hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Røntgen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Røntgen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

+Marthe+
» VIP

Skrevet - 02/07/2008 :  13:22:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en varmblods på prøve nå, også hadde eieren hans hatt bøyeprøve på han for åtte mnd siden. Og da gikk han igjennom med 0 grader på alle bena.
Men jeg syns det var litt lenge siden, men i mellomtiden har hun bare brukt han som ridehest (dressur). Det siste travløpet gikk han i 2006.
Jeg fikk en dyrlege til å komme hit å ta bøyeprøve, og i venstre bakbein fikk han 2- grader i hase/kne. Så lurer jeg på hva jeg egentlig burde gjøre for noe!? Siden han gikk igjennom med 0 tidligere, om det bare er tilfeldighet nå?
Jeg har ridd han kjempehardt både på tur og bane vær dag, og har ikke merket et eneste tegn til halthet. Har galloppert med han på ganske hard grusvei også..

Burde jeg ta røntgen?

Håper på svar snarest!

mariakaogcindy

Skrevet - 02/07/2008 :  13:44:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du burde kansje prate med dyrlegen igjenn og spørre hva han mener du skal gjøre... Når du ikke ser tegn til halthet ville jeg kansje prøvd og bare ta noen rolige skritte turer så prøvd en bøyeprøve igjenn... Gå til toppen av siden

Missgadget

Skrevet - 02/07/2008 :  15:00:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som om hesten bare er bøyehalt og ikke utgangshalt. Du kan enten ta det litt med ro i en periode eller sprøyte hesten. Så lenge hesten bare er bøyehalt og ikke utgangshalt kan dyrlegen gi den et betennelsdempende middel i blodet som heter hyonate. En tommelfinger regel er vel at dette middlet kan bruker opp til 2 grader bøyehalte. Er hesten utgangshalt hjelper det bare å sprøyte (eller la hesten få helt fri) for da er leddvæske dårlig. Spør dyrlegen igjen og hør hva han anbefaler.
Personlig hadde eg ikke tatt røntgen dersom ikke var utgangshalt, men det er en vurdering hver enkelt får ta utifra hva de mener er best for sin hest. Lykke til og håper dyrlegen kan hjelpe deg videre =)
Gå til toppen av siden

+Marthe+
» VIP

Skrevet - 03/07/2008 :  17:10:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar, ble litt klokere nå :) Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 04/07/2008 :  11:53:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare kverrulerer litt, men du har en hest på prøve og velger å ri knallhardt hver dag og full galopp på hard grusvei. For det første er du da en uansvarlig hesteeier og for det andre risikerer du å evt levere tilbake en halt eller skadet hest. Må si jeg er skeptisk til å sette mine egne hester ut til andre fra før av, men å lese innlegg som dine gjør at jeg blir enda mer skeptisk !!!!

Dette var bare mine tanker om dette innlegget..

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/07/2008 :  02:59:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, - ehhh - "ridd han kjempehardt på tur og bane hver dag".....
Det er vel ikke det beste for en hest man har på prøve, som ikke er vant til et sånt "hardt liv".
Da kan hvilken som helst hest som har hatt 0 i bøyeprøver fort få seg noen "grader" på en ny bøyeprøve.
Hvis hesten enda "bare er på prøve", kan en slik "prøvebruk" være grunnlag for erstatningskrav fra selger.
Får håpe historien har flere nyanser enn det trådstarter beskriver....
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 11/07/2008 :  18:02:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Skriver under det Northernlights skriver her altså! Jeg ville så absolutt aldri ha satt ut min hest til deg! Gi den stakkars hesten fred nå, og ring dyrlege for å høre hva han/hun har å si.. Hard grusvei er heller ikke bra å galoppere på for mye, og det er noe ALLE burde skjønne ettersom underlaget er hardt!

TENK litt..

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.