hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva ville DU bedekt med en fullblods ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hva ville DU bedekt med en fullblods ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 30/12/2007 :  09:01:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa vår får et føll etter Gamblers Blackmale i mai, men hva skal vi bedekke med neste gang ? Gracie er rød og ca 158 cm, og et iskaldt hode.

Alt med interesse

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 30/12/2007 :  11:27:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville bedekt med NV. Prisene ligger høyere i NV-avlen enn fullblodsavlen, så du får mye mer igjen for pengene når du skal selge føllet. Pluss at jeg personlig liker hestene litt kraftigere enn fullblodsen, og da blir det bra med NV. Men det er min smak =)
Gå til toppen av siden

DonPånnis

» VIP

Innlegg: 21

Skrevet - 30/12/2007 :  20:35:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Signerer Torhild sitt innlegg fult ut
Redigert av - DonPånnis den 30/12/2007 20:35:49 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 31/12/2007 :  03:10:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, så sant det ikke skal avles en galopphest, bør du vurdere hva slags hingst(er) du har "lov" å bedekke en fullblodshoppe med, samt bruksområdet føllet er tenkt å få.

Vil tro at hoppa kan brukes på de fleste hingster som er godkjent innen varmblods-ridehest-avlen. Ta kontakt med avlsforeningen for varmblods ridehest, så vil du sikkert få tips om egnet hingst.

Alt etter hva du ønsker at føllet - forhåpentlig - skal få av egenskaper, er det sikkert flere valg å ta - bla. PRIS på bedekkingen. Noen hingster er suuuperdyre, mens andre ikke koster fullt så mange tusenlapper....

Så må du vel vurdere naturlig bedekning eller inseminasjon.

En rød fullblodshoppe med iskaldt hode bør jo være "drømme-dama" for mange hingsteeiere som ønsker gode avkom etter sin hingst.

Du kan garantert få et rødt føll hvis du finner en rød hingst, eller skimmel med en skimmel hingst - ja, det er hvis farge spiller rolle.

Men "lynne" og evner innen sprang eller dressur spiller forhåpentlig større rolle. For å ivareta "det iskalde hodet" - som for meg står som et stort pluss for hoppa - så bør også hingsten ha "hue", dvs. være grei å ha med å gjøre.

Å få et føll med "dobbelt opp" av sjansen for gode mentale egenskaper vil være et stort pluss.

Har selv drevet avl av en heeelt annen hesterase/-type, nemlig nl-hest, men noe av det viktigste med valget av hingst har vært at han "passer" til hoppa, og kan forsterke hennes gode egenskaper - hvorav "godt lynne" har vært noe av det viktigste å bevare.

Forøvrig er hesteavl litt av et "lotto", og man kan bare HÅPE at føllet arver det beste av foreldrenes GODE egenskaper - og minst mulig av evt. "skavanker".

Bruk tiden frem til avls-sesongen med å finne ut av forskjellige hingster - og lykke til med det kommende føllet.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 31/12/2007 :  10:14:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk også å holde hingsten opp mot din hoppes dårlige egenskaper.. Hvis din hoppe kun har fått 5 på bein f.eks velger du ikke en hingst som har fått lave karakterer på samme, dette gjelder og bevegelser og annet eksteriør om du har fått en bedømmelse på hoppa. Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 01/01/2008 :  09:53:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
GODT NYTT ÅR og takk for svar så langt

Tar gjerne imot navn og nettadr til aktuelle hingster også. Ja, har vurdert NV hva med feks stall k`s dynamitt hvis det var det han het ? Eller en annen som er annonsert lengre ned her, white talisman ? Hadde jo vært interessant med en spesiell farge ja, og gjerne ikke for langt unna oppland, men ihvertfall østlandet. Er meningen å selge føllene hennes, og prøve å få hesteholdet til å gå rundt.... Hvis vi klarer da, blir veldig glade i dyra våres og kvitter oss så og si aldri med dem...

Alle aktuelle hingster vurderes, ikke bare NV, da mannen i huset syns flerfargede hester er finest...

Gå til toppen av siden

TeamPAD

Innlegg: 9

Skrevet - 02/01/2008 :  11:35:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde dette vært for en tolv år siden, skulle du brukt hingsten Grannus:) Google navnet hans så skjønner du hva jeg mener:)
Han er en blanding av oldenburger og fullblod... (Pappaen til min hest)

Ha
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 03/01/2008 :  01:04:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, får du avlet "drømmeføllet" - som blir til "drømmeheten" - da kan man få problemer med å selge - når den tid kommer.
Han White Talisman står i Nord-Norge, men er mulig å få bedekket med inseminasjon. Ville kanskje sterkt vurdert ham som far til et føll etter en rød hest, for da blir det sannsynligvis skimmel - altså hvitt.
En rød hoppe med en brun eller svart hingst blir høyst sannsynligvis brunt (muligens svart) føll, da rødt er reccesivt ("underdanig"). Bare rød hingst med rød hoppe gir garantert rødt føll. Med skimmel hingst blir avkommet sannsynligvis skimmel. Sånn er det bare med fargeavls-regler.
Ellers bør vel flere aspekter med valg av hingst komme inn - for å gi hoppa "den beste" hingst.
Lykke til med valget - og føllet - uansett hvilken hingst som velges.
Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 03/01/2008 :  09:09:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for interessante svar, Trine

Har noen spm ang inseminering.... Kan en vanlig dyrlege komme å inseminere her, eller må hesten til en godkjent avls stall ?

Ang føllet i magen nå... Hoppa er rød, faren til føllet, Gamblers Blackmale ( American paint ) er svart og hvit og homozygot dvs avler to fargede føll. Hvilken farge er det størst mulighet føllet får ?
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway
Innlegg: 208

Skrevet - 03/01/2008 :  11:12:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Hei, jeg ville også valgt NV. Thorild og Lopke har gode poeng! Vil anbefale deg å ta kontakt med f.eks Nina Karstensen ( bråten gård)eller Alf Kjetil Andresen ( stall alfa), de ( og mange andre) driver med dette, og jeg må bare snakke for meg selv da jeg har benyttet meg av disse plassene. Du vil få hjelp til å finne rett hingst,de har jo en del hingster de selv formidler + et bra kontaktnett. du kan selv velge om du vil ha hesten ned til de eller om du ønsker transportsæd. Men det er jo litt "styr" med denne insimineringen- iallefall for oss som ikke bor så sentralt..ift til brunst/ ins tidspkt/ sjekk etter 16-21 dager evt ny runde med ins, samt kontroll v 40 dager. Hvis jeg skal bedekke igjen skal den på avlstasjon, det blir vel i grunn ikke dyrere, og man øker sjansen for at hesten blir drektig. ( men jeg vet av de som har fått full klaff på en sending - og fått "kuvetrinæren" til å insinimere..for så å ikke foreta seg noe mer..ble føll da også!)
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 04/01/2008 :  00:26:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis faren er svart/hvit, vil føllet sannsynligvis få denne fargen - så sant ikke en av foreldrene til hingsten er rød. Da er sjansen for et rødt føll 50/50. (Men du sa han var homozygot, så da er det ikke noe å lure på.)
Føllet vil være mørkt av farge, svart eller brunt m/hvitt (kommer an på om den røde hesten kan ha genet for å omdanne svart farge til brunt), men ha halvparten rødt gen, som ikke synes, før det evt. parres med en rød hest (eller en mørk hest med samme røde gen skjult).
Hvis man først blir interessert i avl og farger, er det mye spennende å sette seg inn i.
Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway
Innlegg: 31

Skrevet - 04/01/2008 :  02:09:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
Heisann!

Du kan jo bedekke henne med vår hingst. han er endel fullblod i. også har han ekstremt gode karakterer ved ferdigkåringen i danmark. ta en titt på han på min vip eller på hjemmesiden vår. http://www.stallholtaas.no gå til stutteri->hingster.


Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Innlegg: 256

Skrevet - 04/01/2008 :  13:49:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Ok, først vil jeg bare komme med en rettelse: Grannus var HANNOVERANER og ikke foredlet oldenburger!!!!
-Men en fantastisk vakker og super spranghest-maker (og fin å bruke på fullblod) var han også!

Jeg ville også ha brukt en varmblod på din fullblodshoppe. Da jeg primært har min interesse innen holstener og hannoveraner forbundene, ville mitt valg selvfølgelig avspeile dette.

Men det er flere grunner til å velge hingster fra disse forbundene. For det første er det absolutt førsteklasses hingster som har bevist sin verd både i sport og avl, samt de ofte er billigere å bruke enn de varmblodshingstene som finnes i Norge.

Når det gjelder HVILKEN hingst, så må man huske at føllet aldri eller ihvertfall sjeldent blir et "gjennomsnitt" av foreldrene. La oss si at hoppen er lang og hingsten kort, vil føllet stort sett ENTEN bli langt eller kort, sjeldent midt i mellom! (Ja, for hadde det bare vært så enkelt... Sukk...)

Man bør også gjøre seg opp en mening om for hvilket formål man vil avle dette føllet. Halvbloder (med fullblod far eller mor) er svært populære innen dressursporten nå til dags, så det er jo verdt å tenke på... Ideelt ville jeg brukt en "stempelhingst" med talenter for både sprang og dressur, men det er jo ofte noe dyrere enn mere lokale valg...

Hvis jeg skulle komme med forslag sånn på stående fot, vil mitt første valg helt klart blir Argentinus. Stempelhingst for både sprang og dressur med god størrelse, men kanskje i den dyre enden dog sansynligvis garantert solgt føll!!!

Andre mere lokale kandidater kan vel være Deemster, Aurelio, Laurin (som har laget fine spranghester på fullblodshopper) og Landlyst Sir Barry...

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Innlegg: 256

Skrevet - 09/01/2008 :  17:50:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Hvis du bruker en "landbeschäler", så er prisen på topphingster ikke særlig høy...
Du får sæd fra Weltmeyer for under 900 euro.....

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway
Innlegg: 810

Skrevet - 09/01/2008 :  18:30:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis faren er svart/hvit, vil føllet sannsynligvis få denne fargen - så sant ikke en av foreldrene til hingsten er rød. Da er sjansen for et rødt føll 50/50. (Men du sa han var homozygot, så da er det ikke noe å lure på.)
Føllet vil være mørkt av farge, svart eller brunt m/hvitt (kommer an på om den røde hesten kan ha genet for å omdanne svart farge til brunt), men ha halvparten rødt gen, som ikke synes, før det evt. parres med en rød hest (eller en mørk hest med samme røde gen skjult).
Hvis man først blir interessert i avl og farger, er det mye spennende å sette seg inn i.

Opprinnelig postet av T. Boysen



Veldig ofte etter Blackmale har føllet fått det hvite fra han og fargen til mora. F.eks, avkommet jeg hadde etter han var brun og hvit. Brun fra mora og hvit fra Blackmale.
Sier ikke at det blir sånn bare fordi min hest var sånn, men jeg har sett det mange ganger på avkomma etter han.

Jeg veit ikke fargen på mora til Blackmale, men faren er hvertfall svart(hvis ikke svartbrun da) og hvit.
Men jeg mins å huske at Nina(eier av Blackmale) sa at han hadde rødt gen i seg.
Har hatt hoppe til bedekning hos han forrige sesong jeg også, så vi pratet litt farger
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Innlegg: 229

Skrevet - 09/01/2008 :  19:24:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller du kan bruke Welsh Cob sec D da får du en (WPB) Welshpartbreed.
Denne mixen av disse to rasene blir bare så vakre,modige og friske.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.