hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruke egen hingst som ikke er kåret i NV?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Bruke egen hingst som ikke er kåret i NV?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nickeline

» VIP

Skrevet - 06/04/2008 :  21:40:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har funnet en hoppe jeg vurderer å kjøpe. Hun er tyskfødt men importert til Norge før hun kunne kåres i Tyskland,hun har kun føllbeskrivelse derfra.
Hun er nå kåret i NV så hun er godkjent for avl.
Hvis jeg kjøpper denne har jeg lyst til å bruke min egen hingst,problemet er at han ikke er kåret i NV.
Er dette mulig å gjøre eller må jeg evt kåre hingsten i Norge først?

Hingsten jeg ønsker å bruke er født i Holland (KWPN), kåret i Oldenburg og DV.
Mener det er noen regler om at man kan bruke egen hingst på egen hoppe selv om den ikke er kåret i NV?

Hvis ikke det går å bruke hingst som ikke er kåret i NV må jeg jo enten kåre hingsten her eller prøve å kåre hoppen i Tyskland? Det hadde jo vært deilig å slippe det,samt at tidsmessig så kommer jo hoppen i brunst nå på forsommeren,så man har jo ikke all verdens tid.
Og jeg ønsker jo iallefall ikke å få et føll som ikke kan registreres i noe avlforbund. Då får jeg heller lete etter en annen hoppe :-)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/04/2008 :  01:40:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her må du nok kontakte NV - det er så mange regler om sånt.
Du er lur som spør på forhånd, det er det ikke alle som gjør, og får "big time problems" etterpå.

Vet ikke hvordan det forholder seg med NV-avl, men ordningen med egen hingst på egne hopper er en ordning man har prøvd å få bort mange ganger, i avl av norske raser. Før var det mange som "juksa" og skaffet seg fiktive kjøpsattester for å skjule en litt suspekt parring. Men nå må man ha søkt om parringen på forhånd OG fått den godkjent i forkant. Dermed er det blitt "mystisk få" slike "familiesammenkomster" i det siste.
Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 07/04/2008 :  17:05:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar.
Jeg har sendt en mail til NV men ennå ikke fått svar.
Så da prøver jeg meg med å spørre på en litt annen måte:
Jeg vet jo at det blir avlet en del føll her i landet med utenlandske hingster som far.
Er det noen som vet om de utenlandske hingster som brukes må fysisk være fremstilt og kåret i Norge,eller om det holder at de f.eks er kåret i danmark,tyskland eller evt begge?
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 07/04/2008 :  18:57:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
De utenlandske hingstene som brukes i Norge hvor det importeres sæd fra utlandet trenger ikke være kåret i Norge. Jeg vet imidlertid ikke helt hvordan dette er hvis hingstene står i Norge. Ei venninne av meg hadde en hingst som var kåret i Danmark, og den sto i Norge. Synes å huske at det var noe problematisk å bruke den uten at den var kåret i Norge, men skal ikke si det sikkert. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/04/2008 :  20:21:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Favoritas ble jo akkurat kåret i Norge.
Og han har bare blitt brukt i avlen i tyskland så vidt jeg vet.
Nei hør med NV før du gjør noe.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 07/04/2008 :  21:03:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Justforfun + Rilight.

Hingstene står ikke i Norge,men på Katrinelund hingstestasjon i Danmark.
Jeg ville evt tatt med hoppene til dk og insaminert der og ikke brukt frost.
Men da kan det være mulighet å bruke de på NV hoppe selv om hingstene ikke er vist for kåring i NV? Det er jo flott :-) Det hadde vært gøy å få et par føll man har avlet selv.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/04/2008 :  02:35:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har IKKE peiling på hvordan avl av NV (VBL) foregår, men denne er helt klart mer internasjonal enn vår hjemlige avl av fjordinger, nl og døl.
Vi "heimlinger" som bare har nasjonale utstillinger og en ganske så grei avlspolitikk på disse rasene å forholde oss til, blir som "bønder i by'n" å regne når det gjelder avl av flotte ridehester.
Vil tro at det er mye mer internasjonalt samarbeide på dette felt innen hesteavl, og såvidt jeg vet, er "prosjektet" med norskavlet varmblod enda lite utviklet, og enda avhengig av blod fra mange andre land.
Hvis DU kan ha en kåret hingst og premiert hoppe fra norsk eierskap / norsk jord, vil jeg tro at dette vil bli satt pris på - selv om hestene "egentlig" ikke er "norske".
Ja, du har endel å finne ut av, og jeg ønsker deg ALL LYKKE med dette!
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2008 :  04:59:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet man kan fint sende fullblods på kryss og tvers av lande grensene for og bedekke og det er ikke noe problem men hvordan det er med nv vet jeg ikke
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 08/04/2008 :  14:35:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe problem.
det er jo mange norskfødte føll som har utendlandske hingster som far, endten de er insemineret i Norge eller kørt til utlandet.

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 08/04/2008 :  14:56:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og du mener at de utenlanske hingstene som brukes,ikke er vist i Norge eller på annen måte kåret der? Du burde jo vite det som har jobbet hos Espen :-)
Jeg håper ikke det er noe prolem,men NV er jo ikke så raske til å svare på mail :-)
Alternativet er jo hvis ikke det går å finne en kåret tysk eller dansk hoppe :-)
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 09/04/2008 :  20:28:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Du kan fint gå i gang med å inseminere. NV skal nok ta føllet, når hoppen er registrert og kåret i NV. Om det er din egen hingst eller annens, er likegyldig så lenge den er kåret i et godkjent avlsforbund. Om ikke, kan du jo alltids registrere føllet i DV.... -Men jeg er ganske sikker på at NV vil registrere føllet ditt!

Lykke til og gratulerer med dine mange fine hester!

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.