hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - betfôr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 betfôr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Skrevet - 11/04/2008 :  08:39:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo
Hesten min får 0,5 L betfôr morgen og 0,5L betfôr om kvelden dette er da tørt, hvor mye blir dette ca vått ?
Er det litt mye ?
Hvor mye skal jeg eventluelt gå ned ?

jeg hvet at Betfiber er mye sunnere MEN hesten min har endel diarè og bank i borde det har hun ikke hatt etter at jeg bytta til betfôr så jeg bytter ikke tilbake så lenge hun ikke har diarè med betfôr.

Men veldig fin om du har mulighet til å svare på spørsmålene over ??

mariakaogcindy

Skrevet - 11/04/2008 :  08:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
tenkte kansje dere vil høre hele fôr planene for å klare å forklare det riktig ?

Morgen:
0,5L Betfôr blir bløyta
0,5L kli
0,5L Green Power
0,3L Ekstrem (akkurat begynt på det, øker det til 0,4-0,5)
Salt og Olje

Kveld:
0,5L betfôr blir bløyta
0,5L kli
0,5L Green Power
0,3L ekstrem (akkurat begynt på det, øker det til 0,4-0,5)
Salt, olje og vitaminer

Trenger hun i det hele tatt Green Power ??
Kli kutter jeg ikke ut fordi hun har vært så din i magen etter jeg begynte på det
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 11/04/2008 :  18:10:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Green Power er en type høy (alfalfa) som inneholder mer protein i norsk høy. Dvs at hester som skal bygge MYE muskler, eller trenes veldig hardt, eller vokser, eller får høy som er sent slått og kanskje ikke inneholder nok protein - har godt av litt Green Power. I tillegg til protein inneholder det fiber og litt fett som er bra hestemat. I mange andre land bruker de mye Alfalfa til hestemat.

For mye protein er ikke bra for voksne hester, så det kommer an på høyet de ellers får og om de trenger litt ekstra protein for å bygge muskler.
Om man blir anbefalt å bruke litt oppdrett til hesten sin, kan man evt heller gi Green Power om man vil unngå kraftfor.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 11/04/2008 :  20:54:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, da kutter jeg nok ut Green Power. For de har fri tilgang på førsteslått rundball, med endel proteiner.

Men betfôret da ? Skal jeg gå ned litt der eller ??
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 11/04/2008 :  23:15:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
du gir ikke for mye betfor syns jeg... jeg gir min 1 liter på en gang hver kveld og det utvider seg vel til tredobbelt så masse når jeg heller vann på. Jeg gav også kli før når hesten min hadde diareproblemer - er helt ok å gi det + at det gir "grøten" en fin konsistens :).

Syns forplanen din ser fin ut
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 12/04/2008 :  08:38:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Problemet med Betfor er jo at det inneholder 20% sukker, og det er ikke sunt for hesten og en belastning for fordøyelsen. Da er det nesten bedre med Champion Ekstrem.
Rart at endring fra Betfiber til Betfor gav forbedring, var det noen andre endringer samtidig som kan ha vært utslagsgivende? Betfiber synes jeg godt man kan gi en liter av (før svelling med vann) i et måltid.
Det jeg gir for å sikre god fordøyelse ( i tillegg til å basere dietten på fiber og fett) er Yee Sacc. Det koster ikke mye, og hjelper til å vedlikeholde bakteriefloraen i baktarmen som bryter ned fiberene. Noen hester har veldig god nytte av det for å unngå diare og for å utnytte næringen i maten den får.

Redigert av - frkelin den 12/04/2008 08:39:33 Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 12/04/2008 :  18:15:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, da kommer jeg nok til å fortsette med betfôr mengden og kutte ut green power Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.