hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Milde bitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Milde bitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari-Herkules

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2008 :  09:15:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMari-Herkules  Svar med kopi av melding
Hesten mn er veldig følsom i munnen. Et tykt trinsebitt er nesten for sterkt !
Er det noen som har erfaringer eller vet om noen veldig milde bitt?

Alt kan gå <3

BlackieIII

» VIP

Skrevet - 06/02/2008 :  09:43:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heei
Jeg hadde akkurat det samme problemet med min hest. Hun ble rett og slett forbanna når jeg tok i tøylen. Jeg løste det med å kjøpe et grønt gummibitt fra HORZE, til kun kr 39. Dette fungerte kjempebra. Jeg har gitt mange andre rådet, og de fleste er kjempepositivt overrasket. Tenk det, her går mange rundt å kjøper bitt til over 1000 kr og tror at de skal være så gode? Jeg liker Rema 1000 jeg; det enkle er ofte det beste
Hesten jeg har nå har vert en del rundt og startet i Rogaland, og de har sett henne på det verste. Noen kommer bort til meg og spør om det er samme hesten, og hvorfor hun ikke protesterer når jeg tar i tøylen. Så foklarer jeg hele historien, og de står bare der og måper, så kikker de på hesten, med det NYDELIGE GRØNNE BITTET :D
Anbefales på det sterkeste!!!
Du kan jo også prøve bittløst hodelag, men de er jo ganske dyre, så jeg ville først prøvd det grønne gummibittet fra HORZE til 39 kr.
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2008 :  14:49:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
red en fullblods som syntes tykke bitt var "sterke" og kastet bare på hode bare du så på tøylene dette tror vi var for de det egentlig ikke plass til det... kjøpte et tynnere bitt da funket det så har en del og si om de liker bittet oxo
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 06/02/2008 :  17:36:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Jeg leter også etter et ganske mildt bitt til min fjordinghoppe. Hun er akkurat ikke så følsom, men vil ha et gummibitt til henne Skal tro om de selger dette bittet bare på nett? Skal til Horze - Tromsø på lørdag, og tenkte å kjøpe et da..

Jeg ville satset på gummibittet, Mari-Herkules

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2008 :  19:02:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med det Hidalgo_min skriver; Mange hester har ikke plass til slike tykke bitt i munnen, og protesterer på det. Jeg har en hest som er svært følsom, og jeg rir med de tynneste bittene jeg kan finne (de fleste gummibitt er også tykke, så jeg ville ikke brukt et slikt et, har dog ikke sett det fra Horze, min hest haaater gummibitt, så det er uansett ikke aktuelt). Husk; det er ikke bittet som bestemmer om det er midlt eller skarpt, for (som jeg har sagt utallige ganger før) alle bitt er skarpe hvis det sitter en idiot i andre enden .
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2008 :  20:00:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Hva med et tynt muffe-bitt.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2008 :  21:47:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg har prøvd haugevis av forskjellige bitt på ponnisen min, men har har hele tiden virket både misfornøyd og utilpass. Ponnien er regelmessig sjekket tenna på så det er helt iorden. Selv er jeg myk i handa, men lell så mistrivdes ponnien min med så og si alle bitttyper. Har prøvde både veldig dyre og billige, milde, tykke, rette, tynne, skarpe mm. uten hell. Ponnien min er myk i munnen og var på alle impulser fra rytteren, bare så det er sagt. Men i dag tenkte jeg å forsøke et helt annen bitt bare for moroskyld, selv om jeg ikke trodde det ville bli noe anderledes. Det var faktisk et slikt mørkegrønt mykt rett gummibitt med eplesmak til 39,-kjøpt på Bole. Og tenkt ponnisen min har aldri gått så bra med bitt noen sinne. Han trivdes så innmari godt med det, så jeg var så glad. Har forsøkt mange plasitkkbitt med smaker og uten før, men aldri dette. det er helt anderledes enn de vanlige. Det er av myk gummi, og ikke hard plast. Kan jo tenkes det fungerer på hesten din og Verd et forsøk da.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2008 :  21:53:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heei
Jeg hadde akkurat det samme problemet med min hest. Hun ble rett og slett forbanna når jeg tok i tøylen. Jeg løste det med å kjøpe et grønt gummibitt fra HORZE, til kun kr 39. Dette fungerte kjempebra. Jeg har gitt mange andre rådet, og de fleste er kjempepositivt overrasket. Tenk det, her går mange rundt å kjøper bitt til over 1000 kr og tror at de skal være så gode? Jeg liker Rema 1000 jeg; det enkle er ofte det beste
Hesten jeg har nå har vert en del rundt og startet i Rogaland, og de har sett henne på det verste. Noen kommer bort til meg og spør om det er samme hesten, og hvorfor hun ikke protesterer når jeg tar i tøylen. Så foklarer jeg hele historien, og de står bare der og måper, så kikker de på hesten, med det NYDELIGE GRØNNE BITTET :D
Anbefales på det sterkeste!!!
Du kan jo også prøve bittløst hodelag, men de er jo ganske dyre, så jeg ville først prøvd det grønne gummibittet fra HORZE til 39 kr.

Opprinnelig postet av BlackieIII

Så ikke dette innlegget før etter at jeg hadde skrevet svaret mitt, men tror nok dette er samme bitt som jeg prøvde i dag. Funka overraskende bra på ponnien min som plutserlig fungerte kjempebra og elsket bittet fra første stund, selv om det er billigvare. Er megafornøyd med det, og absolutt å anbefale

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 10/02/2008 :  13:38:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enten myke gummibitt eller lærbitt. Men aller helst ville jeg forsøkt uten bitt jeg da.... Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 12/02/2008 :  15:33:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Har kjøpt bittet fra Horze, og er STORfornøyd med det!
Hoppa mi som var treig i kjeften før, er blitt kvikkere nå..

Men det er jo ikke sikkert om det vil hjelpe hesten din da.

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Alerta

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2008 :  11:05:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlerta  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlerta  Svar med kopi av melding
Et bitt som funker veldig fint på fullblodshesten min (hun er veldig følsom) er Myler Comfort Snaffle Eggbutt MB02 bitt i Level I.
De er desverre veldig dyre i Norge,så jeg bestilte mitt fra USA,og det ble kanskje 500-600 kr billigere enn hva de er her til lands, så endte opp med en pris på 450 kr.
Det jeg opplevde med bittet er at hun aksepterte bittet mye bedre, det ligger også veldig stabilt i munnen
Det var dressurtreneren min som anbefalte det,og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte det!
Er opprinnelig utviklet for western ridning,men idag har de utviklet dem så de er godkjent for sprang/dressurridning på de enkelte typene Deles inn i Level I, Level II og Level III, der Level I er de mildeste (det som jeg har).

Nettsider:
http://www.toklat.com/myler/index.html
http://www.horsetackco.com/myler-bits.html

Side by side, or far apart, you`ll always be inside my heart!

Redigert av - Alerta den 20/02/2008 11:11:24 Gå til toppen av siden

Don_Raul

» VIP

Denmark

Skrevet - 05/03/2008 :  12:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
På min stressede fullblods/KWPN hoppe har jeg nå skiftet til disse "apple-mouth" bittene. to delt gummibitt som er tynt i forholdtil vanlige gummibitt. Fungerer utrolig bra og vi har nå ridd LA godkjent. Hesten er mye mer i harmoni med meg og går ikke imot bittet lengre. Har tidligere ridd på vanlig, noe tykt trinsebitt. Apple-mouth bittene anbefales, men noe dumt at hestene kan bite gjennom denne plasten(hørt om lyngs som har gjort det)... På ponniprakt finner man også gummibitt i farger, men ikke hatt sånn... De hadde dem også på OHS i 06..
~Cecilie&Don Raul~

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 05/03/2008 :  13:22:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker Meroth lærbitt på min hest. Se på: http://www.freehorse.no/ . hesten min er megafølsom i munnen - og går kjempefint på dette bittet. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2008 :  02:12:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg bruker Meroth lærbitt på min hest. Se på: http://www.freehorse.no/ . hesten min er megafølsom i munnen - og går kjempefint på dette bittet.

Opprinnelig postet av Royal-X

Dette er vel ikke lov å syille i dressur med? Jeg har det selv så ikke noe negativt altså, men man kan vel ikke konkurrere med det...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 06/03/2008 :  23:47:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
aner ikke... konkurrerer ikke. men du har sikkert rett! jeg kan også bruke kandar på han fordi han da kun har tyngden av bittet i munnen og søker da naturlig frem og ned. jeg trenger ikke dra verken i venstre eller høyre munnvike, så han godtar det. er nok lurt å ha bitt som ligger helt i ro på hester som er så følsomme kanskje? tror vanlig trinsebitt blir for upresist og urolig for min hest. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/03/2008 :  05:13:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det "mildeste bitt" er en sytråd i hestens munn! Det fikk jeg vite av en ungarer som "kunne det meste om hest".
Jeg fikk faktisk vite - og erfare - at jo tjukkere bitt, jo verre var det for hesten, da dette føltes som å ha en vedkubbe i kjeften.

Den gang jeg var hans "elev" - på tidlig 80-tall - hadde vi i stallen en tungdøl hoppe som etter min smule mening hadde et "altfor skarpt bitt", da det var meget tynt, etter mine begreper. Men så VISTE han meg forskjellen på dette tynne bittet og et såkalt "godt og mildt bitt" - og DET ble en skremmende opplevelse: Mærra DRO meg avgårde til skogs med det såkalt milde bittet, som hun ikke kunne fordra, da det lå som en tømmerstokk i munnen hennes. - Laangt inni skauen stoppet vi den vuille ferden, og da skiftet ridelæreren ut det "snille bittet" med det han hadde hatt med seg i lomma: det "skarpe bittet", og la om huelaget. Og det var en utrolig forvandling av hesten: Med det tynne bittet viste hun at hun stolte på rytteren, hun adlød den minste forholdning og sidebevegelse - ja hun ble en hest man kunne lede med den minste bevegelse av hånden - i tillegg til å bruke stemmen. - Ja, mærra lot seg ri omtrent uten å bli "tatt" i bittet overhodet, da stemmen var det som fikk henne til å reagere OG respektere rytteren/kusken.

BITT er altså ikke løsningnen på å kunne RI - eller kjøre - en hest - det er KOMMUNIKASJONEN man har som gir resultater.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.