hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blødninger...Hvor vanlig er det?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Blødninger...Hvor vanlig er det?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2008 :  14:17:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den vordende mor har termin i slutten av mai/begynnelsen av juni (vet ikke eksakt). Hun har hatt noen mindre blødninger "fra der bak". Er dette normalt? Grubler ikke så mye over dette, men er jo litt nysgjerrig.
Hoppa spiser godt, nyter å være ute døgnet rundt og koser seg med de andre hestene, normale vitale funksjoner, og føllet leker villhest inni magen- derfor bekymrer jeg meg ikke.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor???

McOogCo

» VIP

Skrevet - 30/04/2008 :  21:59:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen hester opplever en "slags brunst" til tross for at de er drektige. Iallefall de mindre rasene som NL og islandshester. Men utover det vet jeg ikke mye om blødninger. Kan jo ringe på veterinæren bare for å høre. Sålenge du kjenner liv der inne så tror jeg ikke det er noe ravgæli :) Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2008 :  00:24:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er en kaldblodshoppe, førstegangsmor.

Hehe...veterinær... Ja det var en veterinær som skulle komme med ultralydapp. da vi meldte fra om blødningene. Men har han dukket opp? NOPE.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/05/2008 :  02:35:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - hvordan er blødningen? Friskt blod eller "gammelt blod"? Eller er det mer som utflod?Lukter det?
HVIS det "lukter", ville jeg fått den veterinæren til å komme TVERT, for da kan det være en infeksjon, og DA må man være på vakt. Det kan gå ut over både hoppe og føll.
Mener ikke å skremme, men siden du ikke beskriver blødningen mer nøyaktig, ville jeg nok ha fått det sjekket.
Ja, hvis hun har hatt "falsk brunst" og det er en noenlunde "viril" vallak (ehh hingst) tilstede, som har prøvd å bedekke, kan han ha smittet henne med div. div. av bakterier.
Ville - som sagt - fått dette sjekket, da en hoppe som snart skal følle er svært utsatt. Jeg ville IKKE vært den veterinæren som ikke tok dette alvorlig.
I en "naturlig hesteflokk" VET hingsten hvilke hopper han har bedekket, og lar dem i fred til etter føllingen og til den første "følbrunsten" kommer - men DA bedekker han....
Men evt. "fremmede hingster" (og altså hingstete vallaker) har ikke denne "sperren", og vil prøve seg omtrent uansett.
- Av og til kan det være nyttig å "kunne en del om hest" - altså "dyret" hest, og ikke "ridedyret" hest.....
Og - bare for å gjenta det: En høydrektig hoppe med blødninger SKAL og MÅ sjekkes!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.