hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Løs mage!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Løs mage!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

hldj

Skrevet - 24/03/2008 :  09:51:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men altså, det er en ting jeg har lurt litt på, mange gir hester med diare betfiber. Fiber i seg selv virker jo på hard mage, for å løsgjøre avføringen, vil ikke da betfiber virke forverrende på en diare? Eller er det ikke slik fiber i betfiber...noen som vet?

Hesten min har så å si alltid hatt løs mage, jeg har prøvd alt, og i høst kuttet jeg ut betfiber, samt all pelletert kraftfor, så hun får nå gull, havre, korallkalk og rundball (tørr), og har aldri vært bedre i magen. Hun har perioder hvor hun er litt løs i magen, da får hun cultura, og det fungerer fint.

Men som det er sagt flere ganger her, de fleste med løs mage, blir det pga rundball (oftest våt type), og da ville jeg nok gått over til høy eller tørr rundball /ensilage.

Opprinnelig postet av Natalie_S

Gå til toppen av siden

Indian-Spirit

Norway

Skrevet - 14/04/2008 :  14:55:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei. Jeg ser dere skriver at dyrlegen finner ut hva hesten ikke tåler. Hvordan gjør han dette? min dyrlege sier han ikke kan finne ut noe.. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/04/2008 :  03:13:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, du kan prøve å finne ut noe selv også.
Kutt ut alt av "ekstra for" og gi bare høy. Så kan du prøve å gi en ny ting - ca. hver uke (eller gjerne hver 2. uke). Da ser du fort om den reagerer på denne nye sorten. Hvis den ragerer, kutt det ut. Så rent høy igjen, og så en annen sort - og sånn kan du fortsette, til du finner ut hva den ike tåler.
Dette kan ta tid, og det anbefales da ikke å kjøpe digre sekker med ekstra-for - hvis hesten ikke tåler det - det kan bli dyrt - men det er vet-regninger også...
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 24/04/2008 :  13:55:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Har hørt og erfart litt selv at knust bygg er hardt for magen å fordøye, altså bruker lenger tid på å få fordøyd det. Resultat er at avføringen er fast. Kan jo være et forsøk å gi litt av det om du får diare igjen.
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

CatrineOgIlergutten

Skrevet - 05/05/2008 :  15:55:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei=)
Jeg hadde akkurat det samme problemet på hesten min. Jeg prøvde alt fra kulturmelk osv. Men ingenting hjalp. Så jeg fikk dyrlegen til å komme å se på det. Han så bare at det var siloen som gjorde det. Så jeg fikk beskjed om å gi han høy om kvelden og silo resten. Det hjalp litt, men ikke nok. Så jeg begynte for fult med høy og etter det har han ikke vært dårlig i magen. Veit også at betfor hjelper mot bløt mage, men jeg tørte ikke bruke det siden det kan føre til kolikk veldig fort. Hadde ett tilfelle på stallen og den hesten fikk kolikk etter bare to jaffs av det. Du får prøve med høy. Det funket hvertfall for oss=)

Lykke til=)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.