hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva mener du er på begynt innkjøring?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 hva mener du er på begynt innkjøring?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2008 :  10:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det når dem har hatt løse drag etter? eller bare er tømmer kjørt? eller har hatt på vogn osv? hva mener du/dere at på begynt innkjøring er?
smil til verden så smiler den til deg :)

Molly

» VIP

Skrevet - 07/03/2008 :  12:04:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Påbegynt innkjøring: Da har vogna vært på noen få ganger, men trenger mer trening i vogn og/eller med leier el erfaren og stødig hest forran
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 08/03/2008 :  00:14:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Påbegynt innkjøring er for meg den dagen du legger på selen for første gang.
Alle de små skritta fra da og til hesten er ferdig innkjørt er like viktige. Tilvenning av halereim, hodelag. Det med å kunne gå bak og styre. Ting som kommer i nærheten av beina. Alt!
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2008 :  11:17:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
er bra noen har en mening er så mange som mener diverse ting om hva inn kjøring er jeg har da på begynt tømmekjøring har så vidt begynt og ha en forann og jeg går bak med tømmer... men har veldig lyst til og kjøre han inn med tiden
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 12/03/2008 :  22:09:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Påbegynt innkjøring: Da har vogna vært på noen få ganger, men trenger mer trening i vogn og/eller med leier el erfaren og stødig hest forran

Opprinnelig postet av Molly

Hva kaller du det stadie før vogna da?
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2008 :  19:44:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
godt spørsmål lurer jeg oxo på? er alt før vogna tømme kjøring eller om de kaller det noe annet hva med når man har bare drag etter
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 18/03/2008 :  19:37:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Utdanningen av en kjørehest er inndelt i 3 faser og innkjøringen starter i den 1. fasen (grunnfasen).
Før dette har man forarbeidet med tilvenning, tømmekjøring og alt gjennomarbeid før man kan sette hesten for vogn og kjøre den inn. Altså starter innkjøringen når man begynner å kjøre med vogn.

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 19/03/2008 :  11:28:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sikkert rett det du sier, men syns det er rart. Hva heter da den fasen før innkjøring? Også hører det veldig rart ut at det er en fase FØR 1. fase... Hvorfor er ikke den delen med liksom? Jeg syns nå det er den viktigste delen av HELE innkjøringa jeg da. Det er det jeg bruker lengst tid på. Og kommer alltid til å kalle det innkjøring uansett hva som er korrekt. Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 20/03/2008 :  18:01:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
De som vil få frem en god kjørehest må legge et godt grunnarbeid først, det gjelder for dressur hesten, hesten som skal gå i tømmerskogen, eller hesten som skal gå i trav osv... Det finnes ingen snarveier og utdanningen starter her som vi vet, men har ingen ting med innkjøring å gjøre da dette kommer senere.
Hesten er nå under utdanning og må være gjennomarbeidet (støtte, takt, løsgjorthet osv.) FØR innkjøringen finner sted i grunnfasen/ innkjøringen. Jeg vil heller si at hesten er under utdanning eller gjør gjennomarbeid før den skal påbegynnes innkjøring med vogn.

Hva man kaller treningen før innkjøringen er opp til hver enkelt og jeg skal ikke skape noen blest om det, men man kjører ikke med hesten i dette stadiet og da er det vel ikke naturlig å kalle det innkjøring heller?

Hva med når man startet tilridningen, er det fra man venner hesten på salen eller når man begynner å ri? Og har man begynt å lært å stå på ski når man har fått presentert skiene i stua og prøvd om skiskoene passer? Kanskje noe å tenke over?

Hest er mye jobb og alt har ingen tittel, vi gjør så forskjellig men uansett er det resultatet som gjenspeiler all jobben vi har lagt bak feks en god kjørehest.

Påbegynt innkjøring er et vidt begrep og vi derinerer det nok forskjellig
Jeg anbefaler boken <<Kjøring med hest og vogn>> av Lene Kragh for de som er spesielt interessert i kjøring.
Håper dette ga litt mer klarhet:)!

Nei nå skal jeg spise påskemiddag, God Påske:)!

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2008 :  19:22:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Påbegynt innkjøring er for meg når man har tømmekjørt og gjort hesten vant med det og gå vidre til og bli mere kjent med vogna og gå over draga og ha på vogna litt :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.