hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rompetrening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Rompetrening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Marielle og Farida

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2004 :  16:31:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe.. artig overskrift

det jeg lurte på er hvordan trene opp en hest fra begynnelsen. den er 16 år men ikke ridd på to. det er en blanding varmblodstraver/kaldblodstraver. Ikke gått travløp. Jeg skal begynne å ri den men jeg er litt tung ca 60 kg og fikk høre på rideskolen at den ikke hadde muskler i ryggen og ikke på rompa/krysset. Trenger derfor hjelp av dere. Har ikke så mye erfaring. Hesten er veldig snill. syns det er litt flaut å å spørre på rideskolen.

€€€€Netti€€€€
Hest er livet!!!

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2004 :  17:55:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Klatring og kjøring (evt med et dekk bak vogna) styrker musklene i baken! Viktig å ikke overdrive denne formen for trening da det kan føre til at muskelvevet brytes ned, istedet for å styrkes.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Finnskoghuldra

» VIP

Skrevet - 01/02/2004 :  17:26:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første så har er du ikke noe tung. Når man begynner å nærme seg ca 90kg begynner man å bli for tung til en så kraftig hest som du beskriver. Du må begynne pent med styrking av muskler på hesten. Det må gå gradvis, i et rolig tempo. Det jeg antar de mente på rideskolen var at hesten ikke hadde noe muskler fra rumpa til nakken. Da bør man starte med skritting og litt trav, helst på bane. Å klatre i bakker, ikke trave el gallopere, er en fin måte å styrke muskler på. Unngå for lange økter i begynnelsen. Dette er en "voksen" hest som du må bruke god tid til oppvarming og nedskritting, ca 15 min på vær. Når du rir den aktivt med hesten på tøylen, bør du bare starte med ca 10-15 min. Etterhvert starter man med innspenning på hesten ved longering. De første innspenningene på hesten skal ikke være strammere enn at hodet til hesten er rett. Dette må også skje gradvis fra ca 10 min i begynnelsen, med hesten gående like lenge begge veier.
Men man må passe på å forandre foret også, regner med at den går på vedlikeholdsfor siden den ikke er brukt. Ikke kjør hesten høy på havre for å få mere energi på hesten, men velg et sammensatt for som er med på å bygge muskler. Står fint forklart i en blå brosjyre fra Felleskjøpet. Den heter Riktig foring av hest, Campion. Hvis du da ikke er kjempegod på å blande forskjellige typer.
MEN DU MÅ ALDRI VÆRE REDD FOR Å SPØRRE. Ingen blir noengang utlært på hest. Så jeg synes du skal bruke den kompetansen som er i stallen. Men husk at ikke alle råd passer for din hest, spør flere så du får flere råd. Du vil finne ut at ikke alle svar er like. Etterhvert så vil du få en trening i å sile ut informasjon. MEN SPØR, SPØR og SPØR. Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 02/02/2004 :  08:22:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv hatt god erfaring med å gi Corta flex muscle solution i foret til hester som skal sette muskler.Dette gjør at de senere får melkesyre samt at musklene henter seg inn fortere og du slipper så støl hest.Dette er vel mest aktuelt når du har kommet litt lenger i arbeidet med musklene,men et fint tilskudd,og man slipper å bruke Quadrisol o.l for å få hester som har stått pga skade e.l over kneika.Vet at de selger Corta flex både hos Paddock og Løwenborg,men sikker mange andre hestebutikker også. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.