hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lungebetennelse på babyen min...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Lungebetennelse på babyen min...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 07/05/2008 :  15:41:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja så måtte jo noe gå galt i et ellers så "perfekt" svangerskap og fødsel. Når prinsessa var 9 dager så jeg at noe var galt. Normalt har hun vært ei aktiv lita dame ute på marken, men nå stod hun bare å hang sammen med mora... Så så jeg problemet... diare!!! Moren hadde brunst og littla diare... men hun hadde litt snørr også, så jeg tilkalte dyrlege straks.. Dyrlegen kom og ga henne væske og masse antibiotika osv... sjekka juret på hoppa, og likte ikke det heller, så hun ble også satt på kur. Resultat på blodprøven = sterk infeksjon, og det ble konstatert LUNGEBETENNELSE!!! Har aldri opplevd enn sånn følelse av å føle seg hjelpeløs!!!! De neste tre dagene var dyrlegen innom hver dag, ga henne antibiotika og væske, men hun var bare slakk. Lå masse inne, og stod bare å hang når hun var ute... Hun gikk ofte til juret på mora, men "orka" likksom ikke å drikke... "fortvila*

Idag er det 5 dager siden hun ble syk, og hun er på bedringens vei! HELDIGVIS!!!!! Idag drikker hun "hele tiden" og jeg har ikke hørt så mye "snorkling" i brystet hennes. Igår når dyrlegen var innom sa han også at hun hørtes bedre ut på lungene... men han kunne ikke si noe 100% sikkert... MEN allmenntilstanden hennes er bedre idag...

Noen andre som har opplevd dette på føll???

Hilsen ei som har vært så bekymret at hun ikke har spist selv på 3 dager og blitt syk... :(((

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2008 :  17:37:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, det høres ikke noe artig ut nei Bra hun er på bedringens vei, krysser fingrene for at hun er frisk og rask igjen snart!
Johanne Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2008 :  18:29:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
Hei TiaogJamie.
Stakkar lille beibien da
Jeg har faktisk opplevd lungebetennelse på et av føllene til Saria.
Kjenner godt igjen til den hjelpesløse følelsen ja...uff. Måten jeg merket det på var allmenntilstanden hennes, og fylling under magen. Hørte også en sånn surklelyd som du beskriver.
Hun fikk sprøyter med medesin i noen dager (dyrlegen gjorde det første dagen, så måtte vi gjøre det selv de andre dagene!). Hun ble ihvertfall helt frisk igjen etter kort tid, og ikke mange dagene etter første behandling, løp hun rundt igjen som før

Ønsker dere masse lykke til! Dette går nok bra skal du se

Hilsen Wenche, Saria og Nadira
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 07/05/2008 :  21:13:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun har ikke hatt noe fylling under magen (iallefall ikke som jeg har lagt merke til) men litt snue, og denne surklingen....

Vi har heldigvis dyrlege på nabogården, og han kommer velvillig ned å setter sprøyter... :)

Lungene hennes hørtes MYE bedre ut idag sa han, men han ville komme å gi henne ei sprøyte igjen imorgen! :) Så nå håper jeg hun hopper rundt imorgen når jeg kommer....

Nei, neste gang jeg skal ha føll så skal jeg bestille et som er 100% friskt.. dette har vært en stooor påkjenning!!
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 08/05/2008 :  10:39:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
For å si det sånn så skjønner jeg veldig godt hva du snakker om. Jeg har gått med den følelsen du har i snart to uker!!
Natt til 25. april kom et stort hingsteføll til verden hos oss. Han pustet dessverre ikke da han kom ut, og vi ble mildt sagt fortvilet. Kastet meg på telefonen til min faste veterinær, og med hjelp fra henne fikk vi omsider pust i han. Han var da så svak at vi måtte melke hoppa og sprøyte det i han. Fikk i løpet av et halvt døgn til å gå over til tåteflaske, og det driver vi fortsatt med for vi har ikke klart å få han til å suge av hoppa. Den første uka en gang i timen døgnet rundt, nå annenhver time døgnet rundt. Han er forsåvidt i fin form og springer rundt litt når han er ute, men nå har han oppå alt fått magesår så han må behandles for det. Det skal jammen meg ikke være lett dette, men vi prøver så godt vi kan å redde han og krysser fingrene! :)
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 08/05/2008 :  19:55:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Justforfun+Rilight!

Jeg har tenkt masse på deg siden du var innom å sa at noe var galt med gutten deres... Og skrekk og bevares for en opplevelse dere har hatt!!!!!!!
Kjenner bare at dette med lungebetennelsen på mi er den verste følelsen jeg har hatt i hele mitt liv (nei, jeg har ikke egne barn...), så må jo følelsene og fortvilelssen som dere har opplevd være så mye verre enn min.

Mi er heldigvis nesten konstatert frisk nå! Skal ha siste dose med penicilin imorgen, så blir hun friskmeldt! Eter døgnet rundt og hopper og spretter ute! Er ikke helt på samme nivå som forrige uke, men hun har litt å ta igjen, åsså i tillegg har det vært 18-20 grader her, så er ikke så rart at man blir litt døsig...

Du må iallefall ha KJEMPEMASSE lykke til videre med poden! Han blir nok en tøff gutt når han blir voksen!:)

Stor klem fra oss!
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 09/05/2008 :  08:31:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Tusen takk for det Tia og Jamie :)
Det er en forferdelig følelse når føllene blir syke, for veien mellom liv og død er så mye kortere enn for en voksen hest. Og den følelsen av hjelpeløshet som jeg hadde da Albertino kom til verden og ikke pustet var helt forferdelig. Jeg var helt sikker på at vi hadde mistet han allerede, men heldigvis var både jeg, samboeren min, mamma og pappa der så vi var flere som kunne ta i et tak. Det har også vært strevsomt etterpå, og er det forsåvidt ennå, og jeg ville aldri klart det uten meget gode venner og familie som stiller opp. Nå håper jeg bare at han viser oss at han er verdt alt arbeidet og vokser opp :)
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 09/05/2008 :  11:02:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, grøss og gru! Enda godt at hun er på bedringens vei nå da!
Ang. diareen: Mange tror at denne nærmest obligatoriske diareen ved 8-10 dagers alder skyldes moras brunst, men svært ofte er det orm som er årsaken. Føllet smittes gjennom morsmelka, og ved føllbrunsten skilles det ut mer parasitter. Dermed får føllet diare. Dersom hoppa ikke er behandlet mot orm rett før følling, kan man gi føllet ormekur rett før føllbrunsten, og på den måten spare det for den ekstra belastningen det er å ha parasitter i systemet.
Jeg gjorde dette, og både mor og føll skal ha ny kur nå straks (14 dager etter den første).

Justforfun+Rilight: Har tenkt masse på dere jeg også. Håper virkelig at dere klarer å berge den lille!

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2008 :  21:36:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Uff, så skummelt! Håper det går bra med føllene til dere begge TiaogJamie og Justforfun+Rilight..

Er så redd noe sånt skal skje med føllet til hoppa mi også(som ikke har kommet enda)...

Ang markkur til hoppa/føllet. Hoppa mi fikk markkur for bare noen dager siden, og hun har termin ca 19.mai.
Dyrlegen sa at føllet også skulle ha markkur når den var 7-10 dager, men hvordan gjør dere andre det? Hvis hoppa har fått markkur siste del av drektigheten.
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 09/05/2008 :  23:57:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skyggen&Co:

Min veterinær sa at dersom hoppa fikk ormekur rett før følling, så ville (naturlig nok) føllet ikke bli smittet via morsmelka. Det skal da være unødvendig å gi føllet ormekur ved føllbrunsten - man kan vente til føllet er blitt en måned gammelt.

:)
Gå til toppen av siden

Karoline og Funa

Norway

Skrevet - 10/05/2008 :  00:16:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaroline og Funa  Svar med kopi av melding
Huff så skummelt :(

Håper den lille blir frisk og rask igjen fort :)
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2008 :  07:37:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skyggen&Co:

Min veterinær sa at dersom hoppa fikk ormekur rett før følling, så ville (naturlig nok) føllet ikke bli smittet via morsmelka. Det skal da være unødvendig å gi føllet ormekur ved føllbrunsten - man kan vente til føllet er blitt en måned gammelt.

Opprinnelig postet av Polaris79

Okey, det høres jo riktig ut. Men hvis føllet skulle få diarè, da er det greit å gi kanskje?
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 10/05/2008 :  19:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke det skader uansett nei. I følge min veterinær kan man gjerne dosere til 200 kilo med Banminth.

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2008 :  22:12:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Hmm, ok.. Dyrlegen "min" mente føllet skulle ha en hel sprøyte.. Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 10/05/2008 :  23:18:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er visst noe mark/orm i juret til hoppa (eller ett eller annet) og etter ALT jeg har lest om følling å sånn, så hadde jeg ikke fått med meg at hoppa skulle ha kur like før følling... :(((( Men iallefall har både mor og barn fått nå, men diarèn var jo bare en bagatell i forhold til lungebetennelsen... Og idag er første dagen uten bæsj i baken (har vasket henne hver dag, så det er enkelt å følge med)!! Så nå håper jeg så inderlig at alt går bra videre!

Justforfun: Ja jeg skjønner GODT at dere har hatt det HEKTISK!!!!! Men tilslutt så er det garantert verdt strevet! Jeg har tro på godgutten din! :))
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 11/05/2008 :  10:24:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Ja, vi får håpe det er verdt strevet og at han viser seg som en fighter og kommer seg gjennom alle prøvelsene han blir satt på :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.