hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stiv!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Stiv!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

R.I.P.

» VIP

Norway
Innlegg: 33

Skrevet - 25/01/2004 :  00:28:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heyzann!!
Har nå i det siste hatt litt problemer med å løfte på høyre forbein på hesten min.... Før var det ingen problem, men nå er det et skikkelig slit å få foten opp. Jeg merker ingenting når jeg rir, men kan det høres ut som en stiv fot jeg har med å gjøre...?
I såfall, har dere noen tips å komme med? Hadde vært koselig å få svar!

You are and will always be my little shining star...

Beauty
» VIP

Malaysia
Innlegg: 362

Skrevet - 25/01/2004 :  05:44:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hei, det kan vaere saa meget... Har du proovd aa lene deg mot foten saa hesten loofter den opp? Da faar du ihvertfall foten opp. Hvordan reagerer hesten naar du holder opp foten? Blir den sint, gjoor det vondt, skjelver den, og hvordan setter han den ned igjen? Knakker det litt naar du loofter opp foten? Hva med paa boksen, hviler den mye paa en fot? Staar den med vekten gjevnt fordelt, eller skjevt? Observer hesten litt;)

HUSK: Se ogsaa paa de andre beina!! Om hesten har vondt i ett bein, og hviler det, maa de andre ta mer vekt. Se ogsaa etter hevelser eller smerter lengre opp i beina, problemer lenger nede stammer ofte fra lengre opp.


Det kan vaere saa meget... Klem litt her og der, kjenn etter varme, oomhet, eller hevelser, og undersook for sikkerhets skyld hele kroppen. Du sier du ikke merker noe naar du rir. Jeg synes halthet/stivhet er lettere aa merke paa hardt underlag(asfalt), da kan du dessuten hoore urenheter. Ellers kan du jo se hvordan den er paa mindre volter i sittende trav? Kan ogsaa vaere at det faktisk er noe forskjell, bare at det har skjedd saa gradvis at du ikke merket det?


Hvor gammel er hesten din og hvordan brukes den? Ungehester kan bli overbelastet, eldrehester kan bli ganske stive. Om du rir den hardt maa du huske aa varme opp og strekke ut godt etterpaa.

Umulig for meg aa si egentlig, jeg har en del "kanskje det er dette", men er umulig aa si sikkert uten mer informasjon. Kanskje den er stiv, kanskje den staar for mye, kanskje den har skadet seg paa beite, kanskje den har ondt lengre opp i kroppen.... mulighetene er mange...

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 29/01/2004 :  08:56:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det kan være så mangt...problemet kan sitte oppe i skulderen..
Gå til toppen av siden

Finnskoghuldra

» VIP

Innlegg: 11

Skrevet - 01/02/2004 :  18:15:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unge dame koffor spør du ikke mor di? Han e stiv på hele høyre side. Vi må træne og mykgjøre. Han har som mange andre pensjonister en stiv side. Det e det jo ikke bare pensjonister som har, det kan til og med unghester ha. Og det man mykgjør han me e volter og serpentiner på banen. Han har kroniske fylte sener, så bandasjer er et fint alternativ. Det e me på å støtte opp og hindre videre fylling ved bruk. Sjøl om han ikke halter eller har nån andre plaga ved fylling, må du huske på at han e pensjonert når en traver skal pensjoneres, i en alder av 12. Det hær har medført en stor belasting på ledd, sener og ikke minst muskler. Det e en ganske vanlig plage for mange hester å være stiv på ene siden. Men nu når vi har begynt å få muskler dær dem skal være, fra halen til øran. Og nu når foret foret endelig funker, mere energi og han mister ikke vekt , men legger på sæ, så kan man kjøre han hardere på banen. Mere mykgjøring av hesten. Så må vi få gjort til en vane at alle som har han på trening må huske å ha 15 min oppskritting, 15 min nedskritting og gjør streching etter hver økt. Du har hadd en fantastisk fræmgang me ridnig og håndtering av Babyen, men vær aldrig redd for å spørre GRATTIS ME 16ÅRS DAGEN Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway
Innlegg: 1000

Skrevet - 05/02/2004 :  09:56:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er enig med Chess, høres ut som om det gjerne er skulderen som plager han. KJenner *symptomene* fra bla. min egen hest, som var litt stiv en periode.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway
Innlegg: 1568

Skrevet - 05/02/2004 :  10:45:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Unge dame koffor spør du ikke mor di?
Opprinnelig postet av Anne_36



Å gosh!!! Jeg ler her!!!
Ikke greit å være tenåringsmor, nei!

Et gratulerer med dagen fra meg også...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."


Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.18 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.