hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg gjøre..... syns du ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hva skal jeg gjøre..... syns du ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Northernlights

Skrevet - 10/07/2008 :  20:04:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke lenge til hoppa med føll skal hjem fra bedekking, hjemme går vallaken på beite , hoppa og føllet blir kjørt rett dit, MEN jeg er veldig usikker på om det går bra å slippe de rett inn til vallaken eller om jeg skal gjerde av et stykke til dem alene - og så slippe dem sammen etter en tid eller - vente til høsten når de kommer hjem, har bare en paddock så da har jeg intet valg. Føllet er nå 6 uker gammelt...

Hva tror du

Molly

» VIP

Skrevet - 11/07/2008 :  22:57:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hoppa og vallaken gikk sammen før bedekkinga og det gikk greit og beitet er stort så ser jeg ikke problemet.

Min gamle vallak ble satt sammen med sin tidligere "dame" på beite for 2 år siden. Damen hadde føll ved foten. Det gikk greit etter rundespringinga over hele gjerdet. Den dag i dag er min hest "onkel" til føllet som er 2 år nå! Og min hest og damen hadde ikke sett hverandre på mange år

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

ElisabethB:)

» VIP

Skrevet - 11/07/2008 :  23:05:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi hadde også hoppe med føll sammen med en vallak i fjor sommer... de ble satt sammen når føllet var et par uker. Gikk bare fint:) Hoppa var veldig beskyttende i starten, og vallaken aksepterte dette fint, og etterhvert har han og føllisen blitt kjempekompiser! man må selvfølgelig se litt an situasjonen, men jeg tror det skulle gå bare fint:) Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 12/07/2008 :  12:27:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
De har gått sammen noen år, men blir alltid litt ville når de ikke har sett hverandre på en stund. Han blir rene hingsten og hun en keitete fjortis

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/07/2008 :  04:41:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en ting å gjøre: PRØV!
Har selv bare gode erfaringer med å bringe hopper med føll tilbake - vallaker blir som regel de beste "onkler", som beskytter føllet, leker med det, og gir mora "barnevakt", så hun kan ta seg en lur, fri fra "mase-ungen".

I tilfelle det blir litt vel mye "hyl og bråk" - stå klar med langpisken, HVIS det blir nødendig å skille dyra. Men som regel vil det roe seg etter kort tid, og "familien" med hester vil fort finne ut av saken.

Etter min erfaring er vallaker myye bedre til å godta et føll enn andre hopper - som faktisk kan bli så "misunnelige" at de forsøker å stjele føllet fra mora. DA er det godt å ha en "onkel" som er venn med mora.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/07/2008 :  16:09:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har faktisk hørt mye det motsatte, at vallaker er de man skal være litt forsiktige med, særlig om de har mye hingst i seg. jeg ville delt av først jeg, og sett hvordan de oppførte seg på hver side av gjerdet, slik at de får hilst litt den veien, før jeg slapp de sammen. Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 14/07/2008 :  20:44:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir nok som du, summer, skriver. Jeg deler beitet i to , så får de gå der noen dager og bli kjent igjen, så slipper jeg de sammen da. Slipper unna mange bekymringer med å gjøre det sånn. Vallaken er nemlig veldig hingstete og innpåslten med en gang. Er jo veldig redd for lille føllet da .

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/07/2008 :  06:21:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hoppe med føll vil som oftest være "over" i rang, og selv en hingstete vallak "bør" respektere dette - hvis han er sånn noenlunde "naturlig".

Hvis man er usikker på hvordan vallaken vil reagere, er det sikkert lurt å venne dem til hverandre bak gjerder. Vil forøvrig tro at en heste-mamma vil "grisebanke" enhver som prøver å skade føllet hennes....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/07/2008 :  06:22:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hoppe med føll vil som oftest være "over" i rang, og selv en hingstete vallak "bør" respektere dette - hvis han er sånn noenlunde "naturlig".

Hvis man er usikker på hvordan vallaken vil reagere, er det sikkert lurt å venne dem til hverandre bak gjerder. Vil forøvrig tro at en heste-mamma vil "grisebanke" enhver som prøver å skade føllet hennes....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/07/2008 :  06:22:21  Vis profil  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 15/07/2008 :  22:13:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, hun tar nok fort rollen som sjef, selv om han er det til vanlig. Men det bare ser så skummelt ut , med løping og hvining og prusting. Er av den engstelige sorten, og tar mine forhåndsregler. Så det er nok lurt å bure de inne hver for seg noen dager Jordet er mer en stort nok. Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2008 :  02:58:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordingsvallaken min adopterte lederhoppas føll veldig raskt som sin niese. Hoppeflokken på 3-4 stk kunne finne på å gå langt oppi skogen mens føllet lå å sov på jordet (og fra skogen kan man ikke se jordet og motsatt). Hvem stod igjen like ved føllet? Joda, vallaken! Når føllet våknet, fulgte føllet etter han opp til mamma'n sin og resten av flokken.

I forkant gikk mor og barn for seg selv noen dager (kun et strømgjerde som skilte de) slik at alle hestene ble vant til den lille, og den lille ble vant med de store. Vallaken min kan være veldig hingstete av og til- men onkelrollen påtok han seg lynkjapt!

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 24/07/2008 :  19:54:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg slapp de på hver sine luftegårder, med kun en strøm tråd mellom, og første møtet gikk over all forventing. Så nå venter jeg bare på at de skal spise ned gresset så jeg får sluppet de sammen på det store beite sammen. Men når hoppa og vallaken snuser over gjerdet, hyler dem enda, men håper det går greit alikevell Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/07/2008 :  03:02:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
I "naturen" vil en hingst (vallak) aldri skade et føll, men beskytte det. At mora vil beskytte føllet mot "alle" er naturlig, hvis hun ikke i flokken allerede har en datter eller annen "nanny" som kan hjelpe henne. Og ofte er en "tante eller onkel" mye mer beskyttende, siden de opplever dette som en "ære" - i forhold til rangordningen i flokken.

Et føll vil alltid skape "brudulje" i en hesteflokk, men så sant hestene har sånn noenlunde bevart sine instinkter, vil dette raskt bli ordnet opp i. Litt hyl og spark må man bare regne med.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.