hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er NH i deres øyne?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hva er NH i deres øyne?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 03/06/2008 :  17:06:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Det er jo mye som er NH, men hva er det i deres øyne?
Noen mener at det er å kunne ri hesten uten noe som helst av utstyr på verken hest eller rytter, mens andre mener at det er det å kunne samarbeide med hesten osv..

Hva er DIN mening om NH?
Kunne vært artig å lese!:)

Elsker deg, Tassen<3

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 04/06/2008 :  02:16:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Nh er bare en måte og forklare sunt heste vett.
Synd noen kobler det sammen med western og ikke liker det av den grunn.

Alle driver jo egentlig med en form for NH.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 04/06/2008 :  03:21:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veeel - mener selv at jeg i årenes løp har lært meg noenlunde "sunt hestevett". Dvs. at jeg kan "se" hva en hest mener og vil, og at jeg har klart å utdanne en del hester til å bli gode terapihester, ved å bruke deres "språk" og instinkter for å få til et godt samarbeide.
NH er ikke noe "nytt" - det er eldgammel kunnskap som noen "lyse hoder" har funnet ut at de kan gjøre "litt spektakulært" - vet at de "kan triksene" med å få en hest til å følge sine urgamle instinkter.
Det kan være greit å ta "snarveien" gjennom å lese om - og delta på NH-kurs - og ikke måtte bruke mange år på å tilegne seg denne kunnskapen - gjennom erfaring. Det er en god grunn til at SKOLE er en vesentlig del av våre tidlige år: Vi må LÆRE.... - og SÅ må vi bearbeide læringen til de forhold vi kommer opp i senere i livet.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 04/06/2008 :  06:13:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Skriver under her;)

Snakket nettopp med noen som sier at de ikke driver med NH, og alt de sa var at de ikke gjør det fordi de tilber pisken, og virkelig bruker den.
Jeg bruker også pisk, for å legge den på rumpa hans når han svinger, slik at han svinger med hele kroppen. Holder på å "avvenne" ham fra det nå.
De bruker den til å "kippe" hesten over et hinder, eller få den til å løpe fortere.. Jeg hadde ikke brukt den slik, men det er mitt syn.

Jeg har funnet "min egen vei" innen hest og ridning, og det er at jeg ikke er sjef, men vi er kollegaer. På den måten har han tydligvis skjønt at jeg er sjef likevel.. Hehe.. Jeg har aldri lagt en hånd på ham, slik de fleste andre jeg kjenner. Jeg ignorerer feilene hans, og forserker hans gode sider, noe som nå har gitt ham selvtillit.

Jeg vil kalle "min" NH-drivning for teamwork!:D

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 05/06/2008 :  02:09:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er en god følelse når man opplever at man virkelig kommuniserer med sin hest.
Du kan "se" hva den mener bare ved å oppfatte blikket til hesten - lenge før den bruker mer tydelige kropps-signaler som ører og hale.
For å si det sånn - det er nå mange år siden jeg trengte å bruke en "streng stemme" for å korrigere min hest, for hun VET hva jeg ønsker av henne.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 05/06/2008 :  08:26:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jepp!:)
Jeg er svært fornøyd med min hest! Når vi er på en bane, kan han være helt løs, men gå rundt meg i passende volte-strls (som om jeg longerte ham), og der vil han da ly på skritt, trav, stopp, gå roligere, fortere, galopp..

Det er helt rart, og samtidig blir jeg så glad!
Han går så fint, selv om han er heeelt løs på banen, og har mulighet til å "fræse" rundt og bukke og leke seg:)
Først når jeg går ut fra midten og setter meg på gjerdet, begynner han å tøyse!:)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Innlegg: 43

Skrevet - 09/06/2008 :  16:33:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
NH er et naturlig samspill mellom hest og rytter som fokuserer på "hesten sin språk".
Jeg syns det er den beste måten å oppdra en rolig hest med et godt forhold til deg selv. NH er spesielt kobblet sammen med western siden western og NH kommer ifra USA. NH er begynnelses stadie på å oppdra og ri inn hester som skal brukes til western. Men det er jo så mangt hva folk mener om det. Jeg er spesielt glad i pat parelli metoden men tar litt ifra hver trener jeg har hatt. Ingen har alt rett, men alle har noe rett:)
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 12/06/2008 :  15:15:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Enig der!=)
Jeg bruker å si det slik at jeg og Tassen er et team, og at jeg ikke er SJEFEN hans:) Litt rart, siden jeg uansett får viljen min med han likevel=P

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Innlegg: 43

Skrevet - 12/06/2008 :  18:01:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man trenger jo ikke å sette seg i respekt ved a slå hesten eller være hardhent. NH er veldig sånn at man skulle sette seg i respekt uten å gjøre sånt. Når jeg fikk paint hoppa mi, brukte jeg noe som hete "the seven games" for å få respekt.... Det er en rekke leker der du som fks bruker en "carot stick" (det er ikke en pisk) for å få hesten til å flytte på bakpart, forpart, rompa og føtter ved å legge carot sticken på de stedene som du vil den skal flytte. Det var nok til å sette meg i respekt ovenfor henne. Hun gjor som jeg ba henne om og overga seg (slikket seg om munnen ol) Jeg og hesten min er og et team, jeg har aldri trengt til å sette meg i respekt på en annen måte :) Jeg anbefaler alle som har hest og se Pat parelli sine filmer om NH, det er en skikkelig oppvekker opplevelse for mange heste eiere;) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 13/06/2008 :  01:54:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri slått med pisk på noen hest.
Det som gjelder er å få hesten til å forstå hva du ønsker, og at den ønsker å samarbeide.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 13/06/2008 :  17:52:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Nei pisk er fyy!:)
Jeg rir nesten alltid med det, men det er fordi jeg legger den på rumpa i svinger, slik at han skal svinge med rumpa også. Jeg så at når stalleiern vår holdt kurs (hun er forresten ikke noen ridelærer, men tar private timer mot betaling), så lot hun ungene bruke pisk for å få hesten til å gå fortere i tillegg til at hun holdt en longepisk som hun gladelig brukte PÅ hestene.

Dette var for at ungene med en gang skulle vinne hestens respekt slik at fall og knall ikke skulle skje. Ikke det at DET er respekt i mine øyner..

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 14/06/2008 :  03:58:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
En pisk skal bare "være der", som en hjelper for rytteren og hesten.
Ja, jeg må selv ri med en pisk på høyre side, siden jeg er lam i høyre bein og ikke kan gi sjenkel på vanlig måte.
Glemmer aldri da jeg var i England på konferanse om terapiridning i 1979, og så en mann med begge beina amputert over knærne ri en araberhingst i høy dressur med to pisker som "bein".
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Innlegg: 108

Skrevet - 22/06/2008 :  23:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Natural horsemanship er samspillet og komunikasjonen du og din hest har sammen...

Det er når du får hesten til å gjøre noe fordi den hører på deg, og ikke blir tvingt til det.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 25/06/2008 :  19:20:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hahaha, brukt pisk som bein!=p
Det må ha sett ganske merkelig ut, men likevel så er det stor respekt til ham!

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 26/06/2008 :  02:49:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, denne mannen hadde bare to beinstumper som var plassert oppi to spesialsydde hylstere på salen, og han red faktisk "western" med sin araberhingst, bare med to dressurpisker som "sjenkler". Han måtte også ha et belte rundt livet, med en spenne som løste seg ut HVIS han skulle miste balansen, så han rett og slett "kunne falle av".

Jeg vet også om en norsk jente som er født uten bein, og hun har fått laget en spesialsal, som hun "putter seg oppi", og har da to pisker. Hun rir dressur.

Og selv om det ikke syns på bildet av meg her, så rir jeg altså med en dressurpisk på høyre side, siden jeg ikke kan bruke høyre bein, da det er lammet og spastisk (får kramper hvis jeg bruker stigbøyle).

Det er viktig å lære terapihester at ikka alle ryttere er som "vanlige ryttere".
Gå til toppen av siden

FivaOgAnnette

» VIP

Innlegg: 5

Skrevet - 19/07/2008 :  13:03:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
I mine øyne ser jeg det som naturlig hestehold!
NH er ikke noe alle driver med, men det finnes masse teknikker, men det dte mest handler om er å knytte et bånd til hesten og den metoden jeg bruker da er det som kalles Join up! Det er en metode der du først jager hesten vekk fra deg med et agresift kropspråk, etterhvert vil hesten vise tegn til å komme inn til deg, først vender den det indre øre mot deg, så senker den hode, så begynner den og slikke og tygge med munnen, da slipper du pisken eller leietauet (om du har brukt det,) vrir skulderen så den er på linje med hestens, løfter armen som er mot hesten og ser den, etterhvert kan du ta ned armen og hesten vil etterhvert komme inn til deg. Du snur deg sakte uten og se på hesten roser hesten og klapper dne i pannen med senket blikk før du begynner og gå, da skal hesten følge etter deg! Du skal kunen kjenne at et bånd er knyttet til hesten din! Men ikke forvent at alt skal skje første gangen! Det kan ta tid og det er ikke engang hesten kommer inn til deg! Det viktigste med NH er helt klart at pisken bare er et hjelpemiddel og en kose ting!! Kjempeviktig! :) Driver en del NH men hesten min ;)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.