hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dressurstevne!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 dressurstevne!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

fredrik og iselin

» VIP

Skrevet - 02/03/2008 :  12:35:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som har tips om hvordan jeg skal få hesten min mer energisk på stevner?Han pleier å være veldig fin på oppvarming o.l men når vi skal ri programmet for dommeren så faller han litt sammen...han gjør det han skal,han er ikke uvillig,men han blir veldig tung og lite energisk som sagt.
Har en teori om at han syns det blir forferdelig mye mas rundt seg,mange mennesker og hester o.l. så da når han endelig kommer inn på konkurransebanen kan han endelig slappe av litt!!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2008 :  17:50:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kan det være at du har ridd han tom for bensin før du kommer inn på banen? Eller at du rett og slett glemmer å ri selv?
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 02/03/2008 :  22:01:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller at du stresser og maser mer? Det kan jo få motsatt effekt... Gå til toppen av siden

Frida1992-

Skrevet - 20/03/2008 :  14:50:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har akkurat samme problem!!:O
PÅ dressur stevner, varmer jeg opp... men ikke for mye. for vet hun kan bli litt sliten. Hun pleier å gå KJEMPE bra på oppvarming :D
Men når vi kommer inn på banen, så bare blåser hu i alt, og bare ''orker'' ikke mere. Men det er ikke fordi jeg har overkjørt hu :S litt kjedeli
Gå til toppen av siden

mariemilie

» VIP

Skrevet - 26/03/2008 :  07:39:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner meg igjen. Hesten min gikk veldig fint på oppvarminga, men litt treg og lite energisk da han kom inn på banen.
Jegfant ut at grunnen var at jeg ble litt vel konsentrert, og ubevisst begynte jeg og holde hardere i munnen hans hver gang vi skulle ut å ri. Man vil jo gjerne få det bra til på stevner, så da skjerper man seg og rir (som regel ubevisst) med litt "skarpere" signaler.
På den måten bremset jeg han opp litt, og sjenklene sto ikke helt i samsvar med hvor mye jeg samlet opp med tøylene, så han trodde rett og slett at jeg ba ham om å gå saktere, hvilket han gjorde.

Så derfor begynte jeg å bli mykere på hånden,slik at han fikk mer bevegilghet og kunne svare mer fram.

MUlig det kan hjelpe for deg å bli mykere på hånden slik at det blir lettere å ri han mer frem og sammen, det hjalp ihvertfall på meg.
Gå til toppen av siden

fredrik og iselin

» VIP

Skrevet - 29/03/2008 :  21:47:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er mulig jeg holder for mye igjen,har ikke tenkt på det så takk for tipset
Og at jeg ikke "rir" nok,vil jo gjerne at ridningen min skal se pen ut for dommeren og da glemmer jeg ofte å ri tror jeg
Men har testet ut å varme opp mindre og det har ingen stor virkning..uannsett så varmer jeg ikke opp mye, for hesten min er jo født bedagelig
Tenkte på en ting til; dere andre som også sliter litt med dette problemet. rir dere med sporer på stevner?eller pisk?
Gå til toppen av siden

moonaasch

Skrevet - 25/04/2008 :  21:29:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er en ok ting å ri med sporer som hjelpemiddel, men ikke med skarpere enn nødvendig. Egentlig burde ponnisporer holde for alle. I og med at sporer blir påbudt oppover i klassene er det ingen grunn til å ikke bruke det, men man må ha i hodet at det kun er et hjelpemiddel, det er sjenkelene, ikke sporene, som skal gjøre jobben!!!!!!!

Pisk liker jeg ikke å ri med, men det er en smakssak :o)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.08 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.