hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HESTEN MIN ER DØDS FARLIG I TRAFIKK, HELP!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 HESTEN MIN ER DØDS FARLIG I TRAFIKK, HELP!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Charlotte Johansen

Innlegg: 13

Skrevet - 02/08/2008 :  18:19:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest på 4 år som er værden snilleste, men når det kommer til biler så er han rett og sett DØDS farlig :| !!!!
Når han møter biler prøver han å stikke av med meg, steile, eller han rygger bakparten mot bilen! Og det er veldig ubehagelig for bade hesten min og meg! Har prøvd å ri på veien når det kommer biler, men han klikker helt fullstenig og synes ikke det bilr forsvarlig å ri på veien da.. Har også prøvd å sette opp et jære ved veien slik at han kan bli mer vant til bilder. Men det funer ikke så bra det helle..

Er det noen som har noen gode råd til meg! TRENGER VIRKELIG HJELP.. Synes det er så synn at en så flott ung hest skal vær sånn :|

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 02/08/2008 :  19:26:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
få en erfaren rytter til og ri den.
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 02/08/2008 :  19:30:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
En unghest må jo læres å bli trafikksikker, er ikke bare å ri på veien, det er jo som du skriver, farlig !! Hva med å fortsette å gjerde han inntil veien, men kanskje ha det litt større, så han kan gå nærmere veien ettersom han blir mer uredd ? Har du en forelder som kan kjøre bilen , mens du rir ? Begynne utenfor stallen , la bilen stå og gå, og så går du og hesten forbi , først gående , så ridende. Frem og tilbake til han ikke bryr seg lenger, så får du bilen til å kjøre rundt dere, først langt unna, så litt nærmere ettersom du merker at han slapper av. Når han ikke lenger reagerer på det, så kan dere jo late som dere møtes på en vei, men begynne med noen meters avstand. Clue er jo å ikke la han bli skremt av noe under treningen. Men viktigst av alt, du må være trygg og avslappet. Hold samme tøyletak hele tiden, kontrollerende hele tiden , men ikke strammere når du møter bilen. Skryt av han når han gjør det bra og ro han ned hvis han girer seg opp. Øv hver dag, men ikke så lenge av gangen. Bare til han mestrer det du vil han skal gjøre den dagen, uten å sette for store krav. Etterhvert kan du jo sette høy musikk i bilen, tute, sette en plastpose i antenna o.l. Men ikke før han er trygg på bilen.

Lykke til

Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 02/08/2008 :  19:38:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tigull , Mener du virkelig at en unghest blir uredd i trafikken, BARE med å ha en såkalt erfaren rytter på ? Hva vet vel DU om at Charlotte ikke er det forresten ? Hvis hest og eier stoler på hverandre, så er vel det best at de øver seg sammen mot å få hesten trafikksikker, eller ? Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway
Innlegg: 176

Skrevet - 02/08/2008 :  19:48:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En unghest må jo læres å bli trafikksikker, er ikke bare å ri på veien, det er jo som du skriver, farlig !! Hva med å fortsette å gjerde han inntil veien, men kanskje ha det litt større, så han kan gå nærmere veien ettersom han blir mer uredd ? Har du en forelder som kan kjøre bilen , mens du rir ? Begynne utenfor stallen , la bilen stå og gå, og så går du og hesten forbi , først gående , så ridende. Frem og tilbake til han ikke bryr seg lenger, så får du bilen til å kjøre rundt dere, først langt unna, så litt nærmere ettersom du merker at han slapper av. Når han ikke lenger reagerer på det, så kan dere jo late som dere møtes på en vei, men begynne med noen meters avstand. Clue er jo å ikke la han bli skremt av noe under treningen. Men viktigst av alt, du må være trygg og avslappet. Hold samme tøyletak hele tiden, kontrollerende hele tiden , men ikke strammere når du møter bilen. Skryt av han når han gjør det bra og ro han ned hvis han girer seg opp. Øv hver dag, men ikke så lenge av gangen. Bare til han mestrer det du vil han skal gjøre den dagen, uten å sette for store krav. Etterhvert kan du jo sette høy musikk i bilen, tute, sette en plastpose i antenna o.l. Men ikke før han er trygg på bilen.

Lykke til



Opprinnelig postet av Northernlights



Enig med 'Nortern Lights' !!

Janita og Rosa Lind <3



Gå til toppen av siden

Charlotte Johansen

Innlegg: 13

Skrevet - 02/08/2008 :  20:53:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oki.. Jeg og Hesten min, Timon, er veldig godt kjent, og han stoler virkelig på meg. Men når det kommer til trafikken så er han ikke helt god.. Da jeg fikk hesten min for ett år siden var han ikke redd for noe! Da mener jeg ikke noe som helst :| Jeg kunne ri lange turer med han osv... Da vinteren kom og isen kom, kunne jeg ikke ri på veien. Det var pågrunn av at Timon var barfothest og ikke hadde sko. Så jeg ridde for det meste på stranda vår og på marka. Bor VELDIG landelig og det var ikke noe prøblem da! Men når våren kom og jeg skulle begynne å ri på veien så reagerte han litt på biler, og det har utviklet seg mer og mer.. Jeg skal ikke si det helt sikkert, men han er jo i en alder der unghester kan finne på kødd! Men sier takk til gooode råd :) Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 02/08/2008 :  22:01:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tigull , Mener du virkelig at en unghest blir uredd i trafikken, BARE med å ha en såkalt erfaren rytter på ? Hva vet vel DU om at Charlotte ikke er det forresten ? Hvis hest og eier stoler på hverandre, så er vel det best at de øver seg sammen mot å få hesten trafikksikker, eller ?

Opprinnelig postet av Northernlights



Er jo bare og se på bildet det.
Og dessuten så bør de fleste hester som har et problem settes bort i trening, så ingen kommer til skade.
Og hvem glede har hun av hesten som den er nå? umulig og ri i trafikken`?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway
Innlegg: 1080

Skrevet - 02/08/2008 :  22:08:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Siden hesten din er såpass ung tipper jeg på at han ikke har lært at de skumle bilene ikke skal angripe eller spise han opp. :) Det kan være lurt å få med en annen rytter på en trygg og rolig traffikksikker hest til å ri foran dere langs veien en periode for å vise han at det slettes ikke er så farlig. En annen ting er å la han får hilse på en bil. Start først med en bil som har slått av motoren og lei han mot den, og belønn han godt når han skjønner at den ikke er farlig. Lei han rund denne bilen så han får sett den i fra alle kanter. Når denne så har blitt ufarlig, så kan dere gå veider med å gjøre det samme med motoren i gang. Deretter kan du forsøke å leie han forbi mens den kjører sakte, og utvid dette mer og mer inntill iallfall denne ene bilen ikke er så farlig. Har du mulighet til å ri langs veier som ikke er så veldig traffikerte i starten, så begyne med de. Sakte tilvenning gir ofte bedre resultater. Masse masse lykke til :)
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
*************************
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 03/08/2008 :  02:39:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et "problem" med hester, er at de er utrolig sensitive overfor sin rytter, og hvis rytteren er det aller minste nervøs for noe, vil hesten tolke dette som "livsfarlig", og så er man inne i en vond sirkel.
Den må "brytes"! Og det må jobbes mye og lenge, da en hest "dessverre aldri glemmer". Mange gode råd er skrevet her - med stillestående biler, biler med motor på osv osv.

Hvis man skal bruke en - eller flere - "trygge" hester, må man være klar over at den redde hesten kan "smitte" de trygge, hvis det ikke er erfarne hestefolk med på dette.

Det som er helt klart, er at det trengs hjelp til for å få denne hesten trygg i trafikk.
Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 03/08/2008 :  12:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tigull : Ser ikke noe galt på bildet jeg ! Forklar deg. Og forresten , hva er det som gjør deg så mye bedre en alle andre ? Svarene dine er alltid bastante og oser av selvtilitt og bittelitt sarkasme. Men er du så flink som du tror du er ? Prøv å se en sak fra to sider, ikke bare din egen. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 03/08/2008 :  16:49:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tigull : Ser ikke noe galt på bildet jeg ! Forklar deg. Og forresten , hva er det som gjør deg så mye bedre en alle andre ? Svarene dine er alltid bastante og oser av selvtilitt og bittelitt sarkasme. Men er du så flink som du tror du er ? Prøv å se en sak fra to sider, ikke bare din egen.

Opprinnelig postet av Northernlights



så patetisk du er.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 03/08/2008 :  19:34:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
At noen er patetisk, betyr at de er på en måte som gjør at man synes synd på dem. Hvis man kaller noen patetisk, menes det at man synes personen på en eller flere måter er så dårlig at du synes synd på ham/henne.

Vet du i det hele tatt hva ordet patetisk betyr ? Passet dårlig å si det i denne sammenhengen, eller ? Jeg spurte deg om hva som er galt på bildet av henne ?

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 04/08/2008 :  02:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke begynn å "krangle", da. Her er et alvorlig problem, som eier må få hjelp til å løse.
En trafikkfarlig hest er FARLIG!!
Gå til toppen av siden

Inga+Bailey

» VIP

Innlegg: 36

Skrevet - 04/08/2008 :  13:17:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde noe av det samme problemet ed unghoppa mi i vinter. Hun var livredd trafikk!

Jeg satt henne på et beite som var ganske nærme veien. Ikke en hovedvei riktignok, men en vei der både biler, busser, traktorer, mc osv kjørte forbi i løpet av en dag. Hun sto sammen med et par andre hester som ikke brydde seg om trafikken i det hele tatt, og snart smittet det over på min hest. Så jeg vet ikke om du hadde hester sammen med han på beitet, som IKKE reagerer på trafikk? Det hjelper jo til med å "ufarliggjøre" biler/trafikk for hesten. Den ser at de andre ikke er redde. Hun sto der i lang tid, i ihvertfall 3-4 måneder, og nå er hun ca 100% trafikksikker.

Jeg føler virkelig med deg, for dette er en utrolig ekkel situasjon å være i! Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du finner en metode som virker.

BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

Inga+Bailey

» VIP

Innlegg: 36

Skrevet - 04/08/2008 :  13:18:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde noe av det samme problemet ed unghoppa mi i vinter. Hun var livredd trafikk!

Jeg satt henne på et beite som var ganske nærme veien. Ikke en hovedvei riktignok, men en vei der både biler, busser, traktorer, mc osv kjørte forbi i løpet av en dag. Hun sto sammen med et par andre hester som ikke brydde seg om trafikken i det hele tatt, og snart smittet det over på min hest. Så jeg vet ikke om du hadde hester sammen med han på beitet, som IKKE reagerer på trafikk? Det hjelper jo til med å "ufarliggjøre" biler/trafikk for hesten. Den ser at de andre ikke er redde. Hun sto der i lang tid, i ihvertfall 3-4 måneder, og nå er hun ca 100% trafikksikker.

Jeg føler virkelig med deg, for dette er en utrolig ekkel situasjon å være i! Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du finner en metode som virker.

BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 04/08/2008 :  17:45:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Det er absolutt ikke noe morro nei, men her har du fått mange gode tips!:)

Jeg ville ikke ha ridd alene på vei ennå, men la hesten bli kjent med bilen slik det blir forklart her:) Når hesten blir rolig, gjør du bilen mer og mer skummel med f.eks:

- Feste ting som dingler og lager bråk
- Tute høyt
- Folk som skriker ut igjennom vindu og vifter med armer
- Ha ting ut av vinduet
- Høy musikk

Ja, gjør bilen mer og mer kjempeskummel (få hjelp av noen med lappen), og når denne superskumle bilen kan gjøre forbi dere uten at hesten reagerer, er han så og si trafikksikker vil jeg si:D

Når man skal venne en hest til noe skummelt, gjør jeg tingen alltid overdrevent skummel, slik jeg har skrevet her=) Da er sjansen myyyyyyyye mindre for at han vil bli redd av en vanlig bil=P

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.