hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - galoppsjenkel
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 galoppsjenkel
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  18:40:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette er sikkert skrevet før, men jeg gidder ikke å lete gjennom alle debattene for å finne noe...

jeg har ei 4 år gammel kl.blods hoppe på prøve som ikke er helt innridd. d.v.s.: hun kan ikke galoppsjenkel (hun er ikke travtrent og har aldri gått løp). holder på å lære henne det, men det blir mest at hun løper seg i galopp. hun traver ikke noe særlig raskt, så hun går lett over, men har et veldig svev i traven som gjør at jeg faller litt frem når jeg "fatter", og da faller sjenklene mine ut av posisjon... er det noen som har noen andre tips om hvordan jeg skal lære henne galoppsjenkel? hun eier ikke konkurranse-instinkt, så å løpe bak en annen hest hjelper ikke (har prøvd)... eller må jeg bare lære meg å sitte ned i det "grusomme" travet hennes (egentlig er det kjempedeilig trav, så elegant og lekkert å se på men det er forferdelig å sitte ned i når jeg er vandt til en døl som flyter avgårde istede for å sveve. hvis dere skjønner hva jeg mener)

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  21:04:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Selv om ikke hesten er travtrent så ligger mye av traverklikkene i blodet (den er trossalt avlet frem for å være slik). Men du har sannsynligvis en fordel likevel (med at den ikke er travtrent)..

Å få en hest til å gå en god overgang fra trav til galopp er faktisk ikke bare, bare. Det er veldig krevende både for hest og rytter og få dette til. Er ikke hesten ordentlig balansert, og mangler endel styrke er nok dette årsaken at hesten ikke får fatningene helt på plass (kan høres ut som dette er ditt problem utifra hestens alder og at den fremdeles er i innridningsfasen). Rir selv en hest (ikke traver) som jeg har jobbet mye med fatninger på i høst. Det som har hjulpet er å trene mange, mange fatninger. Først nå begynner fatningene å komme seg. Det som er morro er at når først fatningene faller på plass, så får du en bedre galopp å jobbe i etterpå.

Mitt tips er å trene masse fatninger (det er selve fatningen som styrker hesten mest). Forsøk også å klatre hesten endel.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2004 :  11:53:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
veldig bra råd det der spoff, som jeg forsåvidt følger, men det er ikke helt det jeg er ut etter. hun eier ikke muskler, og det er jo selvsagt litt av problemet. men det jeg er ute etter er andre måter å lære henne galoppsjenkel på enn å ta det fra trav.

det at hun ikke er travtrent har vel ikke så mye med saken å gjøre, men det gjør det jo enklere for meg siden hun ikke har blitt lært å ikke gå over i galopp.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2004 :  12:50:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Men for å få galoppfatningen på plass er det kun fatninger som fungerer å trene. Og det er selve fatningen som styrker hesten mest. At hesten ikke er på plass når den bare er 4 år er egentlig veldig normalt. Jeg synes du skal fortsette der du er. Trene mye fatninger. Også trene deg selv i å ri disse fatningene best mulig (det har også en stor innvirkning på hesten). I tillegg er en bra avveksling for en så ung hest å gå mye på tur. Og der kan du f.eks. forsøke å klatre mye.

Du kan muligens også plukke opp noen gode tips fra noen av de tidligere debattene om cirka samme tema:

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 19/01/2004 :  20:03:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går an å be hesten fatte fra skritt også. Hvis hesten først skjønner hva du ber om, så greier den stort sett å fatte fra skritt. Det er faktisk ganske naturlig for hesten å gjøre nettopp det. Problemet er stort sett å få hesten til å skjønne hva du mener, det er lettest fra trav.

I begynnelsen kan du godt lette litt i setet akkurat når du fatter galopp, men bare hvis du greier å gjøre det uten å reise deg opp eller falle fremover. Jeg synes det er ganske vanskelig å gjøre uten å miste balansen, derfor sitter jeg bare vanlig i salen når jeg fatter, selv på en ganske fersk hest. Bedre å sitte rolig og pent ned i salen, enn å falle fremover og forstyrre hesten i fatningen. Galoppfatning er vanskelig nok som det er..
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2004 :  20:28:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
lett sete er noe jeg e flink til, etter den fæle galoppen til hesten jeg hadde før.... det er derfor jeg faller litt frem når jeg fatter nå også, før så var jeg ganske god til å sitte rett i salen. men nå begynner det å orden seg likevel, hun fattet nesten med en gang til venninnen min i dag (hun er flinkere enn meg til å ri, men det må jo være håp for meg og), og med meg så fatter hun ganske raskt (tatt i betraktning min elendige sits). et par meter i trav, mye litt smatting og et smekk eller to med pisken, så er den deilige galoppen der

fatting fra skritt tar vi når hun får det til bra fra trav...

Kopi av melding:
Galoppfatning er vanskelig nok som det er..

huff, ja......

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/01/2004 :  13:39:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
I det store og hele er det vel som Spoff sier at det er bare fatninger som hjelper.
Men det hjelper jo en del om man gjør diverse andre styrkende øvelser også.
Og ikke minst hjelper det ofte å lære hesten å fatte for stemmen (feks i longe), da vil den lettere (iallfall etter min oppfatning) ta fatninger fra skritt etc også.

Forøvrig føler du at hun fatter eller løper inn i det etter disse metrene og smekkene!?!?
(Holdt på med en traver før, han løp aldri veldig fort i trav, men på starten så travet han seg likevel inn i galoppen (fordi "feil" muskler var sterke!!)

Samtidig er det vel ikke meninga at en 4-åring skal se ut som den går på anabole heller da... så ingen vits i å overdrive styrketreninga sikkert

Til syvende og sist: les "Lussan" sine tips i "Dressurridning" (forfatter Louise Nathorst)

Guro (som ønsker lykke til med fatningene)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2004 :  16:08:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil ikke longere henne så mye, siden det er så belastende. dessuten så blir hun så forvirret av det, hun forveklser et med NHS (sikkert meg som gjør noe galt der og...)

Kopi av melding:
Forøvrig føler du at hun fatter eller løper inn i det etter disse metrene og smekkene!?!?

det avhenger litt av at jeg er i balanse. hvis jeg slingrer litt i salen så løper hun bare, men mot slitten av "turen" i går så fattet hun ganske bra, og når venninnen min red etterpå så fattet hun nesten med en gang. hun har ikke blitt trent så mye på det før, så jeg synes hun tegner bra

Kopi av melding:
Samtidig er det vel ikke meninga at en 4-åring skal se ut som den går på anabole heller da...

hehe, nei det var det. slike stoffer er visst ikke så sundt for de unge

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

R.I.P.

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  15:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hey hey!
De største problemer tillknyttet travere (rasene) er rett og slett balanseproblemer. Går hoppa stabilt i form når hun ris i både skritt og trav?! Mange overganger trener balansen til hesten.

Du burde kanskje begynne med å få henne til å fatte galopp i longerinsglina. Så burde du be om galopp på samme sted hver gang. Be med tydeig stemme, og bruk pisken. Husk at man i utgangspunktet ikke skal smelle med pisken, men bare vifting er vanligvis nok. Når du har fått hesten i galopp er egentlig en halv runde nok. Etter hvert kan du holde på galoppen lengere. Men husk også at det er fatningen som gir balanse, og at det da er mange fatninger som skal til i stede for å la hesten springe runder på runder i galopp. Dette er da helt unødvendig!
Når hun tar galoppfatninger ute på lina, kan du begynne med fatninger på banen.

dette var bare ett tips, kanskje du har løst problemet!? Uansett! Lykke til med galopp-fatninger!

You are and will always be my little shining star... Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  21:17:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
i dag fattet hun nesten perfekt hun satte ikke opp farten nevneverdig i trav heller, jeg er så stolt!

hehe, måtte bare si det

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.