hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et virkelig sjokk!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Et virkelig sjokk!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 17/12/2007 :  19:14:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg har nettopp skrevet inn her "Hyper treåring", og nå har jeg funnet grunnen til at han er slik!! Dere BØR lese..

Han har nemlig ikke stått still de dagene jeg har trodd han står still!!!
Siden jeg bor et lite stykke unna stallen, har jeg bedt stalleieren om å se til han f.eks den uken jeg ikke er der (selv om jeg stikker innom stallen likevel), og nå har jeg faktisk funnet ut hva som er grunnen til at han er hyper etter at han har "stått still"!

Nå fant jeg ut at stalleieren hadde brukt ham til barneridning! Og eieren av stallen er ikke akkurat en mild type, så hun bruker pisk på alle hestene for sikkerhetsskyld. (Teit spør du meg).
Og hun har søren meg latt små barn ri ham i trav (sikkert galopp også), og latt dem styre på med pisken om han for eksempel ikke søker ned på bittet!!!!

Og her en dag "lånte" hun ham til Nissehest (kler ham ut i nissekostymer for hest) fordi en barnehage skulle komme til stallen (dette er altså en besøksgård)!
Uten å spørre, så klart.

Barnehagen kom klokken ti, og da regner jeg med at hun hadde salt opp Tassen klokken halv ti. Og etter de hadde dratt (klokken tolv) satte hun ham inn i en karanteneboks helt alene med alt utstyret på!!!!
Dette vet jeg fordi hun som hadde foringen i stallen ringte meg og spurte om jeg var ferdig med Tassen for dagen. Dette skjønte jeg ingenting av, for jeg går jo på krykker etter det lille uhellet mitt med ham.
Og så sa hun det:
"Tassen står i karanteneboksen uten vann, med møkk til knærne og med både sal, hodelag og nissekostymer på!"

Da ble jeg så forbannet at jeg ringte stalleiern, og hun sa "ja, jeg tenkte at det var greit siden Tassen er den snilleste hesten i stallen!"
Fy søren!
Jeg ble så forbannet at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjør av meg.

Hun har også lånt ham andre ganger har jeg fått visst av både henne og de andre i stallen. Jeg vil tro at det er dette som gjør han så hyper og vill første dagen jeg har ridd ham etter en slik pause eller hva jeg skal kalle det.

Dette er jo totalt uakseptabelt!
Det er MIN hest, og hun har ikke en gang rett til å klappe ham uten min tillatelse!

Etter det dere har svart har jeg trodd at det var min feil at han ble slik, men jeg kan liksom ikke helt forstå hva jeg har gjort galt..

Nå fikk jeg det ut av verden, og jeg vil råde dere til å passe godt på. Jeg vet i alle fall at jeg skal gå til stallen med en gang etter skolen, og der blir jeg til foringen er ferdig!!!!!!!!

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2007 :  19:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brukt en 3 åring til barnerindning?? Jaja...
Det er DIN hest og ditt ansvar, jeg hadde flytta den tvert.
Det er tydelig at stalleier har null respekt for deg som tar hesten uten å spørre, i tillegg til at den er alt for ung til å skulle bli brukt som barneridningshest.
Tror dessverre ikke det har noen hensikt å bli sint, er hun så kort i hodet at hun tar hesten uten å spørre en gang er det ikke mye som snurrer....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 17/12/2007 :  19:26:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg vet det!
Greit nok; han er kjempesnill og grei, men det er med MEG det som har kjent ham i snart tre år!
Det blir noe helt annet å sette en fremmed på ham, det vil jeg si.
Han er en unghest, og det er helt tulent å sette et barn på ham, og i tillegg la ungen bruke pisk på en hest som ikke vet hva en pisk er!

Jeg skal flytte ham så snart jeg får tak i høy og spon. Dere fleste her inne vet vel hvor mange ganger jeg har klaget på både stallen og eieren, så nå er det nok!
Min hest er MIN hest...

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2007 :  23:20:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Filler'n - to tråder med samme navn! Jeg la inn et på den andre også...Å, så forbanna jeg er på dine vegne!!!!! I Mattilsynets regler om hestehold, står det SÅ INNMARI TYDELIG at hest som brukes til rideundervisning SKAL VÆRE FYLT 4 ÅR. Så her har stall-eieren din tråkket i salaten. Når hun da endatil låner din hest uten ditt samtykke, vel - kan h*n konkurrere med "min" stall-eier om Ti-årets Treskalle.
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2007 :  00:35:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Hvor gammel er du? regner med at du er under 18, ettersom stalleier viser så lite respekt? Jeg ville dratt foreldrene mine ned til stallen så dem kunne tatt en prat med denne personen. Forsetter hun må du høyere opp, til politiet, mat tilsynet - hva gjør dem med slike saker? Mangel på bevis så tar dem ikke saken? Jeg ville vertfall reagert og fått personen på ¨plass¨ før jeg flyttet, for alt vi vet kan vedkommende forsette.

Men ville tatt en skikkelig prat med personen på egen hånd med foreldrene dine, å "låne" en hest uten tillatelse er helt uakseptabelt, og ikke lov.. Men kan være noe har blitt misforstått, du har aldri sagt at hun kan låne hesten på noen som helst måte heller?

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/12/2007 :  04:01:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oooofff!!!! - Ja, hadde noen "brukt" min snille 3-åring sånn, uten min godkjenning, ville jeg blitt FLYYY FORBANNA!!!

Hvis mannfolk leser dette, og ikke skjønner hva "detta er så mye å bråke om" (og noen av dere jenter har problemer med å sammenligne problemstillingen), ville det være det samme som at noen rappa bilen hans og kjørte villmann - og kanskje kræsja! - Og for oss "hestefolk" er det like utilgivelig som å stille en uinnridd ponni i et travløp - skjønner!!??

Hmmmff! - Får liksom ikke til å uttrykke "på sivilisert vis" hva jeg mener om sånt!

Min hest er MIN, og JEG bestemmer hva den skal brukes til - av meg og evt. andre. En hest er like privat som en bil og et hjem!

Man kan søke råd, og få hjelp hvis det er noe man lurer på, men alvorlig talt! HER har Lizzie og Tassen blitt solid MISBRUKT, og i ytterste konsekvens er det snakk om anmelelse av "ikke tillatt bruk av eiers eiendom (dvs. hest).

Øyhh, Lizzie - få hesten din på et "bedre sted" - har du tatt kontakt med Per Ingar?

Skulle også gjerne "hørt" unnskyldningene til stall-eier om bruken av DIN UNG-hest til "nisse-ridning".

Greit nok at en ung hest kan egne seg til barne-/runde-ridning. - Jeg kunne selv tilby to hopper til barneridning på "Åpen Gård" i 1988 og 1990 - begge med føll ved foten, hvorav Sunniva da var 4 og 6 år (mor hennes var da 18 og 20 år gammel).

Uansett: Man skal ALLTID spørre en heste-eier om det er "OK" å bruke hesten deres til det ene og andre, og hvis heste-eier sier NEI, bør det respekteres. At hester blir "brukt" uten eiers viten og vilje, er heeelt uakseptabelt!!

Ehhh - hva med en evt. forsikring HVIS "noe gæli" skulle skje...???
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/12/2007 :  08:54:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
er jo på grensen til stjeling, og ikke minst er det dyremisshandling
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 19/12/2007 :  00:16:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Hun hadde spurt om hun fikk låne han til nissehest, men da sa jeg at det ikke var smart, for selv om han er verdens snilleste så er han bare en unghest.
Jeg visste ikke at det var noe regel som tilsa at hesten måtte være 4 år? Men det er i alle fall sykt å bruke ham, og spesielt siden hun ikke en gang kjenner hesten!
Eneste kontakten hun har hatt med Tassen var når hun (for snart tre år siden) var med foreldrene mine å hente ham når de kjøpte han.
Det vil jo si at hun ikke en gang kjente ham, og da kan jo alt mulig skje selv om han er snill med meg.

Jeg har heller ikke forsikring på ham da de anbefalte å vente med det til han var 5 år gammel. Det var noe med at om noen hadde falt av ham før denne alderen, så ville det automatisk bli hestens skyld og/eller eier, siden han var så ung, tror jeg.

Det eneste foreldrene mine sier er at vi må flytte ham SNART, men for tiden får vi ikke tak i verken høy eller spon (noe stallen jeg har ham i nå, dekker).
Noen som har tips til hvor jeg kan få taki det i Møre og Romsdal?=)

Vil flytte ham snarest.
Når vi snakket med eieren sa hun noe slikt:
"Sorry, jeg mente ikke å ta ham uten å spørre men hesten min som jeg skulle bruke ble halt, og jeg så ingen annen løsning enn å låne Tassen."
- Dette var da hun en av mange ganger, lånte ham til ridetime for unger. Da innrømte hun at hun hadde lånt ham før, og at hun hadde glemt å si ifra.

Don-Pedro; Jeg tror ikke at hun kan ha misforstått når jeg sier at jeg ikke vil at uerfarne skal ri ham, at jeg ikke vil se en pisk i nærheten av ham en gang og at jeg vil være den eneste som rir ham. (Unntatt noen stallejenter som rir under oppsyn av MEG da han må venne seg til å bli ridd av andre..)

Det kan umulig misforsåest...

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/12/2007 :  00:51:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bor du langt unna Eide? (6490 Eide) Der holder han som jeg kjenner, Per Ingar H., til.
Gå inn på nettet, så finner du ham sikkert. - Hils fra meg.
Kona hans er solid hesteutdannet og er tilrider.
Lykke til videre!
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2007 :  11:27:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Forskrift om Velferd for Hest - kopierer inn her en paragraf fra kapittel VI :

Kopi av melding:
§ 29. Bruk av hest i hestesenter

Hest som brukes i hestesenter, må være i normalt godt hold, skikket til det bruk den er bestemt for og minst 4 år gammel. Bruken av hesten skal tilpasses hestens kondisjon, alder og opplæring. Høydrektige hopper og hopper med unge føll skal ikke brukes. Hest som leies eller lånes ut til person som har liten eller ingen erfaring i den aktuelle bruk av hesten, skal ledsages av eller være under tilsyn av hestevant og erfaren person tilknyttet hestesenteret.

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 20/12/2007 :  22:47:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Hmm.. OK, det hørtes fornuftig ut.
men der står HESTEVANDT person, og jeg kan ikke akkurat si at stalleiren er særlig hestevandt når hun gjør slik..
og oppå det hele så har jeg en liten angst for å ri (det får vel alle etter et fall som gjorde skikkelig vondt?) men jeg har ridd litt i skritt (kan ikke trave og galoppere pga. faktisk BRUDD i bekkenet)...
men jeg skal ri på søndag og komme over denne lille skrekken:)
Jeg har jo fått 3 hjernerystelser, 2 brukne armer og krykke har jeg havnet på før etter innridning av andres hester=)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/12/2007 :  04:21:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - HVEM har fortalt deg at du ikke bør forsikre en hest før den er 5 år???
Høres litt suspekt ut for meg.
En hest bør være forsikret fra den dagen den er født, og nyfødte føll går under moras forsikring i 60 dager, men så må de forsikres separat.
Hvis man kjøper en uforsikret hest, bør man snarest få den forsikret - helst før man evt. kjører den fra gammel til ny eier - da det kan skje mye på en transport.
Så mye "rart" som har skjedd med Tassen, ville jeg nok sørget for forsikring.

Jeg tør ikke tenke på hva som ville ha skjedd av økonomisk tap da min niese måtte avlive sin vakre araber (som hun bare hadde hatt et år) - som av alle ting bare "sklei og falt" på et helt jevnt jorde, og brakk et forbein på to steder. Veterinær kom etter bare 1/2 time, og det var ingenting å gjøre - nødslakt. Heldigvis var hesten forsikret, og hun hadde da råd til en ny hest.

Kan selv fortelle flere historier om hvor heldig og nyttig det er å ha hesten forsikret.

Nå har jeg en gammel hest, men jeg kan søke hvert år om forlenget forsikring, så lenge hun er frisk og rask, og dessuten er klassifisert som terapihest.

Håper du finner et nytt sted å ha din kjære Tassen - men gi ham en "julegave" i form av skikkelig forsikring.
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 23/12/2007 :  05:30:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Hmm.. Nei det var jo denne supre stalleieren vår det!
Nei, da skal jeg jammen meg forsikre ham:)
Du har rett i det at det har skjedd veldig mye rart, ja!
Da starter jeg en tråd om hvordan jeg skal forsikre ham.
Han er jo min første hest, og jeg har iiiingen erfaring når det gjelder forsikring:)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2007 :  14:04:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kanskje på tide å bytte stall? Jeg hadde ikke funnet meg i at noen brukte hestene mine uten tillatelse! Dette er jo rett og slett tyveri!
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

SaraOgMedina

» VIP

Skrevet - 03/01/2008 :  15:55:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
før en teit stalleier! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.