hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brunst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Brunst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/05/2008 :  19:35:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Merra skal til bedekking. Hvordan kan jeg se at hun er brunstig? Jeg har prøvd det meste, sjekket opptil flere ganger om dagen i en periode, og notert meg endringer. Hun er frisk og rask, men er litt ute av trening pga påkjørsel i vinter, men har jevn og fin muskulatur, iflg. equiterapeut. Hun går ute hele døgnet med fri tilgang på tørr rundball, og gress. Har mistet nesten all vinterpels.

Edit: Har kun fulgt nøye med ca to uker nå, er det ikke brunst ca. hver tredje uke??

www.hestene.no

Northernlights

Skrevet - 16/05/2008 :  21:49:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Du vil som regel tydelig se når merra er i brunst, de løfter på halen og "skvetter" der bak. At hopper er i brunst hver 3 uke, har jeg ikke hørt om. Hoppa her ble ikke brunstig før midten av juni i fjor, enda da hadde hun stått 2 uker hos hingsten. Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 16/05/2008 :  22:28:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanligvis går det tre uker mellom hver brunst. En brunst varer ca 4-5 dager i sesongen, og egget går som regel helt i slutten av syklusen.

Dersom hun ikke skvetter eller gir andre typiske tegn, ville jeg hatt (en kompetent) veterinær til å kjenne inne i henne. Da vil han sannsynligvis kunne beregne hvor i syklusen hoppa befinner seg.
Veterinæren min er så dyktig på dette at han kjenner nøyaktig hvor langt hoppa er kommet.
- Kjør henne til hingst om tre dager, sa han til meg etter å ha undersøkt hoppa mi i fjor.
Da jeg kom fram til hingstestasjonen, hadde egget modnet og blitt akkurat passe for bedekning.

Et annet alternativ er jo å leie henne forbi hingst, for å se hvordan hun reagerer. Dette er imidlertid verre å få til dersom du ikke har "tilgang" på hingst.

Hvordan skal hun bedekkes da? Slipp, naturlig bedekning eller inseminering? Lar du henne stå hos hingsten så har nok hingsteholder egne rutiner for å finne ut av dette med brunst, tenker jeg.

Lykke til:)

Redigert av - Polaris79 den 16/05/2008 22:31:04 Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 16/05/2008 :  22:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å sjekke henne på en hingstestasjon eller hos en dyrlege?? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/05/2008 :  02:13:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er stor forskjell på hopper i brunst. Noen går ganske stille gjennom dagene, uten særlige tegn, mens andre kan være heeelt håpløse. De hyler og gviner, blinker og slimer, og snur rompa til alt og alle.
Finnes det en "sen-kastrert" vallak i nærheten - som kan ha hingste-fakter når mærrer er i brunst? I vår stall har vi en sånn, og han lever herrens glade dager for tiden - for å si det sånn, for han klarer å "bedekke". Dermed roer mærrene seg også - i en 3 ukers tid. Da er det på'an igjen. Det er bare på denne tiden av året at hoppene brunster med kortere mellomrom. Resten av året er det ca. 6 uker eller mer. "Naturen ruler".
Hvis hoppa viser liten brunst, kan hun få en hormonsprøyte, og da må hun til hingsten i løpet av kort tid.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/05/2008 :  10:06:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det som er problemet mitt, er at jeg bor midt i ingenmannsland. Dvs. det er LANGT til nærmeste hingstestasjon, og veterinærene... eh, de er liksom ikke helt up to date. Hun skal bedekkes på stasjon, omtrent 50 km. fra der hun står nå. Med andre ord ikke verdens lengste tur...

Hun går sammen med to vallaker, på 11 år og 15 år. Vet ikke når de er kastrerte, men de bruker henne villig vekk som "leketøy" når hun er i brunst, de gjorde iallefall det i vinter. Jeg har ikke sett henne stille seg opp enda, og "blinke", men skal følge nøye med iallefall.

Hva koster en hormonsprøyte, og kan en vanlig veterinær sette den?

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 17/05/2008 10:08:03 Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 17/05/2008 :  13:01:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville bare ha kjørt henne til stasjonen jeg, og fått henne sjekket der. 50 kilometer er jo ingen avstand å snakke om. Jeg kjørte 1400 kilometer for å få merra bedekt jeg:)

Dersom det er mulighet for å ha henne oppstallet på stasjonen, så kan du jo bare sette henne igjen dersom det viser seg at hun nærmer seg riktig sted i syklusen. Pleier å koste 70-90 kroner per dag, inkludert "kost og losji".

Godkjente stasjoner har tilgang på dyktige veterinærer som nok kan gi henne en hormonsprøyte dersom brunsten lar vente på seg. Ring hingsteholder og forklar situasjonen, så blir dere nok enige om hvordan det er best å gå fram.

Redigert av - Polaris79 den 17/05/2008 13:02:39 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/05/2008 :  14:17:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det er ikke min hest dette skjønner du. Jeg overtar henne før når hun er konstatert drektig, og eier ønsker at hun skal være brunstig før hun kjøres dit, pga. da blir det mindre oppstallingsutgifter..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  01:19:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså, hvis eier ønsker henne drektig, så KAN det koste litt. Det er "naturen" og ikke lommeboka som bestemmer når ei hoppe er "klar".
Hvis disse vallakene merker når hun er brunstig, så vi heeelt sikkert en hingst gjøre det.
Nå om våren er hoppene brunstige oftere enn ellers i året, og det vil vel ikke koste allverden å la dama stå hos en himgst noen dager - ja, bare nærværet av en ivrig og "ekte" hingst kan få hormonene til å strømme til, og dama vil komme i raskere OG kraftigere brunst.
Jeg ville kjørt dama avgårde så fort som mulig, jeg.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/05/2008 :  07:48:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ok, da får jeg ringe i dag, og skysse henne til hingst så fort som mulig. :) Takk.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/05/2008 :  06:37:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
I dag eller i morgen drar hun! :D

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/05/2008 :  23:10:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding

Nå var det gjort gitt, første gangen, hihi.

Polaris79

» VIP

Skrevet - 21/05/2008 :  13:50:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Endelig:)

Aldri sett merr uten sprangsele og løs hingst under kontrollert bedekking før!
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/05/2008 :  16:20:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Han er ikke løs, men leietauene synes ikke på bildet... Og bakskoene er av, så det gikk knirkefritt. Er ikke vanlig å bruke springsele her etter det jeg vet.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/05/2008 :  01:53:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
De DER, ja! Naturen "vet" når det er tid. Det var godt du fikk dama avgårde.
Det er flott når mærra "står" uten at man setter på springsele - da er hun helt sikkert mottakelig.

Selv har jeg bare brukt naturlig bedekking, dvs. at mærrene settes på beite med hingsten, og når dama slutter å slå og stikke av, men står og er "uanstendig", ja da er det den beste tiden for bedekking - det vet både hoppe og hingst.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/05/2008 :  05:53:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vi traff bra ja, hadde hun ikke vært klar, så hadde hun nok "skambanket" han, hehehe.
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.