hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Litt bekymret for den drektige madammen min.......
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Litt bekymret for den drektige madammen min.......
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2008 :  22:44:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Litt bekymret for den drektige hoppa mi......
Fjordinghoppa vår på 12 år, er som de fleste fjordinger, veldig glad i mat. Hun er drektig i 8 måned nå og alt har gått bra gjennom hele drekitgheten. Hun har tannsjekk 1 gang i året og vi har avtalt med vetrinæren om ny tannsjekk neste måned, inkludert vaksinering, chiping og helsekontroll (da et det et år siden sist).

Men jeg har akkurat vært å gitt hesta kveldsforet sitt, og merket meg noe som ikke er slik det pleier. Hoppa tok en munnfull av høyet, tygde litt og spyttet det ut igjen som en liten halvtygd ball. Hun prøvde noen ganger, og deretter gikk hun bort fra foret sitt. Hun vandret noen runder før hun prøvde på ny. Slik har hun ikke pleid å gjøre før. Høyet hun fikk for 3 timer siden har hun spist helt opp, så jeg føler foreløpig ingen direkte "akutt-krise". Men såklart ved hver minste forandring så blir jeg jo så bekymret for den vordende mora.

Hun virker ellers frisk og rask, ikke noe feber, vanlig avføring (hun slapp også en ladning med klumper akkurat da jeg var der nå).

Når jeg tenker etter så merket jeg meg også i går at hun ikke "kastet" seg over høyet sitt med slik glupsk apetitt som hun pleier å ha. Hun virket faktisk litt mindre intressert i foret sitt enn hva som er vanlig.

Kan godt tenkes at det er tenna hennes som må raspes, og vi har avtale med dyrelgen, men det er først i neste måned, og om det virkelig er det som er problemet må vi såklart ha tannrasping på henne før den tid.

Kan det være noe annet da mon tro......????

Jeg pleier vanligvis å slukke lyset på denne tiden rett etter å ha gitt dem høyet sitt, men jeg har latt det stå på nå, da jeg vil sjekke ut til henne litt senere i kveld. Vil ikke ta noen sjanser. Hun er jo tross alt høydrektig også, så vi må ta det med i betraktning.

Hva ville du ha gjort?

Jeg tenkte å se det litt ann for evt. å snakke med dyrlegen i morgen. Hun spiste jo opp alt høyet sitt for noen timer siden, men noe er det helt klart som plager henne.

Hilsen hønemora på skogli stallen

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/02/2008 :  02:01:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde hun drukket før hun begynte å spise? Da kan det være at føllet har rørt på seg, for det reagerer på kaldt vann - "fryser på tottittene". Så har mora rett og slltt fått litt "mageknip" pga. urolig føll.
Føllet begynner også nå å bli så stort, at det godt kan klemme litt på andre innvoller (uten at dette er noe farlig).
Og så KAN det hende at det i akkurat den munnfullen hun tok av høyet kan ha inneholdt en eller plante som ikke smakte så godt - det er jo lov å være kresen.

Noe av dette som kan stemme?
Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 07/02/2008 :  10:11:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det du nevner angående å miste halv-tygget mat ut av munnen, er et typisk tegn på tannproblemer!

Hesten min hadde akkurat de samme symptomene. Og i tillegg ble han plutselig mere urolig, uvillig til å ta bittet, og virket generellt mere utilpass.

En tannsjekk avslørte mange tannspisser og en blanding av nye og gamle tenner (dette var en unghest på 3 1/2 år)

Etter tannraspen ble han en helt annen hest! Spiste bedre, ble mere harmonisk, la på seg litt, og gapte over bittet igjen når vi skulle ut på tur!

Noen hester, også voksne, kan ha behov for hyppigere tannbehandling enn 1 gang i året. Så selvom du har vært flink å følge opp dette årlig, kan det i perioder skje endringer raskere enn vanlig. (Kanskje grunnet drektigheten?)

Tror du kommer langt med enn tannsjekk, siden hoppa di ellers virker frisk og rask!

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/02/2008 :  10:36:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Få sjekket tennene før du, så blir du kvitt problemet tenker jeg.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2008 :  14:05:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Nå har jeg snakket med dr. dyregod og gjort avtale med henne. Siden Stjerna får i seg mat og ikke har andre symptomer, ikke noe feber, og ellers virker kvikk og rask, så har vi avtalt at dyrlegen skal komme til mandag for både og raspe tenner, vaksinere, chippe, fylle ut hestepass og ellers ta en vanlig helsesjekk av gampelurene. Siden Stjerna viser problemer som kan skyldes tenna så fremskynder vi dette her en måned og tar alt nå til mandag. Hun har fått i seg maten i natt, så jeg får bare følge med. Skjer det noen endringer i tilstanden hennes så kontarter jeg såklart dyrlegen igjen ganske fort.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/02/2008 :  02:08:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er alltid best å kontakte Dr. Dyregod - bedre med en gang for mye enn en gang for lite.
Har liggende klar på mobilen nr. til 3 veterinærer samt dyrlegevakten - det siste er et nr. man kan ringe døgnet rundt. Vet ikke om det er slikt døgntilbud overalt, men jeg er så heldig å bo innen rimelig avstand til Veterinæhøgskolen i Oslo (ca. 20 min kjøring). - Ehh - håper IKKE de flytter til Ås.....

Når det gjelder hester og tannrasp har jeg ingen erfaringer, siden mine hester ikke har hatt behov for det. Siden det er så mye snakk om dette med tannrasp, fikk jeg for sikkerhets skyld sjekka min 24 år gamle dame for bare noen få mndr. siden, i forbindelse med chipping og helsekontroll. Jeg sa da ikke til vet'en at hun aldri var blitt raspet, og var spent på sjekken. Han lyste og kikket, og fant alt i skjønneste orden, med ordene: "Ja, her er tenna vel tatt vare på." Og DA sa jeg at hun aldri var blitt raspet - med en vet. som omtrent ikke trodde meg...
Men for all del - jeg HADDE fått tenna sjekket HVIS hun hadde hatt problemer med maten eller fordøyelsen.

Om en mnd eller halvannen kan du begynne å sjekke jur, tegn til melkeårer (når vinterpelsen ikke skjuler slikt), og "der bak". Pg så kan du begynne å planlegge fødestuen - med et godt og "tett" lag med flis - og masse halm oppå dette.

Regner med at du "Skogli" holder oss "reseve-jordmødre" fullt oppdatert om dama - og selv om jeg har skrevet om føllinger tidligere, så er det nå et år siden siste dette var aktuelt, og vi tar gjerne en reprise for årets føllsesong.
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 08/02/2008 :  15:01:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Høres ut som om føllet rører på seg ja og dermed klemmer på tarmer. Det opplevde jeg med merra mi de to gangene hun var drektig i mitt eie. ikke uvanlig overhodet, men greit å sjekke tenner og ja.

Ikke så lett å spise når noen ligger å klemmer magesekken flat....du er sulten men det er jo ikke plass før noen der inne flytter på seg igjen....

Lykke til med følling. Det er så spennende og koselig når den lille kommer. Savner det......

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.