hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fransk traver i ridehest avl..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Fransk traver i ridehest avl..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Diaz_Bettina

» VIP

Skrevet - 14/01/2008 :  13:53:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg lurte på om noen kan fortelle meg om det brukes Fransk traverblod i den Franske Ridehesten? Og i såfall hvorfor?

Vet jo at det finnes avlshingster med traverblod bakover i stamtavlene, men er dette noe som blir gjordt per idag? Og med hester som blir avlet for konkurranser? (sprang og dressur).

Er jo litt merkelig i såfall, da de fleste avlsforbund for ridehester omtrent får hjerteinfarkt bare ordet traverblod blir nevt...

Har ingenting mot travere altså, har en selv, var bare nysgjerrig.

Noen som vet?

Hilsen lille meg.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/01/2008 :  02:18:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye rart av hest kan mixes, og de utroligste avkom kan fremkomme.
For noen år siden var det en liten, svart, fransk spranghest - Jappeloup de' luce - som vant omtrent alt - i konkurranse med den hvite, engelske Milton. De var erke-konkurrenter under VM i Stockholm i - ehh - ca. 1990 - eller noe sånt.
Det som var spesielt med Jappeloup, var at hans mor - tror jeg det var - faktisk var Fransk traver, og det vakte stooor oppsikt at han ble så god. - Meen, siden han var vallak, kunne man ikke "undersøke" videre om hvilken effekt traverblodet hadde på hans fantastiske sprangegenskaper.
Hva man gjør i dagens avl, vil jeg tro er mindre "sjansepreget" enn den mixen Jappeloup var resultat av. Men "historien om Jappeloup" var nærmest en "sensasjon", og jeg tror ikke at man "prøver ut" noe lignende i disse dager.
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 15/01/2008 :  13:29:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
158cm lille Jappeloup De Luze vant OL 1988 i Seoul under Pierre Durant. Han ble også plassert (tror som nummer to) ved VM i Achen i 1986, så han var nok litt eldre enn Milton som "regjerte" tidlig på 90-tallet.

VM-finalen i Achen 1986 står for mange som en klassiker med Nick Skelton/Apollo, Conrad Holmfield/Abdullah, Gail Greenough/Mr. T og Pierre Durrant/Jappeloup De Luze i hovedrollene......

Jeg tror forøvrig at Paul Schokemöles fantastiske "Deister" ble pensjonert etter dette stevnet, hvor den ble disket for refusjon på en trekombinasjon.

Norske Ove Hansen på OL-hesten "Sanscerre" (en rød ganske liten fullblod) gikk såvidt jeg husker med 0,25 tidsfeil....

:-) Kari-Anne
Redigert av - Caeles den 15/01/2008 13:36:25 Gå til toppen av siden

Diaz_Bettina

» VIP

Skrevet - 15/01/2008 :  19:35:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt om denne fantastiske vallaken, ja. Jeg mener også jeg har hørt om en fransk avlshingst og to med traver blod langt bakover. men husker ikke navnene.. Må være ammetåke..

Det så fikk meg til å reagere var dette utsagnet på hestemarked:

" En edel og smekker hest med mye bra stamme i med tanke på det franske blodet som blir brukt i spranghester."

Dette er omtale om en varmblods traver som har litt fransk traver blod i stammen. Følte det var noen som slo meg hardt i bakhodet. Og lurte fælt på hva Franskmennene egentligt tenker med.

Men nå har jo heldigvis dere opplyst meg litt.

Takker og bukker.

Hilsen Meg.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/01/2008 :  01:59:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har 8 VHS-kassetter med opptak fra WEG (World Equestrian Games) i Stockholm 1990, og jeg kan garantere at Jappeloup og Milton konkurrerte samtidig i dette stevnet.
Dessverre får jeg ikke sett disse kasettene lenger, for VHS er "out of time".
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 16/01/2008 :  13:16:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Joda, de konkurrerte nok begge i Stockholm, mitt poeng var bare at Jappeloup nok hadde sine glansdager litt tidligere enn Milton.
Du vil vel ikke selge VHS kasettene dine? -Flere av mine favoritter er nemlig der (hvis det også er dressur på dem da), nemlig Kyra Kyrklund / Matador og Nicole Uphoff / Rembrandt. Jeg husker ikke helt om Margit Otto Crepin / Corlandus også er med i 1990? -Den ekvipasjen var bare FANTASTISK inntil Corlandus ikke var helt ren på høyre bak (tror det var høyre)....

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/01/2008 :  03:01:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lenge siden jeg så på kassettene nå, og de gikk da av og til "i blått", dvs. at videomaskinen ikke klarte å "tyde" de gamle kassettene. Skal se om jeg får tid til å spole dem litt frem og tilbake, og se om de er verdt å ha. Fikk tatt opp mye 4-spann-kjøring, husker jeg - og de fleste av de du nevner i dressur.
Noen som vet om det er mulig å få spilt over gamle VHS-taper til DVD?
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 17/01/2008 :  11:47:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Det er lett nok å spille over hvis du kjenner noen som har en VHS-DVD opptaker/avspiller... Men det er nok mulig å få kjøpt DVD´er derfra skulle man tro... No big deal..

Irene A

Norway

Skrevet - 05/02/2008 :  08:27:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Du tenker kanskje på Galoubet? Han er en fransk hingst som har vunnet mange sprangkonkuranser, og også er en meget god avlshingst. Han er blant annet far til Rodrigo Pessoas berømte Baloubet du Rouet.

Galoubet har en fransk traverhoppe som mor. Galoubet sitt blod finnes representert i mange av nåtidens beste spranghester, enten på far- eller morssiden. Den kjente Quick Star til Meredith Michaels (er ikke sikker på stavemåten) er også etter Galoubet om jeg husker rett.

Så realiteten er at det finnes fransk traverblod i veldig mange av verdens beste spranghester

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Diaz_Bettina

» VIP

Skrevet - 07/02/2008 :  15:48:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker og bukker. Er den ja. Men det traveblodet er jo temmelig "utvannet" etter hvert.. Og så er vel det en sånn tilfeldighet..? For det er vel ingen idag som blander traverblod bevist inn i sprang/dressur avlen..? Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 08/02/2008 :  02:09:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Ikke som jeg vet. Allerede på Galoubets tid var det jo iflg div artikler "gammeldags" å blande traverblod inn..... -Så ang innblanding av traverblod, melder jeg pass! Hannoveraner og holsteiner linjer passer meg og mitt aldri så lite autistiske sinn bedre.......

Irene A

Norway

Skrevet - 08/02/2008 :  09:25:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takker og bukker. Er den ja. Men det traveblodet er jo temmelig "utvannet" etter hvert.. Og så er vel det en sånn tilfeldighet..? For det er vel ingen idag som blander traverblod bevist inn i sprang/dressur avlen..?

Opprinnelig postet av Diaz_Bettina

Jeg leste noe om at Zangersheide skal eller har prøvd, men det er nok for tidlig å si noe om resultatet. Det er i såtilfelle snakk om franske travere, ikke amerikanske.

Jeg synes ikke traverblodet er så utvannet jeg... Rodrigos hest, Baloubet du Rouet, er jo faktisk 25 % traver

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 08/02/2008 :  09:45:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Hvis jeg ikke har nevnt det tildigere, var Marit Hegres tidligere GP hest "Tamara" også halvt traver...

Diaz_Bettina

» VIP

Skrevet - 08/02/2008 :  09:48:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig der, Caeles. Holder meg også til de tyske linjene. Mener bestemt at traveblod har lite i ridehest avl å gjør. ( Har fremdeles ingenting i mot travere.)
Har ikkje hørt om det prosjektet i Zangerheide( sorry hvis det er feil stavemåte), men kunne tenkt meg å lest om det. Noen forslag til hvor? Men hvis folk bedekker med Baloubet så vil jo avkomma kun inneholde 1/8 del og da er det jo ikke så mye.
Gå til toppen av siden

Diaz_Bettina

» VIP

Skrevet - 08/02/2008 :  09:51:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he. Ska se at jeg også har kjøpt en traver av Marit.. hehe Gå til toppen av siden

Linn_1902

» VIP

Skrevet - 14/02/2008 :  21:31:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hørt at det er lov med opptil 75% fransk traver i den franske ridehesten. Men aner ikke om dette stemmer.
Venninna mi red en fransk ridehest en gang i tiden, den hoppet godt og var en fin hest. Men den ver litt "traveraktig" om jeg kan kalle det d

Men er ikke den franske traveren litt mer lik ridehester enn de norske traverne er?? De jeg har sett har iallefall vært det, men det kan vel kanskje være tilfeldig??
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.