hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan merke at føllet har det bra i magen ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hvordan merke at føllet har det bra i magen ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Northernlights

Skrevet - 17/05/2008 :  19:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa har termin denne uka, men ser ingen store tegn på fødsel enda. Hun har flere ganger hatt vokspropper på jurene, men etter et par dager er de borte for så å komme igjen. Var blankt slim med litt blod i som kom ut bak for noen dager siden, ringte vet og hun sa det nok var slimproppen som kom. Jeg vil bare få konstantert at alt er bra med den lille, men hvordan kjenne og evt ser jeg noe nå utenpå, når det er så trangt der inne ? Titter etter ofte, men vanskelig å se om det er spark eller hoppa som puster......

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 17/05/2008 :  21:52:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
På slutten er det veldig trangt der inne, så føllet klarer nok ikke å sparke ordentlig.
Jeg ville ha ringt og snakket med 1-2 veterinærer til, for å forsikre meg om at man gjør det rette.

Ellen Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  00:28:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel ikke lett å se fra utsiden om alt er som det skal inni magen... på mi kjente jeg ingen aktivitet de siste par månedene... da bare vokste hun likksom... men bevegelser i magen kjente jeg omtrent aldri..... men ut kom ei prinsesse som var full av liv! :)

Men hvis det er kommet blod ut av juret ville jeg nok ha pratet med en dyrlege og to ja...

Mi fikk forresten ikke vokspropper på jurene før et par timer før fødsel... Jeg reiste hjem ca 2 1/2 time før hun fødte, og da var det ikke kommet vokspropper på.. men når jeg kom ut når hun hadde fått føll, hadde hun vokspropper... men de er utrolig forskjellige disse dyrene våre...
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  01:43:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh - Tia - bare så du ikke misforstår - jeg tror at det blodige slimet som ble nevnt kom ut "der bak".

Og her er bare nok et eksempel på at damene gjør ALT de kan for å lure oss....

(Men selvfølgelig - HVIS man lurer på noe - ring vet'en!)
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 18/05/2008 :  19:24:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Begynner jo selfølgelig å bli veldig spent nå.. og bekymret for den forestående fødselen. Når er det greit å slippe føllet og mora sammen med stallkompisen, som er valakk ? Og når får de den første brunsten etter fødsel som gjør henne bedekkningsklar igjen ?

Takk for fine svar hittentil
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  20:59:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Det kommer nok mest an på hva slags forhold hoppa og vallaken har? Hvis de har et problemfritt forhold, så hadde jeg sluppet de sammen med en gang.

I fjor måtte jeg skille flokken min, da de to hoppene mine ikke var enige om rangen og føllet skjønte ikke å passe seg for flygende hover... Etter et par dager (2-3) så slapp jeg de sammen igjen uten store problemer.

Hoppa kommer i føllbrunst en uke etter føllingen. De fleste anbefaler ikke å bedekke på denne brunsten, i tilfelle hoppa ikke har renset livmoren skikkelig.

Ellen Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  23:01:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
T-Boysen: Hehe.... gikk litt fort i lesinga.... er det lov å skylde på "ammetåke".. hehehe:) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/05/2008 :  01:40:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, dette med å bedekke på føllbrunsten er nok blitt mer "diskutert" i senere tid, men i gamle dager ble nok dette gjort oftere, da man mente at hoppa da hadde "føllhormoner" i kroppen, som gjorde at de "tok sæ" lettere. Nå vil nok de fleste vente til neste brunst av hygieniske hensyn.

Hvorvidt hoppa og føllet skal slippes med andre hester, er et spørsmål om hvor godt man kjenner hestene - OG hvor gode venner hestene er. "Sjefsmærrer" som ikke selv har føll kan være et stort problem - ja, direkte farlige, da de ser sin posisjon truet, siden en føllhoppe får "rang" med føllet.

Har selv vært "heldig" med dette med "vennehester". Da jeg kjøpte ei 18 år gammel OG drektig hoppe i 1983, viste det seg - av alle ting - at en av hennes sønner stod i stallen allerede. Vi ante ikke noe om dette, men da han øyeblikkelig reagerte da hun kom inn i stallen, begynte vi å undersøke, og jo - det var hennes sønn. Og de ble et erteris på beitet. Da føllet kom (min nåværende Sunniva, forøvrig) lot vi mor og barn gå for seg selv i eplehagen på gården. Problemet var at storebror hoppet over alt av gjerder for å være nær sin mor og lillesøster - helt til han "fikk lov" å gå sammen med dem. Dette gikk bra, og da vi etter ca. 1 uke slapp den lille familien sammen med den store flokken, var storebror gull verdt. Han beskyttet sin mor og lillesøster mot alle andre hester, både de som bare var naturlig nysgjerrige på den lille, og ikke minst fra sjalu sjefsmærrer som ville "kidnappe" det. Han var som en "kriger", og når mamma tok seg en hvil, våket han over føllet med sitt liv som innsats. Og da vi senere fikk flere føll, som han var både storebror og onkel til - var han den perfekte beskytter og barnevakt. Det var tydelig at "family sticks together."
Jeg har flere lignende historier, og det har sikkert andre også.
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 20/05/2008 :  19:51:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var heldig den hoppa da som hadde en sønn som passet på de mindre søsknene Dyr er morsomme og mye klokere enn vi tror

Når er det vanlig at brunsten kommer etter føllbrunsten ?

Hestene godtar hverandre og spiser av samme høyhaug, men har ALDRI klødd hverandre eller hatt noen nærhet overhodet. Når de kommer inn om natten er de bitre fiender. Hender de lukter på hverandre ute, og da skriker hoppa til og går rundt vallaken og gjør seg til, selv om han nomalt er sjefen. Er redd for føllet, er derfor usikker når jeg vil slippe de sammen.....

Tilbake til hoppa, Hun har veldig vondt i jura, og lar meg ikke ta på dem, er det normalt før følling ?

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/05/2008 :  02:15:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føllbrunsten kommer ca. 1 uke etter følling, og så tar det ca. 3 uker til neste brunst, altså ca. 4 uker etter fødsel.

HVIS føllhopper og andre hester skal slippes sammen, må INGEN av dem ha sko. Det er stor forskjell på hvordan hoppa er i forhold til andre hester, og man må bare "prøve og feile" - men kanskje PRØVE litt på forhånd - så det ikke braker løs. For DA er det farlig (for oss) å gå imellom. Man må i det minste ha med seg en skikkelig kjørepisk (longepisk) og være MEGET autoritær hvis det kan bli problemer hestene imellom. Ja, man må ikke nøle med å bruke pisken for å forsvare føllet og mora hvis situasjonen blir "ugly". Et piskerapp er mye "snillere" enn en sparkende hov.
Det kan gå hardt for seg hvis en føllhoppe føler seg truet av andre hester, og jeg sier dette bare for at andre skal være forberedt - hvis så skjer.

Og så til de ømme puppene - det kan da tyde på at melkekjertlene er i full sving med å lage mat til føllet. Meeen - det kan være lurt å forsiktig røre på juret, kanskje vaske med en myk svamp med lunkent vann, både for å gjøre juret rent - OG for at ikke hoppa skal "avvise" føllet - som slett IKKE behandler et jur "varsomt".

Ok - dette var bare noen råd - ut fra hva jeg selv har erfart. Lykke til videre.
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 21/05/2008 :  20:03:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for gode svar, Trine Nå vet jeg når hoppa er reise klar igjen, og det med jurene var godt å vite, da noen mener det er rart hun ikke har fått melk enda. Hun har gått 11 mnd og 3 dager nå.

Hvis hoppa føller ute om nettene nå, her er det ca 3-4 g , er det for kaldt ? Vet anbefaler jo at hoppa føller ute....

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/05/2008 :  02:27:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
En vet. som anbefaler utefødsel er jammen sjelden. Er da uteområdet egnet for fødsel? Et lunt sted med masse halm, ingen bekker eller spisse steiner, gjerder som er sikre mot at føllet kommer seg på utsiden osv.

Og kanskje du har en føllingsboks - i tilfelle.... (Det er jo litt mer behagelig å sitte føllvake inne i en stall enn ute om natta i 3 - 4 grader....)

Har hørt om føll som er født i kaldere vær enn 3 - 4 grader, men det ville kanskje være bedre med ca. 10 grader +.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 22/05/2008 :  20:26:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare legger til et spørsmål her jeg

Kan min shetlandsponni hoppe følle sammen med min kaldblods hoppe. De er snille med hverandre til vanlig, kaldblods hoppa er høyest på rangen... Kan da shettisen følle ute med kaldblodsen ?
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 22/05/2008 :  21:29:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leder av avlsavdelingen ved norsk hestesenter, Tore Kvem anbefaler utefødsel av mange grunner. Jeg tar henne inn når jeg ser fødsel er nære, syns det er greit å ha henne inne. Har montert kamera i stallen, så skal følge godt med

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/05/2008 :  02:07:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
All respekt for Tore Kvam - som jeg har sett på flere av de utstillingene jeg har vært på - men hvor mange ganger har han sittet føllvake, tro? Er enig i at "naturen er best", både når det gjelder parring, hesteliv og følling - og det er også sant at "det går som oftest bra".
Meeen - jeg har også opplevd at det gikk "galt" en gang. Da kom det et dødfødt føll ca. 1 1/2 mnd før termin, og jeg hadde ikke engang tenkt på å begynne å sitte føllvake. Men jeg forlangte obduksjon for å finne ut hva som var galt, og føllet hadde en alvorlig, indre skade - så det var "naturen" som gikk sin gang - den gangen også. Føllet ville ikke levd, uansett.
Siden har denne hoppa (Fjærill) født 5 velskapte føll, og nåværende eier er svært fornøyd med henne. Mulig at nåværende eier sitter føllvake - he he.....
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 26/05/2008 :  07:35:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her virker det ikke som det skjer noe de første dagene.. Ikke renner det melk og ikke har hun sunket bak. Meeeeen, jeg syns magen har sunket og hun har fått hulrom ved flanken. Så da er det vel ikke lenge igjen ? Fullgåtte 11 mnd og 11 dager på torsdag

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.