hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva kan skje..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hva kan skje..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  18:29:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på; hva er det som blir ødelagt om jeg f.eks aldri hadde fått skjært hovene til hesten min?

Dette er ikke tilfelle altså! Men jeg vet om en som nesten aldri skjærer hovene til hesten sin, og de er helt oppflisede og sprukket. Jeg vet jo at et er veldig skadelig, men hvordan?

Minner på at dette ikke er meg;) Jeg får noen til å skjære ham ca 1 gang i måneden!:)

Elsker deg, Tassen<3

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2008 :  22:44:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
For det første vil høvene flise seg veldig opp. De vil også bli veldig lange og vokse feil slik at hesten blir gående med feil beinstilling. Over tid kan dette gi store varige skader på hesten som kanskje aldri blir bra igjen, og hesten vil da leve med konstante smerter.
Er det en ung hest som er i vekst, så vil beina dens vokse seg både skjeve og feilstilte, og slikt går det ikke ann å gjøre noe med om hesten har vokst seg til slik.

Nei, riktig hovstell er uhyre viktig. Uten bein kan ikke hesten leve, rett og slett. Så det er viktig at vi tar godt vare på dem.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 31/05/2008 22:46:12 Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 02/06/2008 :  09:21:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ok, det var noe slikt jeg trodde!
Her hvor jeg bor er det maaaaaaange tilfeller av dårlig hovstell, og jeg vet jo at dette er uhyre farlig, men jeg har på en måte ikke hatt noe argumenter. Alt jeg har kunnet sagt var "Du må skjære dem, det er døds viktig!"

Og det hjelper ikke her, for da er jeg plutselig "hun som kan alt uten å ha fasitsvar".

Jepp, jeg tar veldig godt vare på dem=)
Men det er uheldigvis nesten bare jeg som ringer etter hovskjærer her i området, og når de andre ser henne så finner de aaaaaaaaaaav og til ut at de skal skjære dem de også..

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  03:08:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan mangel på hovpleie skyldes at hestene blir lite brukt, og at "folk" dermed tror at hestene skjøtter seg sjøl?
Etter litt historielesing om hestehold i gamle dager, var hesten et så verdifullt dyr, at de som hadde råd til hest, også sørget godt for dem. Smeden var en viktig mann, for han sørget for hovrøkt og skoing. Ikke uten grunn at "hovsmed" var et respektert yrke.
I våre dager er det sjelden at hester drar plog, harv, såmaskin og slått osv - samt jobbet i skauen om vinteren og dro vinterfor ned fra setra. Da var gode høver et "must", ja, det var like viktig som at dagens traktorer ikke kjører med punkterte dekk. Hvis gampen var halt, fikk de ikke inn høyet....
De fleste av dagens hester har knapt hatt på en arbeids-sele, og langt mindre trukket en plog, og eierne har ikke opplevd viktigheten av at hesten hadde fire gode bein, som var godt "stelt".

I våre dager har kanskje en heste-eier "råd" til å ha en hest skolaus eller ubeskjært i noen uker, ja, kanskje halt går greit en tid. Det hadde man ikke i tidigere tider! I våre dager kjører man ikke rundt med en bil som er punkert på ett eller flere dekk.....

Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  16:17:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
"Les under: Hest og Helse"

Har noe helt sjokkerende der.. :(

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.