hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - VETERINÆR-VAKT ET SAGABLOTT???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 VETERINÆR-VAKT ET SAGABLOTT???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2008 :  23:01:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Ufyselig opplevelse på stallen i dag!
Pirilill sto festet i binde-bommen, mens jeg og ei til børstet hver vår hest. La merke til at Piril sto NOE urolig, men tenkte at hun prøver seg på henne som var med meg - og hun er kompenent nok til å sette hesten på plass...Plutselig så jeg at Pirilill rykket til - og ble stående med NI-stramt bindetau - så jeg tasset bort, for å ta henne frem igjen...Og hva ser jeg!!??? Karabin-kroken har rett og slett forsvunnet inn i hesten!

Så helt jævlig ut!! MEN, da stall-eier ringer for å få tak i veterinær - er da en som svarer, men han er for langt unna på oppdrag...Ringer enda en, IKKE svar i det hele tatt - neste, og neste, ooooog neste - TAR IKKE TELEFONEN!!! Er det mulig??

Nå var ikke denne situasjonen livstruende på noen måte, og selv om det så helt for fælt ut - blir det ikke komplikasjoner. MEN HVA OM DET HADDE VÆRT??? Det tok 20 minutter bare å finne en veterinær som svarte på tlf - og enda 45 minutter før denne kom, pga lang kjørevei.

Endte med 8 sting og 4 dagers antibiotika-sprøyter for vår del, men skal det være så vanskelig å få hjelp?? Jeg blir skremt, jeg!!!!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/

Spendas

» VIP

Skrevet - 15/04/2008 :  00:34:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Njæh... 20 + 45 minutter er SLETT IKKE ille her i gokk hvor jeg kommer fra, men det er vel forskjell på hva man er vant til. Her er det store avstander, og når bare en veterinær er på vakt (kveld, helg) og ute i distriktet på oppdrag, så kan det jo godt ta litt tid før han klarer å være på plass, de kan tross alt ikke bryte de fysiske lovene, de heller...
I tillegg er det jo slik at veterinærer i nabokommunene har vaktordning sammen, så er det veterinæren i nabokommunen som har vakt, så tar det jo faktisk 25 minutters tid for ham å kjøre hjem til meg uansett, selv om han skulle være hjemme.
Jeg har også forståelse for at de KAN stå midt oppi alvorlige tilfeller, slik at de faktisk ikke KAN svare tlf akkurat der og da.

En ting er da å ringe (og ringe og ringe) til en veterinær sånn "privat", men dersom man ringer til den som har vakt (utenom normale åpningstider) så bør man jo ihvertfall få svar på tlf ganske snart, da...

Håper ihvertfall det går bra med hesten din, da, uansett!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 15/04/2008 :  15:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde akkurat samme opplevelse for mange år siden, så for meg er karabinkrok en saga blott. Utrolig skummelt med de gamle krokene som er hengslete. Her brukes bare panikk kroker, som er mer tilpasset et riktig hestehold. Det samme gjelder kroken på grimer o.l , har alt vendt utover her .

God bedring til hesten !!

Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2008 :  23:11:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Jeg var litt i tåka i går - så jeg presiserte ikke poenget med innlegget mitt - hvilket IKKE var treige veterinærer som bruker lang tid på å kjøre. Jeg vet meget vel at de ikke kjører raskere strekninger enn oss andre dødlige - OG at de ikke kan trylle seg selv på plass flere steder samtidig.

Poenget mitt var da altså SELVE SYSTEMET.

Den såkalte veterinær-"vakten" fungerer ikke alltid like godt, og i vårt distrikt har den vært påklaget flere ganger. NETTOPP FORDI DET ER FOR FÅ VET. PÅ FOR STORE DISTRIKTER. Elverum er faktisk en by - men det merkes ikke alltid (men veterinær-distriktet omfatter også videre oppover i "dalen", da) Ringsaker derimot, er landelig bebygd - men DER fungerer ordningen veldig bra. (i følge rykter, da - jeg bor jo ikke der, så jeg vet ikke mer enn jeg hører)

Så tusen, tusen takk til våre eminente politikere, som har funnet ut at det sikkert ikke skjer to ting på en gang - på hver sin side av et stort distrikt - så det rett og slett ikke trengs penger til flere tilgjengelige veterinærer noe sted her i landet. Samtidig som Mattilsynet løper rundt for å måle hver centimeter i diverse dør-åpninger - for å sikre at hester ikke skader seg på vei ut av gammel stall.

Før 2005 da Distriktsveterinær-kontoret fantes, fikk man i det minste kontakt med en-eller-annen.

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 16/04/2008 :  01:03:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så tusen, tusen takk til våre eminente politikere, som har funnet ut at det sikkert ikke skjer to ting på en gang - på hver sin side av et stort distrikt - så det rett og slett ikke trengs penger til flere tilgjengelige veterinærer noe sted her i landet. Samtidig som Mattilsynet løper rundt for å måle hver centimeter i diverse dør-åpninger - for å sikre at hester ikke skader seg på vei ut av gammel stall.

Opprinnelig postet av feliin

Kan ikke annet enn å signere den, nei!!

Hvordan går det med hesten din da?

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2008 :  11:30:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Veldig bra!! Hun kjeder vettet av seg, da - går vanligvis på utegang hele døgnet - og skulle nå stå inne i 3 laaaaaaange dager og netter før hun kunne slippes ut. Får stadig meldinger på mobilen om ukeblader, smågodt, filmer osv osv hun trenger for å fordrive tiden...hmm. Skulle aldri gitt hesten mobil-telefon til jul! Såret gror fint, tørt og pent å se på (pent etter forholdende, he-he) - og den staselige veranda-leppa er allerede gått helt ned. JEG derimot, fantaserer fremdeles om hva som KUNNE skjedd - veldig flink til det. Men karabin-kroker er heretter et avsluttet kapittel her også - ihvertfall på mine hester. Selv om sjansen for at dette skal skje igjen muligens er minimal...

Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 18/04/2008 :  13:26:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min skallet med traktoren (som kjørte mat ut på beite) lille julaften for noen år siden. Vakt veterinæren (vi har det gudskjelov fortsatt) svarte, men kunne ikke være der før ca kl 20 på kvelden. Dette var kl 11 på formiddagen.
Ringte mellom 6-10 veterinærer. Enten var de på juleshopping, hadde fri for de skulle jobbe i jule etc. Til slutt kom en snill dame med datra på slep. De var egentlig på juleshopping. Kl 16 ca kom veterinæren og fikk sydd 15 sting i panna hans.
Og dette var i Follo, rett utenfor Oslo.

Så det tar ofte tid.

Men måtte ringe vakta forrige uke, og da var han der i løpet av 2 timer, men da hadde hesten blitt frisk igjen.

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/04/2008 :  19:46:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Jeg vil skryte litt av vetrinæren i på ABC Dyreklinikk i Drammen.
Da han fikk melding om at mammas varmblods hadde fått kolikk så var han på plass på 40 minutter.
Hadde det ikke vært for den raske reaksjonen hadde vi mistet den hesten.
Og dette var en Lørdag.
40 minutter er kun reiseveien fra Drammen, så han heiv seg i bilen så fort han fikk telefonen.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.