hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - shettis høver ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 shettis høver ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Skrevet - 07/01/2008 :  19:49:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo

Jeg har fått ett inntrykk av at shettis høver vokser litt annerledes enn "vanlig" høver... ?

Jeg her ei shettis hoppe. Høvene forran vokser "vanlig" men de bak vokser veldig uttover i tåa ?? Er dette vanlig hos shettisen ?? Hva skal man gjøre med dette ??

Hesten blir fulgt opp med barfot trimming osv.

Dette er ikke den første shettisen jeg har vært borti med sånne høver...

mariakaogcindy

Skrevet - 10/01/2008 :  19:47:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
ingen som har noe svar på dette ??? Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 12/01/2008 :  17:44:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om jeg ikke steller høvene til min shettis gjevnlig, begynner bakhøvene å vokse innover. Altså ytterveggen vokser innover og innerveggen sklir ut... Og hun får veldig lett seperasjoner i tåa på alle fire beina om jeg ikke holder hovveggen nede.
Men om jeg bare trimmer de skikkelig er det ikke noe problem...

Er det slike seperasjoner i tåa du mener? For da er det bare å passe på at hovveggen aldri stikker utenfor sålen.
Tenk deg at du går barbeint med altfor lange tånegler, og hver gang du skyver ifra trykker du liksom neglene oppover. Det blir gale spenninger, og fryktelig ubehagelig, ikke sant...

Absolutt like viktig med barfot trimming på shettisen som en stor hest!
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 12/01/2008 :  17:52:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og enda en ting...
Tror ikke shettis høvene er anderledes, men at vi kanskje glemmer de litt bort...

Hovveggen til en shettis trenger jo ikke være like tykk som en døl pga vekten. Høvene er jo tilpasset dyret det skal bære. Men disse små har jo en tendens til å være litt overvektige Og da blir jo vekten for stor i forhold til hoven. Altså hovveggene blir for svake og sklir ut...
Bare en teori jeg plutselig kom på her mens jeg skriev...
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 12/01/2008 :  20:04:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, så da skal vi rett og slett slipe med av tåa ?? Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 12/01/2008 :  21:36:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skriver hesten blir fulgt opp med barfortrim. Hva med å få en erfaren barfottrimmer til å komme å gi en skikkelig trim og vise dere hvordan dere skal ta vare på høvene fremover?
Forklaring her inne uten bilder er litt risikabelt. Du bør sette deg mer inn i dette om du vil trimme høvene selv.
Man trimmer høver med utgangspunkt i hvordan hovbenet inne i hoven er. Da må du lære hvordan du kan se hvordan hovbener på utsiden.
Vet du hva den hvite linjen er? Det høres ut som den hvite linjen i høvene er strukket. Det er ikke bra og kan bli veldig vondt for hesten. Det gjør det også vanskelig for den å bevege seg riktig. Det KAN også tyde på at hesten får for kraftig kost eller har vært i faresonen for forfangenhet på et tidspunkt.
Ikke rasp vekk noe under hoven før du vet hva du gjør! Jeg anbefaler aldri noen å raspe i sålen om de ikke er HELT SIKRE på at de vet hva de gjør. Det kan ødelegge hesten fullstendig å raspe i sålen under hoven. Men hovveggen trenger ikke å være lenger en sålen så du kan raspe vekk overflødig såle som stikker opp over sålen.
Ellers anbefaler jeg som sagt barfottrimmer eller smed til å vise deg og til å se over høvene til hesten din. Om det re et tilbakevendene problem bør du også vurdere dietten. Små hester har risiko for forfangenhet.
Nettsider du bør lese: www.barfothest.com
www.ironfreehoof.com
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 12/01/2008 :  23:01:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frkelin: Jeg er helt enig med deg.
Og det var ikke min mening at hun skulle begynne å trimme selv. Det skulle jeg ha skrevet (men skriver det nå). Jeg prøvde bare å svare på hvorfor høvene blir sånn.

Å trimme høver er ikke noe man bare begynner med uten å ha lært det. Jeg syns ikke det holder heller at man leser en bok eller andre forklarer det. Man burde gå kurser, eller ha med seg noen som kan det... Men hovedregelen er jo å ikke røre såle, og ikke komme for langt inne på den hvite linjen.

"mariakaogcindy": Det farligste du kan gjøre er å ta såle i tåa. Det er der hovbeinet trykker mest. Man skal bare raspe hovveggen. Det kan godt hende du kan dette, det vet jeg ikke, men om du ikke kan det så få tak i en barfottrimmer helst, vis ikke kan en utdannet smed med kunnskap om hovens anatomi duge. Og la de lære deg det. Det er så lett å missforstå det som blir skrevet her.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 13/01/2008 :  10:30:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lært dette av smeden min... Han ser på høvene hennes hver gang han er der for og bytte sko på den store... Og han syntes høvene hennes er fine Men jeg har altid syntes av shettishøver er annerledes bak enn "vanlige" hester ??
Akkurat som de vokser med i tåa ??
skal prøve og ta bilde i dag... så legger jeg det ut på vipen min. Skjønner ikke ossen jeg legger det inn her
Gå til toppen av siden

Gam Jerka

Skrevet - 13/01/2008 :  16:45:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høvene på min shettis oppfører seg som vanlige høver. Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 13/01/2008 :  20:20:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, da er det vel bare noe jeg har fått for meg da Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.