hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Wendy nr. 2/2008
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Wendy nr. 2/2008
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 18/01/2008 :  00:53:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - ikke akkurat en "debatt" - men en skikkelig "snikreklame".....

Wendy nr. 2/2008, som er i salg i disse dager, er viet Nordlands-/Lyngshesten, og alle som "vet" hvor fin og brukandes denne rasen er til alt mulig bør kjøpe dette.
- For ikke å snakke om alle de som enda ikke har sett hvor fin denne ekte, norske rasen er.

summerday

Innlegg: 36

Skrevet - 15/09/2008 :  08:50:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm, kanskje litt sent med noe innlegg nå, men jeg har ikke sett dette før nå.

Norlands/lyngs hesten er flott den.
Selv red jeg på en i mange år og vant til og med stevner med den.

Men det jeg har ville frem til, selv om nordland/lyngs hesten er norsk, er det ikke FJORDHESTEN som er Norges nasjonalhest, da??!
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 15/09/2008 :  09:39:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordhesten er nasjonalrasen vår ja:-)
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

fjellgeita90
» VIP

Innlegg: 9

Skrevet - 15/09/2008 :  17:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordhesten som er nasjonalrasen. Hvor står det at det er N/L som er det? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 16/09/2008 :  03:12:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den gang fjordingen ble valgt til nasjonalrase, var det bare denne og dølahesten å velge mellom, da nl-hesten bare såvidt var reddet fra utryddelse, og knapt noen hadde hørt om denne rasen enda.
Men vi har tre NASJONALE hesteraser (eh. fire, siden dølarasen ble delt i to typer).
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 16/09/2008 :  09:23:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Boysen... mente da visserligen at kaldblods og døl har blitt adskilte raser for lengst.. ingenting som heter lettdøl og tungdøl lenger.

Men... du N/L freak ( ta det med et smil ;-) )... hvorfor heter det nordlands/lyngs? Er det to "raser" som danner grunnlaget for den felles rasebetegnelsen? Eller er det to "linjer"...? eller?

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 17/09/2008 :  00:27:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det "henger vel litt igjen" å kalle dølarasen for "lett" = kaldblodstraver, og "tung" = døl.

Når det gjelder nl-hesten, så er det en langvarig "navnestrid" som er løst, ved at den offisielt kalles med begge navn. Det er fritt for folk å nevne den hva de vil, Nordlandshest eller Lyngshest, eller kombinasjonen "N/L-hest". Jeg spør alltid folk jeg treffer hva de foretrekker, og bruker da dette navnet når vi videre prates.
Det er ikke to linjer - ihvertfall ikke siden 1939, da redningsarbeidet for rasen startet. Man hadde da bare noen meget få hester i det nordlige Norge av ren rase. En del av disse kom fra Lyngen.
I 1982 ble en Finsk hingst tatt inn i avlen for å unngå innavlsdepresjon.
Jeg kunne skrive mye om nl-hesten, ja. Var redaktør for Medlemsbladet i 11 år (1985 - 1995), skrev Pennyheftet om rasen i 1996 + mye mer i årenes løp. Sånt blir man "freak" av, den saken er klar.....
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway
Innlegg: 421

Skrevet - 18/09/2008 :  16:28:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hehehe, må flire litt når jeg ser annonser som;
Blanding av nordlandshest og lyngshest til salgs, eller blanding av nordlandshest og lyngshest ønskes kjøpt

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 19/09/2008 :  01:14:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, da får de ihvertfall en renraset hest.... he he Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 28/09/2008 :  15:35:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Det er det bare til å flire av ja:) Ei jeg kjenner sa noe lignende "Jeg så en skikkelig fin hest i en annonnse som jeg tenkte å kjøpe, og så leste jeg at det var nordlandshest. Når jeg hadde lest nesten alt og blitt skikkelig forelsket stod det plutselig nordlandshest/lyngs, og da lukket jeg vinduet med en eneste gang. Ingen skal lure på meg en blanding"

Haha:)
Jenta lukket vinduet og fant aldri igjen annonsen etter at jeg hadde forklart henne hva de mente! Tenk om hun da gikk glipp av drømmehesten! Hihi!

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 29/09/2008 :  02:58:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp - er fullstendig klar over at mange IKKE vet at Nordlandshest og Lyngshest - dvs. Nordlands-/Lyngshest er en og samme rase. Det er BARE navnet som er "problemet" - hos oss folk. HESTENE vet jo ikke at de har et to-delt navn.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.