffet nøyere?
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway
Innlegg: 1080

Skrevet - 22/08/2008 :  09:10:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Uff, ja det hadde vært kjempetrist om Norge mistet medaljen sin. Får virkelig håpe at det ikke skje. Men regler er regler, og blir noen tatt for "juks" (nå har jeg ingen tro på at dette har skjedd med vilje og viten), så er reglementet klart og tydelig. Synes forferdelig synd på OL troppen vår akkurat nå. Håper inderlig at de finner ut at det hele bare ver en feil, en missforståelse på blodprøvesvarene eller noe slikt. Krysser fingrene for dem fortsatt jeg da :)
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
*************************
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 22/08/2008 :  09:33:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Får hesten til å hoppe høyere
Slik virker smøremiddelet på hesten
Birgit Ranheim ved Norges veterinærhøgskole til VG Nett.

- Dette stoffet vil øke følsomheten i vevet, og får hesten til å løfte beinet høyere når den kommer borti en bom, sier hun.

Capsaicin er det aktive stoffet i chilipepper.



Fire ekvipasjer, deriblant nordmannen Tony André Hansen og hans hest Camiro, er suspendert som følge av mistanke om bruk av det forbudte stoffet Capsaicin. Middelet er klassifisert som doping på grunn av sin smertedempende effekt.

- Ved større doser vil dette stoffet ha en smertelindrende effekt, sier Ranheim.

- Helt på trynet

Ifølge det internasjonale ridesportforbundet (FEI) ble Hansen informert om den positive prøven tidligere i dag. Testen skal ha funnet sted i morges.

Foreløpig er kun A-prøven analysert. FEI suspenderer alle ekvipasjer som avlegger positiv dopingprøve, selv om kun A-prøven er analysert. B-prøven vil nå bli hastebehandlet, men Hansen vil uansett ikke kunne konkurrere i kveld.



Sjefveterinær i Norsk travselskap, Arne Holm, kan ikke forstå at en norsk rytter har blitt tatt for å bruke dette stoffet.

- Hvis de har brukt dette, er det helt på trynet. Dette er et middel for mennesker og det står jo smertestillende på det. Har det en medisinsk effekt, må du for all del ikke bruke det de siste 96 timene før konkurranse. Det vet alle, sier Holm til VG Nett

Marginal bedring

Han synes hele saken virker så amatørmessig at han har vanskelig for å tro at det kan være sant.

- Å kline på et smertestillende stoff, virker så amatørmessig. Jeg har ingen tro å at hestene presterer særlig mye bedre. I så fall er det kun marginalt, sier sjefveterinæren.

Professor Nils Dolvik ved Norges veterinærhøgskolen opplyser at det er normalt å bruke smøremiddel på hestens ben, men at ingen helt kan fastslå effekten av det.

Tviler på effekten

- Det er voldsomt mye brukt blant hesteeiere, men her på veterinærhøgskolen bruker vi det ikke. Jeg har sett få undersøkelser som viser at det gir noe merkbart resultat, sier Dolvik til VG Nett.

Han forklarer at det finnes minst 50 forskjellige smøremiddel, og at det blir brukt i et forsøk på å dempe betennelser.

- Jeg vil nesten tvile på at det har noen nytte, sier professoren


Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 25/08/2008 :  19:14:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Syns synd på dem nå, ja.. Men det er jo som det står at det kanskje ikke har noen nytte? Det bør jo i så fall bli funnet ut av.. Men jeg vet da ikke om jeg ville ha kalt det DOP i den forstand, men helt lovlig kan det da ikke være - med mindre hesten har en skade som gjør at den MÅ ha det, men altså.. Ingen deltar i OL med skadet hest?

Så ja.. Frem og tilbake, frem og tilbake i dette tema..

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 26/08/2008 :  09:59:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg skrev i det første innlegget så kjenner jeg ikke sporten. Men det jeg vet er at det er MYE penger om å gjøre.

Nå skal jeg være veldig kynisk (selv om jeg alltid tror det beste til det motsatte er bevist) og en smule off topic:
Om hesten har en skavank så vil nok folk gjøre sitt for at hesten skal være "frisk" på et blunk. Det var en av rytterne, eller kommentator på TV, som sa at mange av hestene "pensjoneres" etter OLdeltakelse siden de rett og slett blir knekt psykisk av presset det er å starte på så høyt nivå... Så da er hesten allerede klargjort for OL, mye prestige og forventninger i bildet, sponsorer som "krever sitt" etc. Så hesten er kanskje psykisk utmattet allerede, men en bedre plassering vil forhøye bl.a avlsverdien... Huff- jeg har hørt om slike historier, men at noen kan være så brutale mot sine dyr det fatter jeg ikke går an...

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Innlegg: 201

Skrevet - 27/08/2008 :  17:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå viser det seg jo at to (?) av de som er blitt tatt har innrømmet å bruke equi block (eller hva det nå heter) på hestene som er blitt tatt. De har visst smørt dette på ryggen på hestene. Så sabotasje..?? Vet nå ikke helt jeg.. men håper inderlig at de finner ut av dette!

Ufattelig trist hvis dette er gjort av noen som ikke skulle ha vært borti hestene - og at B-prøven er negativ!!!
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 28/08/2008 :  09:50:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
B-prøven var postiv... og det er ihvertfall negativt...
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 04/09/2008 :  16:20:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Var b-prøven positiv ja?:s
Huff, så grusomt..

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 05/09/2008 :  23:06:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
høringen utsatt, så nå må vi vente helt til uke 39 med resultatet om vi blir fradømt bronsje medaljen og Tony blir utesteng, mye som står på spill her ja,
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.