hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gjørmete paddock ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Gjørmete paddock ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Skrevet - 10/03/2008 :  20:31:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå smelter is og snø. Så nå ser paddocken helt forferdelig ut... Gjørme til "knea".
Hva kan jeg gjøre for at det ikke skal bli så gjørmete ?

Tenkte litt å dele paddocken i 2 men de vil jo fortsatt få i gjørme til den ene delen har tørka osv ??

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2008 :  23:03:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du må nesten bytte ut underlaget for å unngå gjørma. Det går ann å legge duk, og grus over. Selvfølgelig ikke en veldig enkel operasjon, og koster endel. Ellers kan man iallfall forsøke å tenke litt lurt i forhold til hvordan man bruker paddocken. Om den ene delen f.eks. raskere tørker p.g.a. beliggenhet i forhold til terreng og hvor sola faller, så kan jo det være en ide. Men nå som det likevel er så vått, det regner og det er ikke så varmt at funken tørker opp med en gang, vil det være vanskelig å unngå. Vær nøye med å spyle hesten når du tar den inn. Får hesten problemer med mugg finnes det belegg som kan beskytte hesten for gjørme. I ekstreme tilfeller hvor mugg blir et stort problem, kan kanskje løsningen være å ha hesten inne når problemet er som verst.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/03/2008 :  02:49:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
HVIS hesten har en god og feit pels på beina, så IKKE spyl av søla. La den tørke, og så faller den av i løpet av natta.
Har unngått mugg i 24 år ved å IKKE spyle gjørmete bein, ikke vaske med såpe eller noe annet.
Veeel - en gang fikk jeg mugg på en av hestene, og da viste det seg at det var en fòr-rytter som hadde begynt å spyle og vaske - og dermed var det gjort. Heldigvis ble det en tørr sommer, så muggen forsvant - og siden har ikke hesten blitt spylt på gjørmete bein.

Er så heldig at utegangs-området er stort og hellende, så det tørker ganske fort i overkant - og hestene har vett til å gå dit når snøen nå er borte. Riktignok er det temmelig gjørmete nær utgangen - hvor hestene samler seg når de vet det er tid for å slippes inn utpå ettermiddagen, men ellers holder de seg der det er best å gå. De to fòrkrybbene er også plassert høyt i terrenget, så det dreneres ganske fort.
- Så er det bare å håpe at det ikke blir en like søkkblaut vår/sommer/høst som vi hadde i fjor....
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2008 :  11:49:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en paddock med duk og sand/grus (i utgangspunktet lagd for min forfangne fjording sommeren -06), og lagd en grøft langs den ene langsiden. Det funker veldig bra, mye tørrere der enn på andre siden av grøfta der det er natur underlag:-) Det største området hestene har tilgjengelig er hellende, desverre er høyeste punkt lengst unna stallen, men hestene trekker opp dit etter at de har fått bøttematen sin.
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 11/03/2008 :  11:58:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hos meg er det så sølete nå at jeg gremmes!!! Vet ikke hva jeg skal gjøre! Takk å lov at vi fikk inn gulvet i skuret før vinteren. Der var det jordgulv før, men plutselig snudde vannstrømmen, så det flomma inn der. Hadde jeg ikke hatt det gulvet hadde de ikke kunne stått her hjemme.
Sitter her nå og skulle egentlig være ute å ridd, men jeg har ikke lyst til å gå ut der pga den søla. Blir så deppa
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 11/03/2008 :  19:42:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
det koster nok for mye å lage en "drømme" paddock

Hun er veldig plaga av mugg... Var værtfall det i fjord... Ossen belegg går det ann å få tak i ?, hvor får jeg tak i de ?

Noen tips mot gjørmete paddock ?

Fikk lissom ikke noe tips mot det ...
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 11/03/2008 :  21:13:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis du skal få bort gjørma - så må du bytte ut gjørma med grus/sand som flere skriver over... du kan også sørge for å legge sanden/grusen litt på skrå slik at vannet renner av. i tillegg kan du lage en grøft også, som nevnt over. les svarene dine - mye gode tips her!

Ikke hell flis på! det blir æsj!
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2008 :  18:59:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og flisa blir etterhvert til jord- og da blir det den samme gjørma du i utgangspunktet vil bli kvitt. Å fjerne hestemøkka er også et tiltak mot et økende gjørmeproblem.
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2008 :  20:05:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Vi skrapa bort gjørma på det området de bruker mest i fjor høst, og bestilte et lass veigrus og hadde på. Bak fjøset kjørte vi bare på masse sand oppå det blaute. Passer på å fjerne møkka omtrent daglig, og det holder seg fast og fint:) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/03/2008 :  02:36:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten - det er stor forskjell på sånne små paddocker på bare noen kvadratmeter, hvor problemet med gjørme kan bli vanskelig å gjøre noe med, både i vårløsninga og i løpet av en særdeles våt sommer-sesong.
Hvis hestene har et stort utegangsområde, er det som oftest bare rundt porten og vannings- og fòrings-stedene at det blir problemer med gjørme. Hestene har da mulighet til å bevege seg bort fra gjørma, for de står ikke frivillig i gjørme, hvis de har mulighet til noe annet.
Man må i alle fall sørge for god drenering, dvs. å grave gøfter opp mot vannsiget, og forsøke å få det inn i solide rør - som da MÅ dekkes godt til, så de ikke tråkkes istykker av hestene.
Er ikke så erfaren når det gjelder å holde husdyr på utegang, selv om mine hester har gått ute i alle de år. Har liksom alltid regnet med at bonden har sørget for at utearealene er blitt holdt i god stand. Men det siste året, med SUUUPER-VÅTT vær, har gitt problemer, bla at en bekk har endret løp, og forårsaket at vannet i stallen er blitt høyst ustabilt, samt at uteområdet til tider har vært det reneste gjørmehav. Dette skal stall-eier nå sørge for at blir forbedret - så snart det er mulig å få grabb og grus og dreneringsrør ut.
Vi heste-eiere kan liksom ikke klage heller, når vi ser og opplever hvilke problemer en stakkars stall-eier har å slite med. Arbeide som vil koste tusenvis av kroner for å gi dyra et godt sted å være. Nei, da får vi heller hjelpe til, og være tolerante.
Vår stall er helt flott og moderne, og gir hestene det beste liv, men når naturen "spenner bein" på en hardt arbeidende stall-eier, så er det utidig å syte og klage på at hestene er sølete på beina.
Vi skal snart ha dugnad i stallen, og gjett om vi da skal hjelpe til med å grave grøfter, legge ned rør og dekke dem godt med grus.
Forøvrig "dør" ingen hester av å vasse i gjørme.... hehh - det er god trening, hvis man velger å se det positive i dette.
Min favorittsang: "Always look at the bright side of life...." (fra Life of Brian.)
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 13/03/2008 :  08:45:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du er heldig Trine som har en stalleier og andre hesteeiere.
Jeg er her helt alene. Skal jeg ha dugnad er det bare jeg som kommer... For det er bare meg...
samtidig har jeg en samboer (håper virkelig ikke han leser dette) som motarbeider meg hele tiden, for han vil ha disse sølete hestene på minst mulig areal. (selvom han eier den ene...)
Men det skal sies at disse store dølehestene, de lager søle de! De endevender et grassjorde på 10 daa på en time! Har aldri opplevd makan!
Tror det er litt med jordsmonnet her også (leire) grasrøttene stikker ikke dypt. Men alikevel, sølete blir det, og høvene råtner...

Men nå har jeg kommet på en kjempe ide! Bruke gjødselkjelleren. Det er helt perfekt! Problemet er at min bedre halvdel har båten inne i der...... hmmm
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.