hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Varm "grøt" til hestene. Oppskrift ønskes !!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Varm "grøt" til hestene. Oppskrift ønskes !!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 30/12/2007 :  02:48:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
da anbefales det å gi mer grovfor, absolutt ikke mer stivelse.. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway
Innlegg: 1488

Skrevet - 30/12/2007 :  04:19:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå spurte hun ikke om det må skjønne Marianne...
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 30/12/2007 :  08:46:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, ikke sant, Harneshaug !! Bra det er noen som leser innleggene mine ordentlig før de svarer..... Ikke det at du hadde noe fornuftig å si....

Jeg gir opp ! Kjøper betfiber og blander det inn med energi, vitaminer og deilige knasende gulerøtter. Gjør som mariakaogcindy, og gir de 5 dl.

SPENDAS : Jeg ser på VIPen din at Spenda er født samme år som vallaken våres, gir du han noe spesielt mtp foring ?
Gå til toppen av siden

frkelin

Innlegg: 650

Skrevet - 30/12/2007 :  09:04:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden vi er inne på lunkent vann, har du sett denne linken?
http://www.hestefokus.com/?Thermobar
Jeg har kjøpt en sånn og gleder meg til å sette den i bruk når jeg flytter hesten i februar.

Jeg kjøper Seedy-Beet på Gjesti i Oslo. så jeg vet ikke om de har på FK...

Jeg synes forplanene dine høres fornuftige ut. Ikke for mye kraftfor, energi og ikke komplett, olje, fri tilgang på grovfor, betfiber, vitamintilskudd.... Og grøt bør lages med nok vann så den ikke sveller og blir hard og klissete og "sitter fast i bøtta" som det ble nevnt her. Lag den heller litt løs. Jeg tilsetter alltid masse vann og hesten min vil ikke ha når den er suppe, men hakket før er jo fint.
Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 30/12/2007 :  09:32:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, nå har jeg lest den. Vi har forresten tenkt på å skaffe oss en termo vannbøtte lenge, bare synd de er så dyre...
Men godt det er dokumentert at det er bra for hestene i kulda å drikke lunkent vann, for da er det jo også sikkert bra med lunken mat i kulda også
Du annbefalte meg ekstrem, brukte den en periode, men ble ikke helt fornøyd, uten å vite helt hvorfor... Det var ingen forskjell på hestene fra kompletten som jeg merka... Men energien derimot funker bra, både sprekere og rundere ! Skal prøve meg frem til en god varm grøt til hestene med riktig konsistens
Takk for gode råd
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 30/12/2007 :  09:43:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig fornøyd med betfiberen, jeg har en kaldblods som får 1L betfiber om dagen tørt så det blir ca 3,5L betfiber om dagen... Dette gir energi og er ikke kreftfôr.

Ville bare si siden du skulle gi 5dl betfiber på kvelden så tar jeg oppi 2L og 9dl da er den veldig fin og di Også tar jeg havre og green power oppi rett før jeg gir det, for da blir det ikke for bløtt... Så ville anbefalt deg og blande betfiber i en bøtte og rett før du gir det putter du oppi energien. Vitaminene og oljen putter du bare oppi betfiberet Det er i hvertfall sån jeg gjør det !!
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 30/12/2007 :  12:50:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har bare fk her, og etter en lengre tråd lengre ned her, ble valget energi. Men de fungerer bra på det, og er også både sprekere og rundere. Men altså tilbake til spm mitt... De trenger litt ekstra energi når det til uka kan bli 25 kalde her... See ??

Opprinnelig postet av stall-skogli-



Jasså ja og grøt er alternative?
gir aldri min hest det og han har godt lag med vinterfett.

han får høy, og havens ekstrem *heter vel ikke det, men det er uviktig*
og han trenger ikke ting i maten som kan være farlig.

Grøten kan svelle mer i magen når du gir den mens den enda er varm.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 30/12/2007 :  13:15:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå spurte hun ikke om det må skjønne Marianne...

Opprinnelig postet av Harneshaug



Nei det var jo det.. bare å hive på med masse kraftfor da.. Det er nok lurest.. og server det varmt...

Gå til toppen av siden

frkelin

Innlegg: 650

Skrevet - 30/12/2007 :  13:39:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette minner meg om en gang jeg fikk kritikk for å skrelle poteter i lunkent vann. Jeg fikk høre at jeg måtte bruke kaldt vann og fryse fingrene av meg, ellers ble potetene ekle og vasne av det lunkne vannet.
Når potetene var ferdig skrelt ble de lagt i kokende vann..... Logikk?

Når man gir kraftfor tørt havner det ned i en suppe av magesafter som holder 38 grader, og det blir ganske fort til grøt... :-) Da kan det vel svelle da også?
Jeg har hørt ekspert tips som sier at kraftfor MÅ bløtes og andre eksperter som sier det IKKE må bløtes. Antagelig spiller det ikke SÅ stor rolle. Betfiber er IKKE kraftfor, det er grovfor og det MÅ bløtes. Det sveller fortere i varmt vann og det MÅ ha svellet ferdig før det fores til hesten.
Betfiber kan brukes for å lure i hesten mer veske, og om det gis lunkent er det en varmekilde for hesten. Hesten skal alltid ha tilgang til drikkevann ved siden av maten og forsøk viser altså at de drikker mer når vannet er lunkent. Det er sunt å få i seg mye vann og mange hester bllir syke og presterer dårligere fordi de er dehydrert.
Så enkelt - egentli.. ;-)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 30/12/2007 :  14:50:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jo men før grøten er ferdig svellet er den blitt kald.
så da er poenget borte

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 30/12/2007 :  16:36:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke : Trodde du var smartere enn så.... Betfiber er jo ikke et kraftfor.... Så ikke beskyld meg for å pøse på med kraftfor eller stivelse, når de får akkurat den samme mengde energi - grøt eller ikke. Når skal du begynne å lese innleggene ordentlig før du svarer i hytt og pine ? Og lunkent er vel ikke det samme som varmt heller ?

Tigull : Så heldig du er da som har en hest med et godt lag med vinterfett - Noen ganger falt deg inn at ikke alle hester har det ? Hva er det i grøt som er farlig for hesten da ? Dokumenter hva som er farlig og hvorfor de hovner opp i bena da, så kanskje jeg skal droppe grøten, hvis du begrunner svarene dine ! Og hvis du også kunne lese innleggene odentlig, så sier frkelin at speedy-beet bare skal svelle 5 min i varmt vann, så da er det jo ikke kaldt når det gis, hva ??




Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 30/12/2007 :  19:40:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare slenge på litt mer her jeg stall skogli...

For det andre skal betfiber svelle i minst 30min, hvis du tar på glodvarmt vann er IKKE denne maten kald når den gis til hesten !!!! prøv det selv før du begynner og kritisere noe du ikke engang selv har prøvd !!!!
Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 30/12/2007 :  20:49:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Begynner du også ? LES før du begynner å kritisere. Jeg sa at SPEEDY-BEET er ferdig etter 5 min i varmt vann, ikke betfiber.

Forstått ?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 30/12/2007 :  20:52:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke : Trodde du var smartere enn så.... Betfiber er jo ikke et kraftfor.... Så ikke beskyld meg for å pøse på med kraftfor eller stivelse, når de får akkurat den samme mengde energi - grøt eller ikke. Når skal du begynne å lese innleggene ordentlig før du svarer i hytt og pine ? Og lunkent er vel ikke det samme som varmt heller ?

Opprinnelig postet av stall-skogli-



Hvis du leser hva jeg skriver så svarer jeg på et innlegg hvor du skriver de trenger mer energi når det er 25 minus.. og at du kjøper dne på FK.. Ut fra det forstår jeg det som du mener Ch Energi?? altså kraftforet.. Derfor mitt svar- ikke mer stivelse MEN grovfor..
Ja jeg er så utmerket klar over at betfor, betfiber og speedibet er grovfor. Men du skrev energi.
Og det jeg stusser over er ikke at du velger å gi dem betfiber, energi eller hva du velger å gi, men å servere maten varm. Eller lunkent om du vil.. Sett fra naturens side så har dyr aldri hatt tilgang på varm mat, så jeg ser egentlig ikke poenget.
Men hvis du tror at hesten fryser mindre om den får lunken grøt, deg om det..
Hva jeg har lest av flere foringskonsulenter å anbefales MER grovfor når det er kaldt, ikke varm mat..
Gå til toppen av siden

DonPånnis

» VIP

Innlegg: 21

Skrevet - 30/12/2007 :  21:03:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trod den var ment til Tigull.

Også synes jeg at enkelte burde chille seg litt ned her. Det er et diskusjons forum, noen gir ditt andre datt. Uansett hvor galt det må være så er det opp til eierne å putte i hestene det som passer dem, enten det er varmt eller kaldt vann.... Nytter ikke å snakke til folk om dem stenger igjen ørene, og mener på liv og død at dem har rett.

Ang. tråden, jeg gir også min unghest betfiber, halv liter (har ikke veid) anbefalt skal man ikke gi mer enn rundt 2kg til dagen. Det som er viktig å huske at betfiber ikke skal stå i bløtt lenger enn 12 timer, blir surt, med andre ord ¨søppel¨. Jeg for min del synes at å drikke kaldt vann er mest naturlig, da mener jeg vann fra stallen der man ikke kan regulere temperaturen, pleier å være akkurat passe. På vinteren har det vist seg at flest hester drikker mest lunket vann - som det ble sagt lenger opp forbi her. Dog føler jeg at min hest drikker mindre vann OM det er lunket på en god dagtemperatur, tanken på selv å drikke lunket vann er kvalmende, vertfall på en varm dag.

Hvordan hadde villhestene det? Var vannet på bakken så lunket, som vi her snakker om skal benyttes? Lurer for jeg vet ikke.

Jeg benytter meg mest av kaldt vann, men på vinterstid gir jeg lunket vann i betfibere, passer på å ta det på 30min, slik at det er varmt når hesten serveres, ja - når jeg bløtt leger det er nok vannet mer en lunket slik at det holder seg. Jeg foretrekker heller å gi lunket vann og kald betfiber egentlig.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.