hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avenning og kastrering av føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Avenning og kastrering av føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 23/05/2008 :  21:03:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen Har et shettis hingsteføll på 9 månder og 8 dager. Har skilt han fra moren, men han får drikke av og til. Spørsmålet er hva dere mener er den beste avvenningen og når en hingst kan kastereres?? Takk på forhånd om noen svarer.....

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/05/2008 :  02:47:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et føll på 9 mndr. kan godt avvennes - gjerne litt etter litt, og det er ofte mora som "bestemmer" når hun synes at poden bør klare seg uten pupp, selv om hun av og til kan bli blauthjerta og gi ham en sup. Men så blir det mindre melk å få ut av juret, og hvis mor og barn holdes adskilt i noen dager, vil hun være "tørr" i løpet av kort tid, når føllet nærmer seg året.
Forstår det slik at dette hingsteføllet ikke er tenkt som et "hingsteemne" - noe som krever ca. 3 års arbeide før han evt. kan bli kåra - hvis han er av "god familie" og er spesielt flott.
Da vil jeg anbefale at han kastreres ved ca. 1 års alder, for ellers må han holdes laaangt unna alle slags hopper. Ja, for selv en liten "tass" kan klare å "klatre opp" på damer, og man har hørt historier om at "uanstendige" hopper i brunst omtrent har lagt seg ned for å "få sæ"....
Ehhhmmm - håper jeg ikke ble for "direkte" i mitt svar, men en nordlending forstår vel såpass....
Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 25/05/2008 :  20:01:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hingst kan kastereres når steinene i pungen er kommet ned, og hvis det forekommer usikkerhet om dette er det bare å spørre dyrlegen =) Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 25/05/2008 :  20:13:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
legger til et lite spørsmål her jeg.
Når kan følle begynne å avennes moren sin ?? og hvordan skal dette gjøres ?
Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 25/05/2008 :  20:36:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sebastian, hesten til moren min, ble avvent fire måneder gammel! Av sin egen mor! Altså hoppa nektet han å drikke mer elns.. Det var jo alt for tidlig, men han klarte seg... *måtte bare få det med*

Men det kommer an på om det er hingst eller hoppe. I villhesteflokken går hoppeføllet sammen med moren sin til en av dem får føll x) Mens hingsteføllene blir jaget straks de blir for pågående.. Jeg tipper 8-9 måneder for hinsteføllet, man vet jo aldri hva som kan skje hvis ikke hoppa er bestemt nok.. Hoppeføllet bør i hvert fall gå lengre enn det, syns jeg, men det kommer an på om det er et problem at mor og datter holder sammen. For det går helt fint å avvenne det i 8-9 månedersalderen, men det er vanskeligere å skille hoppeføllet fra moren for de har et nærmere forhold enn hingsteføllet og moren.. Alternativer er å flytte føll og hoppe til forskjellige jorder, eller så kan man flytte føllet eller hoppa til en annen plass, sammen med noen andre hester noen kilometer bort. kanskje for en uke eller enda lengre..
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 28/05/2008 :  20:42:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Et føll på 9 mndr. kan godt avvennes - gjerne litt etter litt, og det er ofte mora som "bestemmer" når hun synes at poden bør klare seg uten pupp, selv om hun av og til kan bli blauthjerta og gi ham en sup. Men så blir det mindre melk å få ut av juret, og hvis mor og barn holdes adskilt i noen dager, vil hun være "tørr" i løpet av kort tid, når føllet nærmer seg året.
Forstår det slik at dette hingsteføllet ikke er tenkt som et "hingsteemne" - noe som krever ca. 3 års arbeide før han evt. kan bli kåra - hvis han er av "god familie" og er spesielt flott.
Da vil jeg anbefale at han kastreres ved ca. 1 års alder, for ellers må han holdes laaangt unna alle slags hopper. Ja, for selv en liten "tass" kan klare å "klatre opp" på damer, og man har hørt historier om at "uanstendige" hopper i brunst omtrent har lagt seg ned for å "få sæ"....
Ehhhmmm - håper jeg ikke ble for "direkte" i mitt svar, men en nordlending forstår vel såpass....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Takk for svar:) Et spørsmål til: Han går sammen med moren iblant, men jeg er redd han skal sette føll på henne. folk i nærområdet mener det er fare for det. Er det sant?
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 28/05/2008 :  20:46:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Det er så absolutt sant!!
Ellen Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 29/05/2008 :  01:38:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er så absolutt sant!!

Opprinnelig postet av Hirsaluohkka

Takk for bekreftelsen
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/05/2008 :  02:57:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare for å bekrefte: Ja, få ham unna alt som heter hopper!

Har hørt historier om at "søte små hingste- og hoppeføll" er blitt sluppet sammen, så de kunne leke og kose seg, siden de var nylig avvent fra mamma - og de har "kost seg" litt mer enn planlagt - med et føll året etter, med ei mor på to, og faren var den "lille rampegutten".....

Man skal ikke undervurdere "naturens krefter".....
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 30/05/2008 :  00:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare for å bekrefte: Ja, få ham unna alt som heter hopper!

Har hørt historier om at "søte små hingste- og hoppeføll" er blitt sluppet sammen, så de kunne leke og kose seg, siden de var nylig avvent fra mamma - og de har "kost seg" litt mer enn planlagt - med et føll året etter, med ei mor på to, og faren var den "lille rampegutten".....

Man skal ikke undervurdere "naturens krefter".....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Ja ikke sant. De ser så uskyldig ut. Kjenner til ei likkens historie som du Helt utrolig iriterende for det kan jo gå galt med hoppa åsså får hingsten sånne hingstefærer
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  19:52:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hmmm.. I stallen jeg var før avvente de føllet når han var ca. 2mnd gammel. Han fikk drikke litt etter det, men absolutt stopp når han var 3 mnd. Er det galt?

Jeg har aldri hatt mor og barn, så jeg har ikke peiling. Dette føllet er nå ca. 6mnd, og er syyyyltynn. Er det sakelig med at han ble avvent så fort?

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/06/2008 :  00:14:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
legger til et lite spørsmål her jeg.
Når kan følle begynne å avennes moren sin ?? og hvordan skal dette gjøres ?

Opprinnelig postet av mariakaogcindy

Jeg skilte fra mor og sønn når L'Aristo var 7 mnd. Lot de være fra hverandre en stund på dagen noen dager, og så bare skilte jeg brått. Slapp han da opp på beitet til de andre unghest-vennene hans, og det var ingen problemer eller skriking.

Mange måter å skille fra, det må du bare finne ut hva du selv vil.

Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 01/06/2008 :  18:54:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmmm.. I stallen jeg var før avvente de føllet når han var ca. 2mnd gammel. Han fikk drikke litt etter det, men absolutt stopp når han var 3 mnd. Er det galt?

Jeg har aldri hatt mor og barn, så jeg har ikke peiling. Dette føllet er nå ca. 6mnd, og er syyyyltynn. Er det sakelig med at han ble avvent så fort?

Opprinnelig postet av Tassen4Ever

Jeg kan forsikre deg at dette er helt galt! I hvert fall etter min mening.
Gå til toppen av siden

Ponny-Power

» VIP

Skrevet - 02/06/2008 :  13:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
så fint
med føl da

det må være artig å ha hester men det har ikke jeg da

hilsen meg :D
Gå til toppen av siden

Ponny-Power

» VIP

Skrevet - 02/06/2008 :  13:21:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
så fint
med føl da

det må være artig å ha hester men det har ikke jeg da

hilsen meg :D
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  00:55:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Tassen4Ever

Hei:) Unskyld meg, men hvor gamle er de som avventeføllet da??? Vet de ikke at føllet antagelig er utrolig sårbart og har svaaakt immunforsvar??? Det er jo helt for ***** avvenne føll så tilig. Du burde ta en prat med dem om du kan Jeg vet jo at i vill tilstand går hoppeføllene ilamme hoppene ofte etter at det nye føllet er født. Hingstene blir jaget bort en stund før.... Off jeg blir så trist når jeg tenker på det stakkars føllet. Min silver er veldig utav seg selv om han var ilamme moren nesten hele tiden fra fødsel og 8 mndt utover. Føyer til: Tusen takk alle for svar!!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.