hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Redd for bakbeina sine, sparker..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Redd for bakbeina sine, sparker..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kjersti+Cometen

Skrevet - 22/01/2008 :  23:06:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har noen tips?

Ene hesten min er fryktelig redd bakbeina sine. Han har hatt en stygg skade som fremdeles er under heling, og som resultat av dette får vi ikke håndtert beina hans. Han er vàr bare vi står framme og ser bakover, og vil helst ikke slippe noen forbi skulderposisjon..

Dette skaper flere problemer, ikke minst med tanke på hovstell. Hadde smed og veterinær her før jul, tanken var å dope hesten for å få trimmet høvene og fjerne to sting. Desverre fikk vi ikke dopet han, han giret seg sånn opp at bedøvelsen ikke virket før en halvtime etter at veterinæren dro. Smeden måtte reise med uforrettet sak, han fikk ikke engang røre frambeina på hesten.

Så nå jobber jeg med dette.. Har gått til anskaffelse av hovrasp og det går greit med frambeina. Bak derimot.. Han sparker bare jeg fører hånda mot kneet, og gir seg ikke! Hopper fram og tilbake og er helt dust. Kjenner jeg er i ferd med å resignere.. men høvene MÅ jo trimmes!!

Trenger litt "input", hjelp videre!

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2008 :  23:35:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja jeg kjenner godt til det problemet. Ponnisen min var like dan, men med mye trening går det mye mye bedre. Du kan f.eks. bruke Monty Roberts metode ved å bruke en lang stokk og feste en pose i enden av den. Begyn å berør hestens frempart, så under magen, over ryggen med den og når det går bra så beveger du posen nærmere bakparten. Start på låret og gå nedover mens du selv blir stående ved hestens skulder. Om hesten sparker etter posen så ikke trekk den unna, men få han til å forstå at posen ikke forsvinner selv om han sparker etter den. Jobb en del med dette så er det en god start iallfall. Det er veldig viktig at hesten ikke får til å sparke "bort" det skumle, for det vil forværre problemet.

Videre kan du også (om hesten er bakredd) feste en liten pose i halen dens, litt under hasehøyde mens hesten går ute i luftegården. Fest den såpass godt at den ikke vil falle av selv om hesten sparker etter den. I luftegården får hesten mulighet til å flykte unna det skumle bak ved å løpe fra seg litt. Dette forutsetter at du har et solid gjerdet og ikke en hest som er kjent for å bryte seg ut.

Når hesten har sluttet å sparke etter posen kan du legge litt snø/sand i den, og la han gå med denne på samme måte. Om hesten sparker etter denne vil den få et lite dunkt tilbake og den skjønner nok fort at den ikke er så skummel alikevel.

Tilslutt kan du bytte ut posen med noe som bråker litt f.eks.et par tomme colabokser. Start med en boks først og deretter øk til to. Bind dem såpass at de ikke vil falle av uansett hvor mye hesten sparker etter dem. (lag f.eks. hull i bunn av boksene og fest et tau igjennom dem slik at de henger fast i hverandre. Lag en liten flette i halen på hesten som du legger rundt tauet mellom boksene og teip den godt sammen med mantape.) De må heller ikke ligge så lavt at hesten kan tråkke på dem. La hesten gå med disse en dag eller to så vil den tilslutt ikke bry seg særlig om dem. (om hesten står på stall om natta så fjern boksene når den står inne slik at den ikke legger seg på dem)

Det er svært viktig å huske på at hesten ikke må få til å sparke bort gjenstanden i halen (fest den nøye, sikkert og omhyggelig), for det vil bare lære hesten "at det nytter å sparke etter skumle ting" og dermed forværre problemet dens.

Disse rådene fikk jeg av en gammel hestekar da jeg fortalte han om samme problemet med ponnien min. Jeg var først svært skeptisk til å prøve det ut, men valgte å forsøke alikevel. Det funket utrolig bra og i dag kan man både gå bak, utføre hovstell og t.o.m vaske både bakbeina og halen hans. En kjempebedring.

Det funket iallfall for ponnien min, så kanskje det funker for din også
Masse lykke til.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 24/03/2008 18:14:06 Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 23/01/2008 :  00:14:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tips!

Må tilføye at jeg har forsøkt med et tau,- longeline, og føre dette langs siden og ned beina hans. Har også prøvd med et kosteskaft langs side og bein, og som du sier tar jeg det ikke vekk når han sparker.
Jobber med rolige bevegelser, starter framme hvor det "er greit" og jobber bakover. Selv om de irriterende greiene ikke forsvinner selv om han sparker, så fortsetter han, og hopper og spretter hit og dit.

Forstår jo at dette er et langtidsprosjekt og smører meg med tålmodighet, men innimellom får jeg mest lyst til å sette meg ned og grine..

.. men får bite tenna sammen og prøve litt til.

Må nok jobbe litt før jeg forsøker pose-trikset. For det første må jeg kunne gå bak/ på siden av han uten at han er redd (for å ev. feste noe bak der!), dessuten jobber vi med at bla. poser (og tepper, dekkener, leietau, grimer, løse klesplagg, ting som lager lyd osv.osv) ikke er det minste farlig og at alt nytt ikke nødvendigvis betyr at han må tømme tarmene.. *phu*, mye å ta fatt i med denne!

Nå vil jo alt annet vi driver med være med på å roe gutten (forhåpentligvis), men begynner å haste litt med å få stelt hovene..
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2008 :  09:25:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk for tips!

Må tilføye at jeg har forsøkt med et tau,- longeline, og føre dette langs siden og ned beina hans. Har også prøvd med et kosteskaft langs side og bein, og som du sier tar jeg det ikke vekk når han sparker.
Jobber med rolige bevegelser, starter framme hvor det "er greit" og jobber bakover. Selv om de irriterende greiene ikke forsvinner selv om han sparker, så fortsetter han, og hopper og spretter hit og dit.

Forstår jo at dette er et langtidsprosjekt og smører meg med tålmodighet, men innimellom får jeg mest lyst til å sette meg ned og grine..

.. men får bite tenna sammen og prøve litt til.

Må nok jobbe litt før jeg forsøker pose-trikset. For det første må jeg kunne gå bak/ på siden av han uten at han er redd (for å ev. feste noe bak der!), dessuten jobber vi med at bla. poser (og tepper, dekkener, leietau, grimer, løse klesplagg, ting som lager lyd osv.osv) ikke er det minste farlig og at alt nytt ikke nødvendigvis betyr at han må tømme tarmene.. *phu*, mye å ta fatt i med denne!

Nå vil jo alt annet vi driver med være med på å roe gutten (forhåpentligvis), men begynner å haste litt med å få stelt hovene..

Opprinnelig postet av Kjersti+Cometen

Om det haster med hovstell så kan neddoping med beroligende midler være en midlertidig løsning inntill dere har fått jobbet mer med han og fått han trygg på dette.
Ja det er et langtidsprosjekt, men det er ikkeumulig å få han mye mye bedre, så ikke gi opp

Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 23/01/2008 :  13:18:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, vi har fått resept på beroligende,- Plegasil (?), for sprøyter funker jo dårlig.. hvis han ikke skal ha så mye at han sovner da!

Jeg har også prata med dyrlegen om få låne et "dyrlegeplagg", altså en jakke eller noe som lukter dyrlege som vi kan venne han til, sånn at han ikke skal få hetta av at veterinæren kommer på besøk.

Nei, jeg kan jo ikke gi opp. Bare forferdelig frustrerende å "ikke nå fram" til gampen.

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2008 :  10:44:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forstår deg godt Kjersti+Cometen. Jeg har en oppstallingshest her som har vært skadet i 2 uker (lange rifter/flenger på innsiden av begge venstre bein etter feiltråkk utenfor en bro.
Det har vært daglige rensinger og bandasjeringer (hovedsaklig gamgee med kloraminoppløsning i lunkent vann, plastfolie, selvklebende bandasje og fleecebandasjer utenfor der) fra hoven til langt over hasen/kneet. Antibiotika kur ble gitt, og smertestillende de ganger jeg så det nødvendig. Men det var sirkus flere ganger når bandasjer skulle av og på, vi måtte trykke hardt for at han ikke skulle " kiles" med det som resultat at han løftet bakbeinet så langt ut og bak at han nesten veltet (takk og lov for at vi dyttet han opp mot veggen, ellers hadde han falt!)

Han begynte å bli mer bevegelig i beina sine, haltet ikke og virket veldig munter til sinns. Hevelsen i fremkoden og lengst oppe på frembeinet var borte, sårene så fine ut (selv de dyrlegen var mest skeptiske til at vi ville få bukt på raskt).

Etter en snau uke var sårene såpass fine at jeg gikk over til tørrbandasjering med litt sårsalve og uten så mye gamgee (kun for å fordele trykket). To dager gjorde jeg dette, og det ble mye finere. Dagen etter skulle eieren selv bandasjere- og strammet altfor mye! blodsirkulasjonen stanset opp- pipa var "tørr"- koden megasvær- og såret på hasen striblødde da jeg fjernet "plasteret" som lå oppå såret (lå løst, bare festet på hesten pga fuktighet) etter at bandasjene var fjernet.

Sårtilhelingen er satt tilbake med nesten ei uke, og nå har vi et verre sår enn de opprinnelige 6 sårene å hanskes med. Antibiotika, betennelsesdempende, smertestillende, og saltvannsomslag daglig. Hesten er drittlei, og ser stygt på meg når jeg skal ha tak i han (både ute og inne på boks). Han vet at det er bandasjering på gang- og jeg er den stygge, slemme fæle heksa som gjør han vondt. Det går greit med frembeinet, der har han ikke vondt lenger- det er bare litt rensing og bacimycinpulver som tas på der (og salve). Bakbeinet derimot... Jeg kan bare se bakover langs hestekroppen før han begynner å veive med beinet. Når dette er sagt; han er godt trent, og "angriper" ikke selv om en som ikke kjenner han vil tolke det annerledes.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2008 :  18:12:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
En annen metode som kanskje også kan hjelpe litt er "Rompetau" trening. Det vil nok ikke kurrere han, men all bakpart trening kan være med på å hjelpe han på vei. Hvordan jeg gjør dette med Heffalompen kan du se på denne linken her:
http://hest.no/blogg/?bid=1285&blid=81080

Bare husk på at tauet ikke må være for slakt eller for stramt.

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 24/03/2008 18:13:21 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.