hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest på halvfor.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hest på halvfor.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ida-e

» VIP

Skrevet - 02/04/2008 :  09:29:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
Hvordan er det dere gjør det med tanke på hest på halvfor?

Vi har et par jenter som rir og har hest på halvfor med oss, og vi er litt nyskjerringe på hvordan det er andre plasser????

For hos oss betaler de 500 kr i månden, og de rir 3 ganger i uka.. de må også fore og møkke slikt den dagen,og årdne til for til dagen etter på. Hvis de er effekive så kan de ri i 2 timer og fortsatt rekke det de skal.

laura..skjønne hoppa mi med stjernebless

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2008 :  16:14:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg og min søster har halvfor ryttere til to av våre hester. Og rytteren har kun ansvar for treningen av hesten den eller de dagene de har hesten. Dette betaler ikke halvfor rytterene noe for.

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2008 :  17:54:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri satt min hest ut på halv for, men har hatt en hest på alv for og da har jeg ridd ca 3-4 ganger i uka, har batalt halve stall leia og gjort alt som måtte gjøres i stallen de dagene:) Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 03/04/2008 :  15:22:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Jeg har 2 halvfòrhester, og betaler 200 kr mnd for ridning, 2 dager fast.
Men kan ri så mye jeg orker, og på de andre hestene for ingenting extra i prisen :P
Vil si jeg er heldig da..

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/04/2008 :  02:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikkert mange måter å gjøre dette på, men enten fòr-rytter rir en dag i uken, to eller flere, så er "dagsprisen" 1/30-del av den månedsleie som stalleier sender meg.
For å gjøre regnestykket noenlunde enkelt: Hvis jeg får regning på 3000,- pr. mnd. betyr det kr. 100 pr. dag. Så er det bare å regne ut hvor mange dager pr. mnd. fòr-rytteren "har" hesten.

Så er det stor forskjell i hva heste-eiere betaler - fra 1500,- til over 6000,- pr. mnd - og da er det bare å regne ut for seg selv.

Og hva menes med halvfòr? Er det 3 dager den ene uka og 4 dager den andre?

Og et lite tips til heste-eier: Hvis dere ikke kjenner fòr-rytter helt, så sjekk litt ut hva som "foregår" de dagene fòr-rytter har hesten i sin varetekt - OG - ha heeelt klare regler for hvordan hesten skal behandles og brukes.

Har hatt noen som har "fiseridd" hest i timevis, mens andre bare har hatt "koseridning" - begge fikk litt "undervisning" etter at jeg fant ut dette, for å si det sånn.....
Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  10:16:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Hehe, må bare tilføye at jeg rir ikke mere enn de 2 dagene, for det er nån mils kjøring til stallen jeg rir på.
Trives veeldig godt med folkene og hestene, men må slutte der pga kneproblemer.. :(

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 16/04/2008 :  19:21:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hesten min ute på halvfor nå og kommer til å fortsette med det en god stund framover :) Da har vedkommende hesten 3 dager i uka og betaler for det det koster å ha hesten de dagene (100 kroner dagen), eller litt under faktisk. Da måker hun og gjør klar mat til dagen etter, alt som jeg gjør når jeg har hesten en dag. Hun kan velge om hun vil ri på bane eller tur og stort sett velge hva hun vil jobbe med :) Hun må se an hvordan hesten er og legge det opp deretter og jobbe i forhold til det hun kan.

Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 17/04/2008 :  08:47:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
Ja, ok..
Det er litt godt og se at andre folk gjør nesten det samme som oss.

laura..skjønne hoppa mi med stjernebless Gå til toppen av siden

Nettis76

» VIP

Skrevet - 21/04/2008 :  10:19:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor man skal betale for å være halvforrytter. Det er ju vi som er det som kommer og avlaster eierne med stall jobb og trening av hesterne.

Synes dette er helt skammelig å ta betalt for. Det må vel være mer viktig å få en som er flink og til å stole på en å få penger.
Gå til toppen av siden

Varengo

Skrevet - 16/07/2008 :  16:38:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er da en halvfòrrytter som ikke betaler, strengt tatt ikke noe mer en en steller da Nettis76

Jeg har lagt merke til at flere ikke vet forskjellen mellom en steller og en halvfòrrytter. Jeg har selv hovedsaklig hatt stellere opp gjennom tiden, men et par ganger har jeg tydd til halvfòrrytter. Halvfòrrytter er veldig greit å ha, når du føler du trenger hjelp til trening og hold av hesten din grunnet for lite tid, eller du har et ønske om litt fritid til bruk på andre ting. Har også vært både steller og fòrrytter selv, og har da godt lagt merke til forskjellen.

En steller er en person som hjelper deg med arbeidet, og har ofte oppgaver som møkking,stell av hest, pussing av utstyr osv. Oftest slik at eier kan komme til ferdig hest, eller eier kan få litt "fri" en dag. De gjør det den individuelle eier ønskes at skal bli gjort, og får da somregel belønning i form av å få ritt av og til.
*En halvfòrrytter har halve hesten din i den perioden den er fòrrytter. Dere deler ansvaret, treningen osv. En halfòrrytter har mer den skulle ha sagt om hvordan hesten brukes, og står mer fritt i forhold til bruk av hesten. Da deles også bruksutgiftene som fòr/stall/sko/spon.

Det er derfor viktig å være påpasselig med hvem som får være fòrrytteren din. Dere skal fyngere sammen som et team, og det må være en du kan stole på med hesten din de dagene personen har den.
Det å ha fòrrytter kan også være avlastende på økonomien, da det ikke er til å skyve under en stol at det å ha hest koster mye.
Og jeg ser på det som en naturlig ting at fòrrytter betaler litt for å ha hesten, da de får (innenfor rimelighetens grenser) fri bruk av hesten og gjør det samme som deg. Og alle hobbyer koster litt, enten du skulle ha drevet med hest, dans eller kunstløp..
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 17/07/2008 :  00:21:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg, Neos!

Om noen skal dele gleden av å ri hesten min, bør de også dele utgiftene! Det er IKKE gratis å ha hest, og jeg vil jo ikke betale for å eie en hest jeg ikke rir mer enn halve tiden!

Man "deler" hesten med en forrytter! På samme måte som rektor og lærere på skolen. Rektor bestemmer, men lærerne har også litt å si=P

Hehe^^,

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/07/2008 :  03:35:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prinsippet om halvfor - eller en eller flere dager i uken - er at hesten prinsipelt da er å betrakte som en "leiebil": Man betaler for det det koster å kjøre og holde bilen - altså hesten.

Heste-eier "tjener" ikke noe på å sette ut hesten på fòr, men får dekket aktuell utgift i forhold til det å holde hesten. Heste-eier holder hesten forsikret, og står ellers som eier i formelle papirer når det gjelder Hestepass og andre formaliteter.

Hvordan rideskoler ordner seg med fòr-ryttere i forhold til rideskoledrift har jeg ikke peiling på. Hvordan heste-eiere som leier ut sin hest til rideskole, vet jeg heller ikke noe om. Det får andre svare på.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 28/07/2008 :  22:22:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skriver under på det T-Boysen sier her
Jeg selv er VELDIG "kresen" på hvem som rir hesten min, så jeg fant ikke noe rytter ... Men har godt bra, så skal nok ikke ha noen heller. Jeg hadde tatt 100kr dagen for hun store hoppa og 50kr for hun lille hoppa fordi sån som T-Boysen sier... Betaler for halve hesten og den lille spiser mindre en hun stor... "mine" fôrrytter skulle også gjordt klart alt til hestene dagen etter på... møkka osv...

Når jeg også var var det helt likt som jeg har gjørt det så er nok veldig likt !

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/07/2008 :  02:48:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare for å gjøre det "litt mer komplisert":
Fòrrytter har faste dager, og hvis HUN vi ri en dag ekstra og spør meg om dette, må hun betale.
Men hvis JEG trenger hennes hjelp en dag jeg ikke kan, og spør om hun kan ta hesten, så er det gratis - selvfølgelig.

Har i årenes løp hatt mang en fòr-rytter som har stått og trippet og spurt meg om jeg trenger "hjelp en dag eller to" - dvs. at de IKKE spør om å få ha hesten, men om jeg trenger hjelp - luuuringene.... Har da stort sett vært grei.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.