hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Diarè ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Diarè ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Skrevet - 09/03/2008 :  19:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har nå plutselig fått diarè, hun har godt på tørr og fin rundball og hun har vært fin i magen. Dyrlegen har vært her ogdet er ikke noe galt.

Noe jeg kan gi henne for at hun skal bli bedre i magen ?

Biola ?

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2008 :  20:58:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
ene stallen jeg red på fikk hestene potet mel vis de fikk diare funket veldig bra
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2008 :  23:46:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Det er ganske mye som kan gi en hest diaré, alt fra stress til foring. Har dere nylig byttet rundball kanskje? Kan være noe med proteininnholdet i ballen hun har reagert på.

Du kan enten prøve noe som heter Yea-sacc, dette skla hjelpe på en del hester, men ikke alle. Dette skal stabilisere bakteriefloraen i endetarmen på hesten.

Du kan også prøve betFIBER (altså, ikke betfor). Dette tas opp i (med forbehold om jeg husker rett), i tykktarmen i stedet for tynntarmen. Fungerer bra på min hest.

Ellers kan du kjøpe høy. Til min hest ble jeg anbefalt H3 høy, med 6-7 protein"enheter" (husker ikke hva det heter i farten). Det er meget viktig at det ikke er noe mer proteiner, da det er det som i det fleste tilfeller er hovedårsaken til diaré hos de fleste hester!

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/03/2008 :  00:58:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ved diarrè er det viktig å sørge for mye drikke, da det farligste ved diarrè er dehydrering (uttørking). Man dør fortere av tørst enn av sult - og hvis kroppen kvitter seg med mye væske, er det meget farlig.

Hesten bør ha fri tilgang på vann - og man bør gi i bøtte for å kontrollere hvor mye den faktisk drikker. Hvis tilstanden er alvorlig, kan man se det på øynene - de blir liksom matte. Noe annet å sjekke er om man kan løfte opp en hudfold, f.eks. på skulderen - og hvis den ikke trekker sge ned øyeblikkelig, men liksom blir "hengende litt igjen" - da må man ta affære!

Da bør man gi lunkent vann med iblandet litt salt og litt druesukker (såkalt "Ringer-væske"). Spør veterinæren - eller en hvilken som helst lege - hva denne væsken inneholder. Man kan da lage den selv, men må være nøye med blandingsforholdet (og jeg vet ikke oppsktiften). Men jeg kan såpass mye om fysiologi, at jeg vet at væsketilførsel er livsviktig.

I meget alvorlige tilfeller av dehydrering, kan det bli nødvendig med intravenøs væsketilførsel.

Nå skal det noen dager til med magesjau før en hest mister for mye væske - for den har mya å ta av (mens et spedbarn ikke tåler mer enn et par dager...)

Diarrè er som regel følge av endret tarmflora - altså at den mangler noen enzymer OG tarmbakterier som gjør at den ikke fordøyer fòret skikkelig, og ikke opptar nok væske i tykktarmen.
- Eller at den kan ha fått i seg noen bakterier som forstyrrer den normale floraen.

Forhåpentlig går det seg til i løpet av noen dager - lykke til.
(Ehh - mener ikke å skremme - bare si fra hva man bør være klar over.)
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 10/03/2008 :  20:28:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
det sa dyrlegen også det med vannet... Hun drikker MASSE

hvor får man tak i Yea-sacc ?

Hvordan får jeg fjerna proteiner i så fall ?
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 10/03/2008 :  20:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hørt at elektrolytter tar opp veska i tarmen og "gir" det til hesten ? kansje dette hadde vært noe ?? Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 10/03/2008 :  20:38:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hørt at elektrolytter tar opp veska i tarmen og "gir" det til hesten ? kansje dette hadde vært noe ?? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/03/2008 :  02:39:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den såkalte "Ringer-væsken" er nettopp med sånne elektrolytter , som bla. er salt og litt druesukker. Det er fordi kroppen faktisk er litt "salt" - det vet vel alle som har smakt på svette og sugd seg på en blødende finger. OG - det er farlig å miste for mye salt, derfor må det tilføres hvis man er plaget av diarrè og/eller oppkast (ehh - hester kan ikke kaste opp).

Det er ikke uten grunn at man setter ut saltstein til dyr.
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2008 :  19:32:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Yea-sacc får du kjøpt hos Felleskjøpet eller andre utsalg som selger dyrefor til hest og storfe og sånn.

Du kan ikke ta ut noen proteiner, det må bli foretatt en grovforanalyse av høyet. Er det for mye proteiner så må du finne et annet parti/leverandør

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.