hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Thiedemantøylen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Thiedemantøylen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 21/03/2008 :  22:51:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Noen erfaringer med denne?
Janita og Rosa Lind <3

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2008 :  09:12:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Thiedemanstøylen er en variant av gramantøyler hvor man slipper å holde styr på lengden på graman tøylen mens man rir. Kan være greit hvis man synes det er vanskelig å ri med to tøyler.

Har aldri brukt thiedemanstøyler selv. Fordelen med gramantøylen er at man selv kan justere lengden på dem enklet og greit når man sitter oppå hesten. Men bruk av disse krever også god erfaring, slik at de brukes korrekt. Egentlig mener jeg at du skal ha samme erfaring om du skal ri med thiedemanstøyler, med mindre de brukes direkte av sikkerhetsmessige årsaker. Og innehar du samme erfaring som om du kunne ridd med gramantøyler, vil jeg si at dette er et bedre alternativ.

Diskuter med trenern din om hva som kan være lurt, dersom du tror at thiedemanstøyler kan løse problemer du sliter med i ridningen din. Det kan godt være trenern din ser gode grunner til å bruke thiedemanstøyler, men jeg ville kanskje heller lagt opp et opplegg hvor du også lærer å bruke gramantøylene korrekt, slik at du oppnår litt dynamisk bruk av hjelpemiddelet, og du kan justere lengden og hjelpen underveis.

Og ikke prosjekter med hverken gramantøyler eller thiedemanstøyler på egenhånd, om du ikke har erfaring med hvordan disse brukes.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 22/03/2008 :  15:36:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Takk Spoff, klokt svar.

Vel, nå går jeg ikke på trening o.l med instruktør - rir bare hjemme og der jeg er fòrrytter.

Jeg skal kjøpe meg en hjelpetøyle til hesten min - som et hjelpemiddel.

Har klart å trent fjordahoppa mi så langt, at jeg har henne til å gå på tøylen, men synes hun kan gå bedre. Da kunne jeg tenkt meg en hjelpetøyle, og tenkte dermed på thiedemantøylen - da jeg slipper alt styret med 2 sett tøyler.

Kanskje noen som har et godt råd om hvilke hjelpetøyler jeg skal bruke?

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2008 :  15:43:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis du ikke har noen trener, så vill ejeg vært forsiktig med å prosjektere med for mye. Av den grunn at du skal vite hva du gjør dersom du bruker en form for hjelpetøyler. Hva synes eiern av hesten? Kan han/hun hjelpe deg kanskje?

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/03/2008 :  17:48:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Enig med Spoff
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 22/03/2008 :  17:57:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Det er min hest jeg "trenger hjelp med".
Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 24/03/2008 :  19:04:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Ingen som vet?
Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 24/03/2008 :  21:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker slike hjelpetøyler (men bruker ikke den ringen rundt halsen), en det blir jo noenlunde samme effekt. Jeg har den foreløpig veldig slakt så hesten ikke får tatt hodet opp i været (traverstil), men heller ikke at den strammer når han har hodet i normal posisjon. Man skal vite hva man driver med ved bruk av hjelpetøyler, og hvis du skal bruke dem burde du begynne med å ha dem veldig løse for å kjenne seg litt fram :) Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 25/03/2008 :  10:13:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Ja, det var det jeg tenkte - tørr ikke å ha de så stramme til å begynne med.
Burde jeg bruke thiedemantøylen?

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 25/03/2008 :  15:27:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei

Jeg har trent ponnien min opp slik du gjør. Altså. Mest alene og med lite hjelp. Jeg dro på kurs av og til, og tok ridetimer. Mye avhang av foreldrene mine og tiden deres.
Men, det viktige arbeidet gjør du hjemme og alene. Jeg har aldri brukt en hjelpetøyle på min ponni, men selvfølgelig. Hester er forskjellig.
Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å dra på kurs, få hjelp og råd.
Hjelpetøyler kan ofte ødelegge mer enn de hjelper.

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 25/03/2008 :  18:28:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Har ikke mulighet til å dra på kurs...
Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 25/03/2008 :  23:56:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Har du muligheten til og få en trener da?
Det er mye lettere og lære riktig jobbing med engang, en senere og måtte plukke av unoter både på hest og rytter.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2008 :  06:20:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Spørsmålet er vel heller om man får en nyttig og riktig effekt ved å bruke slike hjelpemidler helt uten hjelp. I og med at du spørr om erfaringer her, så virker det som om du også har liten eller ingen erfaring selv. Av den grunn ville jeg heller tatt veien utenom å prøve, fremfor å gå i fella ved å gjøre noe feil. Særlig siden denne typen hjelpemidler ofte gjør vondt verre, eller iallfall ikke har noen hjelpende effekt, dersom de ikke brukes riktig og av riktig hensikt.

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 26/03/2008 :  10:02:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Har ikke mulighet til å få trener, men jeg synes selv jeg har god hensikt med å bruke hjelpetøyler, og vil bruke de med måte og ikke for ofte.
Vil ikke stramme hjelpetøylen for stramt. Er ikke utav de som vil tvinge hesten ned på tøyle for at de skal se bra ut, men hesten min begynner å bli gammel og har på en måte lyst til å ta vare på henne og holde musklene i gang.

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 26/03/2008 :  20:55:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du sier at du allerede får hesten din til ettergift, men synes at hun kan gå bedre. Jeg tror ikke du vil få henne til å gå bedre ved å bruke hjelpetøyler, men ved å fokusere på å beholde ei god fremdrifta og gjøre henne sterkere ved vanlige øvelser.
Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 27/03/2008 :  15:32:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Men er det da så galt å bruke hjelpetøyler, hvis man bruker det med måte da?
Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.