hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vaffeldekken VS Ulldekken
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Vaffeldekken VS Ulldekken
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Frida1992-

Skrevet - 21/03/2008 :  00:12:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei :)
Jeg lurte på om Vaffeldekken trekker til seg fuktighet? Sånn at hvis jeg skal transportere hesten min, og den er svett. Det er ganske varmt, er det litt for varmt å bruke ulldekken. Derfor lurte jeg på om Vaffeldekken har samme ''effektivitet'' som ulldekken?
Fleecedekken fungerer jo ikke, for det blir jo klissvått med engang :S
Håper på svar =D

Frida1992-

Skrevet - 21/03/2008 :  00:23:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
+ er svettedekken bedre enn vaffel dekken?? :) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2008 :  08:30:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Et vaffeldekken er ganske lett og luftig. Men de har som regel ikke noe funksjonalitet som gjør at de trekker svetten ut på en effektiv måte. Da synes jeg faktisk fleece til og med er bedre, selv om det blir ganske vått. Fleece holder ikke på varmen når det blir vått, det gjør ull. Og ull holder også bedre på varmen.. Et vaffeldekken er veldig luftig, og har ikke samme funksjon som et ulldekken i forhold til å holde på varmen.

Forsøk med et av disse svettedekkentypene ("cooler"/shamrock). Bucas, Horseware, Pessoa og Hansbo har iallfall sine varianter. De fleste andre dekkenprodusentene har også.

Men på en annen side.. Om du faktisk opplever fleece/ull som et dekken som blir for varmt, det kan være det kan være like greit å transportere uten dekken? Hva slags tykkelse har du forresten på ulldekkenet ditt? Det er ofte stor forskjell i tykkelsen her.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Frida1992-

Skrevet - 21/03/2008 :  14:02:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar.
Jeg har to ulldekken, det ene er kjøpt på Kid. Men det er jo ikke noe spenner og sånn på det. Og det andre blir altfor varmt, men uten blir litt kjølig når vi kjører. Vi har stoppet noen ganger, og det trekker jo inn litt luft...
Det ulldekkenet jeg har er ikke så veldig tykt, men det fins sikkert noen tynnere og
Men kan jo se på tynne ulldekken/svettedekken
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/03/2008 :  03:26:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor bruke dekken under transport hvis hesten blir svett?
De fleste hester bruker en del energi på å "holde seg på beina" under transport, og de blir da varme, og ikke kalde på turen.
Det er å sammenligne hvis vi skulle stå i en heis i timevis med tykke klær - høyst ubehagelig.
Bruker ikke dekken ved transport, med mindre den foregår på vinterstid over lang strekning, og da er det bare snakk om et lett ullteppe som festes med en strikkgjort.
De fleste har vel fått med seg at ull er det beste materiale, siden det suger opp fuktighet og transporterer det ut fra kroppen, samtidig som det holder kroppen varm.
Å "lesse på" med dekkener under transport er misforstått "snillhet" i den tro at hesten fryser der bak på hengeren.
Har noen selv prøvd å stå bak i en henger? Kan love at man bruker en god del energi og krefter på å holde seg på beina, siden vårt land ikke består av milevis med Autobahn - men at veiene svinger og svinger, stopper opp og setter igang, så det å bli fraktet på en henger faktisk er litt av en "gym-øvelse" i seg selv.
Et så stort dyr som en hest produserer mye varme under en transport, og den må fraktes BORT, ikke "fanges inne" av lag på lag med dekkener.
Anbefaler derfor bare et tynt ULL-dekken, hvis hesten selv ikke har pels god nok til å holde den varm. - Av en eller annen grunn er "naturen best" - uansett.....
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 22/03/2008 :  15:47:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med boysen! Gå til toppen av siden

Frida1992-

Skrevet - 22/03/2008 :  16:51:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er HELT enig med det du sier ;)
Men det som var forrige gang, jeg tok AV dekkenet fordi hun er så svett, vi er sånn ''natur'' folk, som tenker på hva i naturen hesten/mennesket gjør. Vi KLER jo ikke på oss når vi blir svette, men tar av. Derfor tok jeg av ponnien min. Og så kjørte vi litt videre, og stoppet. Og da var hun forholdsvis kjølig. Så vi kunne ha tatt på et TYNT dekken. men dekkenet da var klissvått... fra før xS ikke med henger!
Så jeg får bare leite etter et TYNT ULLDEKKEN
Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 22/03/2008 :  20:01:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tynt ulldekken ville jeg brukt. Ull er varmeregulerende, og bra for både dyr og mennesker. Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 22/03/2008 :  22:20:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
det ulldekkene fra horze er ganske tynt og fint Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.