hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mugg i stallen.. hva sier loven om dette?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Mugg i stallen.. hva sier loven om dette?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 20/05/2008 :  13:07:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom en stall blir veldig fuktig og aldri får tørke så blir det jo mugg på vegger og i tak (sikkert under tregulvet også...).

Sier loven noe om mugg i staller? Det kan umulig være bra for hester å stå med så mye mugg som det er i denne stallen:/

Spendas

» VIP

Skrevet - 21/05/2008 :  00:48:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forskrift om velferd for hest, § 9:

"Klimaet i stallen skal være tilpasset hestenes behov. I stall skal temperatur, luftfuktighet og luftstrømmer tilpasses etter hva som er gunstig for hestenes trivsel. Alle staller skal ha ventilasjonssystemer som sikrer tilstrekkelig luftskifte. Gasser i uheldige konsentrasjoner skal ikke komme inn eller oppstå i rom hvor det er hest. Støv og annen luftforurensning skal holdes på et lavest mulig nivå og skal ikke gi vesentlig ubehag for hestene eller medføre helseskade. "

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 21/05/2008 :  02:27:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mugg er altså helseskadelig for hester? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/05/2008 :  02:55:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp - det er det.
Men nå som det er sommer, og hestene forhåpentlig går ute, kan stallen rengjøres, desinfiseres og spørøytes grundig med "anti-mugg"-stoff, og ikke minst tørkes GODT.

Og husk - når hestene kommer inn igjen til høsten, bare MÅ det sørges for god lufting. Det er MYE verre med en varm og fuktig stall, enn en kald og tørr.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2008 :  09:53:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Er det ikke en sånn regel om at alle dyrerom skal vaskes helt ned minst en gang i året da? Synes jeg har hørt det vært snakk om dette.
Noen som vet?

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 21/05/2008 :  12:02:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan er lovligheten om å ha hester i en stall som er dekket med grønt mugg, i taket og på vegger? Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2008 :  16:27:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan er lovligheten om å ha hester i en stall som er dekket med grønt mugg, i taket og på vegger?

Opprinnelig postet av mona_jeanette

Mener du dette sånn rent hypotetisk eller har du sett noe sånt på ordentlig? Spørs om du ikke bør kontakte mattilsynet dersom dette er noe du har sett i en stall, det høres jo litt ekstremt ut.

Johanne Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 21/05/2008 :  17:18:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvordan er lovligheten om å ha hester i en stall som er dekket med grønt mugg, i taket og på vegger?

Opprinnelig postet av mona_jeanette

Mener du dette sånn rent hypotetisk eller har du sett noe sånt på ordentlig? Spørs om du ikke bør kontakte mattilsynet dersom dette er noe du har sett i en stall, det høres jo litt ekstremt ut.

Opprinnelig postet av J.Sandbakk

Dette er desverre noe jeg opplever nå i en brakkestall, som ikke er tett for 5 flate øre (det snør inn på hestene om vintern). Og som sagt mugg i tak og på vegger.. Og dette er i Finnmark, og disse hestene får ikke komme ut på noe beite og ut av stallen før om tidligst en mnd..
Helt forferdelig å se på denne muggen...
Disse hestene står også på tregulv, med gummi matter.
Og eiern løfter på mattene ca en gang i mnd.. Dermed så har det hele høsten, vintern og våren vært vått. Dette må jo råtne opp!
Kan umulig være bra for hestene å stå på ett råttent gulv..

Jeg skal kontakte matilsynet ang disse hestene, bla. fordi de pleier å stå inne i flere uker i strekk. Fordi eieren er redd for å leie ut unghesten!
Hun må ha noen andre hestekyndige med seg...
Må bare først finne ut om hva jeg skal ha med i bekymings meldinga.
Skal se om jeg ikke finner ett bilde av muggen i taket på denne "stallen".
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2008 :  22:39:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grøss og gru, det høres jo helt horribelt ut Ja, du må bare skynde deg å ta kontakt med mattilsynet, så får vi håpe de tar affære snart. Dersom det er så ille som du sier både med inneklimaet og det at de ikke får være ute så er det ren dyremishandling. Lykke til, og la oss få høre hvordan det går! Bra du prøver å gjøre noe for de stakkars hestene.
Johanne Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/05/2008 :  03:22:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallloooeen!!
Hvis det som beskrives om denne "stallen" er riktig, er det definitivt en sak for Mattilsynet.
Disse hestene ville hatt bedre av å gå fritt ute året rundt, enn å stå i en sånn helsefarlig "stall".

Det med renhold av staller (minst) en gang i året er noe jeg har vært vant til - ja, helt tilbake til "gamle dager på 70-tallet". Hver sommer, når hestene var på beite, ble alle bokser grundig renset, spylt ned og så tørket. Så hver høst var stallene gullende rene. Jeg har mer enn en gang svetta og måka ut taller og strø - lass på lass, og så kosta og børsta og spylt fra gulv til tak, så edderkopper og stallmus flyktet for livet.

I fjor sommer, da det var "vått, vått og atter vått" var det noen hesteeiere som stadig tok inn hestene sine i perioder, og da varte og rakk det før man endelig fikk rengjort stallen. Først da noen av dem ble bedt om å finne en midlertidig stall, lot de hestene gå ute - og stallen kunne endelig bli satt i stand til en ny sesong.

Nå bare venter vi på døgnbeite, og hestene begynner å bli utålmodige etter å komme til de grønne engene, som vokser og gror på alle kanter av den stoooore luftegården. - Hehhh - det er bare en liten, rød hest som hopper over gjerdene..... (for de som ikke skjønner dette med en gang: Det er min 24 år gamle nl-hest Sunniva...).

Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2008 :  21:12:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg var så dum at jeg lot hesten min stå i stallen til ei vennine. Jeg har ikke betalt stall leie, noe som ville ha vært unatulig da jeg har måtte ta meg av den ene hesten hennes (hun redd unghester, men har en).
Jeg overdriver IKKE når jeg sier at den hesten ikke hadde fått være ute på hele vintern

Kopi av melding:
Jeg skal kontakte matilsynet ang disse hestene, bla. fordi de pleier å stå inne i flere uker i strekk. Fordi eieren er redd for å leie ut unghesten!
Hun må ha noen andre hestekyndige med seg...

Tilfeldigvis samme stall? Sakset fra et annet innlegg du har. Om stallen virkelig er så ille som du sier, synes jeg du skal kontakte Mattilsynet.

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 30/05/2008 :  22:33:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg hadde hesten min i en helt forferdelig stall, og alle hestene fikk mugg over hele seg! Jeg hadde så dårlig samvittighet, men hadde ikke mulighet til å bytte stall.. Hårene over hoven falt av sammen med en del hud, på grunn av mugg. Uheldigvis sitter stalleier selv i mattilsynet, så det blie ikke sjekket.. Taket er grønt, og det DRYPPER mugg ned på hestene! Det er helt forferdelig.. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Har ikke hesten min der ennå heldigvis;)
Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 30/05/2008 :  22:40:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Mona Jeanette: Jeg kan skrive under på det du skriver, ja.. Akkurat slik er det hos den stallen jeg mener, bare at der tørr de å slippe ut hestene, men det blir ikke alltid gjort likevel. Av og til blir "morgen"foringen så sent, at det ikke er vits i å sette ut hestene etter de har spist, for da er det tid for kveldsforing likevel, og da skal de inn..

Jeg har nå min hest på sommerbeite, og får aller mest sannsynlig stallplass etter sommeren. Hvis ikke får han bare stå ute, for nå har jeg kranglet MASSE med stalleier pga. dårlig stall og ekstreeeeeeeeeeeeemt dårlig hold av alle de 100 dyrene som er der, så der er jeg heldigvis ikke velkommen lenger..

Har du mulighet til å ha hesten en annen plass? Det er absolutt til å anbefale. Som sagt; hesten min slet med mugg hele høsten/vinteren, og det hjalp jo ikke med medisiner så lenge det fortsatt var grønt og hvitt i hele stallen.

Det lekker også inn hos dem, men det er kanskje ikke så rart siden det ikke er glass i vinduene, bare et hull i veggene..

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  03:24:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ojj då! Her høres det ut som opptil flere hester bør bli flyttet - snarest! - OG at Mattilsynet absolutt bør varsles.
I disse "mobilkamera-tider" bør det ikke være vanskelig å dokumentere forholdene.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  16:19:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Helt enig der.. Jeg har heldigvis gullklumpen min på sommerbeite nå, og forhåpentligvis i en god stall etter det. Hvis ikke får han bare stå ute til jeg får plassen..
ALDRI om han skal tilbake dit han var!

Jeg tenkte at jeg skulle ta meg en tur nedi stallen i natt eller noe, for å ta bilder. Har jeg lov til det, igrunn? Siden jeg ikke lenger har noe der å gjøre?
Stalleier har ikke gitt meg forbud eller noe mot å være der!:)

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 12/06/2008 :  23:04:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tenkt å høytrykkspyle stallen min. den er av tre. er dette lurt? vil det bli mugg? vil det tørke av seg selv?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.