hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Løs avføring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Løs avføring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Live77

Skrevet - 29/01/2004 :  12:50:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest har i en stund hatt løs avføring. Det er kun sånn innimellom(altså ikke hver dag), og jeg lurer på om noen har noen tips om hva det kan være eller har noen gode råd. Jeg har prøvd å gi han kulturmelk i noen dager(hvilket hjelper akkurat de dagene han får og et par dager etterpå), har prøvd kligrøt, ikke gi han brød osv....Han fikk også ormekur i januar.
Syntes det er litt merkelig at det bare er nå og da. Merkes spesiellt godt da han er litt nervøs(sett noe skummelt på tur eller noe), og han gjør fra seg.
PLS gi meg noen tips!!!

xxxx

Skrevet - 29/01/2004 :  13:19:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

At hester får løs avføring grunnet stress og nervøsitet,er helt normalt.Så for å slippe dette,prøv å unngå å havne oppi slike situasjoner...

Har den løs mage ellers også,så er kanskje problemet at den fordøyer stråforet for dårlig.Prøv med et finere høy en stund,og se om det blir bedre.
Gå til toppen av siden

Live77

Skrevet - 29/01/2004 :  13:27:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo ikke lett å unngå at hesten "ser" ting på tur(som egentlig ikke er der), for vi er på tur hver eneste dag.
Da det gjelder høyet har jeg også tenkt samme tanken, men det høyet de får har veldig bra kvalitet. De får høy fra 1.slåtten da de står ute, så det kan jo være det, selv om det heller ikke er dårlig kvalitet.
Tenkte også at det kanskje kunne være kraftforet. Han får nå Champion, men har fått noe annet der han sto før(et spesialfor som man må være "millionær" for å ha råd til).
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/01/2004 :  14:01:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

For å prøve å fjerne noe av nervøsiteten på tur,prøv å bygge et bedre tillitsforhold mellom deg og hesten, da stoler den mer på deg og trenger ikke være fullt så engstelig og tittete.(Leieturer,tømmekjøring osv.)

Et høy som er finere i konsistensen,trenger IKKE være av dårligere kvalitet for det,så der har du nok misforstått litt.Svenske-høy er fint,men ikke dårlig av den grunn.

Ellers er det rett og slett enkelte hester som bare er slik.Du kan evt.prøve å "bytte" tarmflora på hesten, om veterinæren synes det er verdt å prøve.Lykke til uansett hva du velger å foreta deg!
Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2004 :  17:47:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan det muligens være at han fremdeles reagerer litt på høy bytte fra 02 - 03? Vet om hester som har hatt problemer med dette over lenger tid etter byttet.
Det kan jo også være det at han ikke tåler peletrert kraftfôr?

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 29/01/2004 :  21:52:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilken type grovfor får hesten din?

Jeg bruker rundballe, og noen ganger kommer ballene fra flere steder med med litt ulik gresstype, noe jeg ikke vet før jeg har åpnet dem. Dette medfører at noen ganger når den nye ballen er av en litt annen gresstype enn den forrige, får noen av hesten løs avføring. Det går som regel over etter en dag eller to.
Gå til toppen av siden

Live77

Skrevet - 30/01/2004 :  12:12:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten får bare vanlig høy, ikke fra rundball. Høyet vi har vil jeg si er fint og av bra kvailitet. Men det som de får da de står ute er litt grøvre, og litt dårligere kvalitet(men fortsatt bra.)Pellets burde han være vant til da han fikk det der han var før, men ikke samme merke(hvilket ikke virker å være grunnen)
Hesten er vanligvis veldig rolig på tur..bare går og slentrer avgårde, og han er ikke mer nervøs enn andre hester jeg har hatt. Bare at han plutselig får det for seg at et tre med snø på er litt farlig.
Prøvde som sagt kulturmelk som sies å hjelpe, men det hjelper kun de dagene han får og noen dager etter. Har veldig varierende avføring, så noen ganger lurer jeg på om han bare er sånn.
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 30/01/2004 :  12:38:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Har du skjekket at det ikke ligger igjen gammelt høy ute i luftegården som han går å tygger på? Da hender det at de blir litt ugeie i magen.
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2004 :  19:33:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er oxo noen hester som reagerer på 1.slotten fordi det er så protein rikt(hvis jeg har hørt riktig
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 08/02/2004 :  01:37:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Løs mage hos hest kan skyldes fôringen! Send meg gjerne en e-post med mer informasjon om hesten din, så vil jeg hjelpe deg til å finne en fôrplan som passer for din hest. Dette er selvsagt gratis og uforpliktende! E-post: tonjeml@hotmail.com
Mvh. Tonje, SPILLERS HORSEFEEDS
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/02/2004 :  07:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

En hest som over tid har diare,skal over på en diett kun bestående av nøye utvalgt høy.I noen tilfeller får også hesten Antibiotika.

Diare kan komme av så mangt,men felles er at tarmslimhinna påvirkes og ødelegges, og den naturlige tarmfloraen kommer i ubalanse.Dette gjør at gjæringen av foret i tarmen blir dårlig og næringstoffene tas opp dårlig fra tarmen og blodbanen.

Hvorfor en hest får diare kan være så mangt,men foret kan spille en stor rolle.Det tar ca.3 uker før kroppen til hesten feks.har vennt seg til et nytt for,så det gjelder å ta ting over tid.
Det er også et voldsomt væsketap når hesten har diare,så følg godt med den
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  10:02:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Equilibra skal være en bra løsning for hester som har problemer med tarmfloraen sin. Det er litt dyrt (ca.600,- for 20 kg), men ved normal dosering, 0,5 kg/dag varer den i 40 dager, og du kan i tillegg kutte ned mye på det andre kraftfôret da fôropptaket blir bedre.
Det at han har blaut møkk når han er nervøs trenger ikke tyde på at noe er galt. Stressbæsj kalles det, og kan forkomme hos alle hester selv om magen er helt ok
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  10:24:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt om hester som her blitt "reddet" av Cultura el. Biola (natural)...
Og som skrevet over her, er Equilibra et bra alternartiv, har lest en del om dette fôrtilskuddet da det høres temmelig fristende ut med tanke på alle fordelene det har.
Har ikke prøvd noe av dette selv enda.

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 10/02/2004 :  16:06:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
High Fibre Cubes fra SPILLERS fungerer også fint for hester med fordøyelsesbesvær. High fibre cubes inneholder, som navnet tilsier, veldig mye fiber, samt lite stivelse. Fiber er veldig lett for hesten å fordøye, den klarer dermed å nyttiggjøre seg av den næringen du putter i den. Den inneholder også "bio-active system" som forbedrer fordøyelsen på en naturlig måte ved å fremme veksten av de nyttige bakteriene og samtidig hemme veksten av skadelige bakterier i hestens tarmsystem. Dette minsker risikoen for fordøyelsesproblemer og fremmer en sunn tarmfunksjon.. Denne inneholder også alle de nødvendige vitaminer & mineraler. Mineralene er keleterte, noe som gjør det lettere for hesten å absorbere disse. Hele prinsippet med High Fibre Cubes er altså at dette gjør det lett for hesten å ta til seg næringen og også fremmer fordøyelsen. Det er likevel nok næring i dette til at hesten kan trenes, selv om den får et fôr med lavt energiinnhold. Det finnes faktisk hester som går GP-hoppinger på dette.

Dette er et fullfôr, slik at ved å gi de anbefalte mengder suppleres dette kun av vann, grovfôr og salt. -med mindre hester har andre spesifikke behov.

Det fnnes også andre fôr på markedet, med tilsvarende funksjoner.

Alle endringer i hestens fôring, må som Chess sier, skje gradvis.

Lykke til!

Mvh.
Tonje
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 10/02/2004 :  18:03:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Årsaker til løs avføring kan være mange. Som du nevner, nervøsitet og "skumle" ting på tur kan fremkalle sånt. Det første jeg tenker på er fôret. Du skriver at hesten fikk et annet fôr før. Hester blir dårlige viss fôrbytter skjer for fort. Var på kurs i helgen med en equiterapeut som kan mye om fôring. Tror hun sa at det tar over en måned for tarmbakteriene å omstilles til nytt fôr. Viss det skjer for fort, blir alle bakteriene ødelagte, og det kan ta opp mot et år før de fungerer ordentlig igjen.

Det er faktisk ganske mange hester som ikke tåler pelletert fôr (som lilletass_gullet nevnte i et innlegg), og det er vel en av de vanligeste tingene vi fôrer hestene med. Hvilket Champion fôrer du med? Vet om endel hester som har reagert på det med urter i, men også de andre. Men ved en sånn reaskjon pleier hestene å få utslett eller klumper. Og det er vel da vanlig at de har løs avføring hele tiden, og ikke bare innimellom.

Rir selv hester som kan få litt løsere avføring ved stress, nervøsitet eller uventede situasjoner (f.eks ved transport, stevner og møte med mange hester på stevner osv). Mange flere hester enn det folk er klar over har magesår eller stressmage pga feil fôring og / eller stress...

Viss det ikke gir seg, ville jeg tatt kontakt med vetrinær og undersøkt det nærmere...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.