hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spiser bæsj....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Spiser bæsj....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Stjernekar

Skrevet - 15/02/2008 :  15:27:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene mine får godt grovfor (høy) kr.for, de har saltstein (rød) som de bruker flittig, og mineraler sammen med kr.foret. I tillegg har de en bøtte med mineraler stående (de spiser ikke mye av den..)

Også spiser de møkka si!! Trudde det var pga mangel av noe, men hva kan det være?

Vet dere??

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2008 :  18:52:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Noen hester spiser avføring pga. mangel på enkelte mineraler eller vitaminer. B-vitamin mangel kan være en årsak. Men ofte kan dette også bare være en uvane som hesten har utviklet og da er det ikke så lett å kurrere. En annen årsak kan også være om hesten er litt i ubalanse i tarmfloraen sin. Hvis hesten sliter litt med fordøyelsen så kan de ty til å spise avføring. Hvilken hensikt dette har er jeg ikke helt sikker på, men jeg har lest dette ett eller annet sted husker jeg, da hesten min slet med samme problem.
Hestene mine får rikelig med b-vitamin tilskudd i form av øllgjær og godt med grovfor. Og så lenge hesten min har noe å spise på, så lar han møkka være. Men så fort det blir tomt for mat, så begynner han å resirkulere.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 15/02/2008 :  20:17:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med "skogli" her...

Eneste det med rikelig med fôr så lar de møkka ligge... Min shettis spiser avføringa til min kaldblods selv om de har fri tilgang på fôr hele dagen... Men hun spiser ikke sin egen møkk...

Det er vel som sakt over en så kalt "uvane"...
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 15/02/2008 :  22:07:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg tenker etter tror jeg det bare er unghesten som gjør det, eller han som jeg garrantert har sett gjort det. Så tenkte jeg på det at på tirsdag ga jeg dem markkur for jeg oppdaget at han lille hadde mark. Kan det være derfor tru? Men jeg så han spiste møkk i dag å, men det retter seg vel ikke helt med en gang?

Dumt jeg glemte å spørre dyrlegen. Hun var her i dag og raspa tenna på'n

Når jeg tenker etter har jeg nemlig også hørt om det med tarmfloraen...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2008 :  08:44:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det hender også at hester begynner å spise bæsjen sin fordi de kjeder seg. Forer du f.eks. på helhavre, så er ikke alltid havren helt fordøyd, og dette kan også være årsak til at hester i det hele tatt kommer på ideen, og synes det er OK å spise bæsjen..
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/02/2008 :  04:53:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt naturlig at hester spiser møkk.
Særlig føll spiser dette for å opparbeide en naturlig tarmflora.
En hest som har gått på antibiotika vil også spise møkk, siden medisinen også dreper en god del nyttige tarmbakterier.

Det er ingen grunn til bekymring, altså.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2008 :  06:10:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Har også vært ute for føll som eter møkk, og han vokste opp til å bli en sterk og frisk hest likevel Ser bare sånn passe delikat ut der de står og slafser i seg av de rykende ferske godsakene Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 17/02/2008 :  15:43:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men vis det da er tarmfloraen. Kan jeg kanskje gi han litt kulturmelk? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/02/2008 :  01:57:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyr synes ikke det er like "ekkelt" å ete møkk - det er faktisk helt naturlig - så bare ikke bry dere om hva hestene gjør på dette området. Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 02/03/2008 :  01:03:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som tidligere nevnt her kan en grunn vaere at hesten mangler b-vitamin, ofte er det b-12 de mangler da de spiser mokk, er det noe i veien med tarmfloraen saa ikke gi melk, dette gjor det bare vaerre, gi heller noe som heter vita biosa, det er helt supert, melkesyrebakterier. gaa inn paa vitabiosa.no

Men som sagt kan det ogsaa komme av rein kjedsomhet.
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 02/03/2008 :  16:16:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har slutta med det nå så jeg tror nok det var marken han hadde som skapte litt ubalanse.

Tusen takk for mange svar:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.