hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hoppe med en treåring..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hoppe med en treåring..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 29/11/2007 :  13:39:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Hei!
Nå er jeg forvirret - igjen!
Som dere fleste har fått med seg har jeg en tre år gammel vallak (fjording). Han er født 4.Juni.2004=)

Mange sier at man IKKE skal hoppe med en hest (hinder) med rytter før hesten har vert innridd i et år.
Men så sier jo mange at det er suuuuupert å løshoppe, og det er det jo. Hva er forskjellen på at det sitter en veldig lett rytter oppå og når det ikke er noen på ryggen?

Stalleieren i stallen ''vår'' sier at jeg godt kan hoppe 50-60 cm med Tassen NÅ med rytter, og at det de mener med ''ikke hopp med en unghest'' betyr starte stevner og det å hoppe høyere enn 60 cm..

Vil si at Tassen er en liten fjording, men han har hoppet ca. 1,5 i løshopping=)

Hva mener dere?

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

BirgitteG

Skrevet - 29/11/2007 :  15:21:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg vært deg hadde jeg roet med veldig mye ned!

1,50 er hva varmblods ridehester med kapasitet kanskje hopper et par ganger om året for å forbrede seg til kåring eller lignende.

En treårs skal ikke rides mer en et par ganger om uken, og heller ikke mer en 20 min.

Kjører du på risikerer du å site med en pølsehest om et år eller to...
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 29/11/2007 :  15:51:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg har jo ikke hoppet med ham, da.
Kun løshoppet, og det er jo bare fint for dem.

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 29/11/2007 :  15:54:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare si at jeg mener at jeg har LØSHOPPET; det vil si at han er fri på banen, og så styrer jeg ham mot hinderet (eller, Tassen elsker jo dette å han løper mot hinderet uansett). DETTE ER ALTSÅ UTEN RYTTER.

Om det skulle være noen misforståelser..
Og så sier en trener at jeg godt kan hoppe med rytter 50cm med ham, og det er dette jeg lurer på. Jeg vet at hestene i stallen jeg har Tassen har blitt hoppet med som tre/fireåringer, og de har ikke fått noen skade ennå.

Jeg ville bare høre med dere om hva dere mener om dette, selv om jeg ikke har tenkt å hoppe med rytter ennå. Bare lurer;)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 29/11/2007 :  19:57:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først så lurer jeg på om han har løshoppa 1,05 eller 1,50 ??

Jeg ville nok drøyd det til sommeren med og begynne og hoppe med han. Men bommer er bare fin trening, og 20cm er også bare bra
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 30/11/2007 :  00:22:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg rir inn en hest (noe som er blitt en god del av opp gjennom årene) så begynner jeg å sitte på hesten og ri korte økter om våren når den blir 3 år. Så får den en god sommerferie, før vi tar opp igjen ridningen til høsten. Hopping med rytter tenker jeg ikke på engang før langt over nyttår det året han blir 4 år!! Løshopping derimot er bra synes jeg (dette skal feks vises også på 3-års kåringen), MEN under kontrollerte forhold og ikke for ofte!!! Og en unghest tester jeg aldri ut hvor høyt den kan hoppe, 80-100 er plenty høyt nok (kommer an på rase). Det viktigeste er jo at den får inn teknikken, ikke slik at eieren kan skryte av at min hest løshopper så og så høyt!!!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/11/2007 :  01:16:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også ridd inn noen hester i årenes løp, og kan garantere at sprangridning IKKE stod på planen til en 3-åring.
Kun lett arbeide med grunnleggende trening.
Det eneste som kunne ligne på "sprang", var at man av og til hadde litt trening over kavaletter på bakken. Da lærer hesten å "se" hvor den skal sette beina, og konsentrere seg, noe som er et forstadium å lære den å plassere seg i forhold til et hinder. Også for en rytter er kavalettridning nyttig, siden man da må kunne forlenge og forkorte hestens steg.

Og - sagt litt på spøk: Det er vel ikke så lurt å lære en unghest at den kan hoppe 150 cm - for da kan den jo hoppe over omtrent alt som finnes av gjerder......
En annen ting: Har du prøvd å hoppe høyt og langt med en tung ryggsekk?

Og så - alvorlig igjen: For noen år siden var det en jente i stallen som skrøt av at hun hadde kjøpt en "ferdig innridd spranghest" - og det viste seg å være en fjording på 3 år! For å gjøre en lang historie kort - så ble denne hesten 5 år gammel, før den måtte avlives pga. "sterk spatt" på alle bein.

For en 3-åring er det massevis å lære - lenge før den kan hoppes med.

Lykke til med snill og rolig opplæring av unghesten.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/11/2007 :  04:32:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, Lizzie - jeg "tør" å fortsette å skrive littvidere om det som står i forrige innlegg, selv om jeg av enkelte blir karakterisert som en "fossil besserwisser" ( i innlegg på andre emner).

Regner med at DU forstår hva jeg mener.

Håper at Tassen har kommet over det dramatiske "badet" i myrhølet.

Din 3-åring vil sikkert få en fin tid fremover sammen med deg, og du må "prate" mye med ham - vise TYDELIG hva du mener - med stemmen, dvs. du må ha en lys og snill "Ja-så bra-stemme" og en mørk og streng "Øyhh-ikke-prøv-deg-stemme". Så kan du kombinere stemme med innvirkninger.

Senest i dag hadde jeg en tydelig erfaring på at min stemme var av betydning: Hadde to funksjonshemmete ryttere på time, og det var speilglatt, så leierne måtte holde seg fast i hesten - som har broddsko - for ikke å ramle. Det var litt av et syn: En liten hest med en rytter som trengte støtte, og tre hjelpere, som alle også måtte støtte seg til hesten for ikke å ramle på glattisen. Etter noen runder VISTE hesten tydelig at "nå er det snart nok" av tung og ustødig rytter OG tre skrålende hjelpere som hang på henne. Da jeg så at hun hadde fått nok, fikk jeg henne til å gå "bare èn runde til, så skal du få slippe" - og hun adlød min stemme. Men etter den runden, ja DA stoppet hun, for jeg hadde "lovt" henne at dette var siste runde. Ja, jeg ville aldri drømt om å be henne gå en runde til, for hun stolte på meg.

Vet ikke om du forstår hva jeg prøver å si med dette, men det har altså med å ha kommunikasjon med hesten din - at den VET hva du ønsker, og forstår hva du "sier".

Og mitt råd her: Å få til "kommunikasjon" med din hest er noe av det mest verdifulle du kan oppnå. Hvis du får til dette, har du en hest som vil "gå gjennom ild for deg" - men da må du ALDRI "lure" den eller be om mer enn den kan gi.

Det er sikkert mange som kan gi deg råd om hvordan du skal ri inn din unghest, men hvis du ønsker råd og "prat" utenom dette forum - hvor man fort får sitt pass påskrevet - så kan du bare kontakte meg på mail, så kan vi fortsette derfra.

Du og Tassen fortjener "litt ekstra service".....

Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 30/11/2007 :  07:57:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeeeez.... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 30/11/2007 :  17:00:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Senest i dag hadde jeg en tydelig erfaring på at min stemme var av betydning: Hadde to funksjonshemmete ryttere på time, og det var speilglatt, så leierne måtte holde seg fast i hesten - som har broddsko - for ikke å ramle. Det var litt av et syn: En liten hest med en rytter som trengte støtte, og tre hjelpere, som alle også måtte støtte seg til hesten for ikke å ramle på glattisen.

Og dette anser du som trygt ? Hva om hjelperne faktisk trenger å hjelpe rytteren ?? Ingen har kalt deg fossil Boysen,men det er tydelig at du blir fornærmet over at noen kritiserer måten du skriver på og gir råd på ... du selv gjør jo dette med andre, så hvorfor kan du ikke bare godta at dette er internet med nettopp diskusjoner, og skal man kritisere andre, må man også tåle kritikk selv. Kanskje du burde lese gjennom noen av innleggene dine med litt mer nøytralt blikk ?? Når du provoserer mange mennesker , må det vel ringe en bjelle at NOE gjør du som provoserer ?? det er ikke dermed sagt at du blir sett på som hverken det ene elelr andre. DU kommer med mange gode råd. Men du kommer også med veldig skarp kritikk på ting som du anser som unødvendig, og og skriver på en måte som tilsier at DU har hatt hest i ... husker ikke hvor mange år, og dermed vet ingen andre her hva de snakker om . Når DU ikke har sett behovet for et eller annet, så kan vel ingen andre ha det behovet heller ...

Vi er mange mennesker med mye erfaring her inne ... inkludert deg. Og det er mange nyttige innlegg, spesielt for de uerfarne og ferske hesteeierne... men også for oss andre. Jeg lærer mye av å lese her. men man kan ikke være så hårsår at om noen reagerer på måten man skriver, så er hele verden i mot en. Da bør man kanskje se litt på stilen man har, og evt moderere den noe ???? Det er da ikke værre enn det .

Nei, jeg synes ikke du skal hoppe med en treåring . En treåring er ialt for kraftig vekst. Litt løshopping innimellom er bare bra, men LAVE hinder, og korrekt avstand, slik at teknikken læres. Det e ikke bra og hoppe for høyt ....

Forskjellen på med og uten rytter er at rytteren er både en vektbelastning, og også forstyrrende på balansen. uten noe sal eller rytter er hesten helt fri, og kan dermed hoppe uhindret.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/12/2007 :  03:56:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ojj då....

Godt at jeg har lært meg å bruke vernesko - både på beina og i hue.

Ville selvfølgelig aldri latt rytterne ri hvis jeg ikke anså det som trygt. Setter alltid sikkerhet som første prioritet, og har en hest jeg kan stole 99,9999% på.

Hvis noen LESER det jeg har skrevet, så har jeg vel aldri/sjelden kritisert eller "fordømt" noen, slik jeg blir utsatt for beskyldninger om. Har bare gitt råd ut fra mine erfaringer.

Av hensyn til familiene til disse funksjonshemmede rytterne har jeg ikke lagt ut bilder av dem på min VIP, som viser hvor flinke de er blitt til å ri, og at hesten gir dem en verdifull ridetime hver uke.

Forøvrig ble det øyeblikkelig "vedtatt" av personalet på institusjonen at de snarest skal skaffe seg brodder til sine sko - hvis holkeføret vedvarer. Så neste uke regner jeg med at hjelperne også er "skodd". Da blir sikkerheten 100% og ikke 99,999....

HVA er det "noen" opplever som kritikk, da? - Som gjør at "alt" jeg sier blir tatt opp i verste mening?

I dette emnet er temaet råd om å ri en unghest i sprang - og de fleste er vel enige om at en 3-åring ikke bør rides over høye hindere.

Vil tro at Lizzie skjønner hva flere mener om dette, og at Tassen får en god opplæring.

JEG tåler et spark eller tre - siden det ikke kommer fra en hest....

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/12/2007 :  09:50:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første synes jeg det er stor forskjell på en 3 årig fjording og en 3 åring DV.. Fjordingen er senere utviklet og jeg forstår egentlig ikke hvordan noen kan mene at det er greit å hoppe med en så ung hest i vekst (så lenge man ikke starter stevner?)

Løshopping blir noe annet ja, da det ikke er en rytter og forstyrrer på ryggen, men 150cm for en 3 årig fjording er vel og ta litt vel i synes jeg.. Hadde holdt meg til 50-60 cm om jeg MÅTTE la den hoppe.. HAdde uansett ventet med sånt til den var 4.. Er så mye annet en 3 åring kan lære på dette stadiet så jeg er ikke helt positiv for sprangtrening i så ung alder. Men det er meg..

Jeg er ellers veldig enig med Summer.. T-Boysen.. jeg ser vel heller ikke helt formålet med å starte 6 av 10 innlegg med "nå har jeg hatt hest siden 1970 tallet" osv osv.. Det kan vel virke litt bedrevitende på noen, selvom det sikkert ikke er hensikten. Uansett har det sjedd litt på hestefronten på 40 år. Og jeg regner da med at selvom man "bare" har 5 års erfaring med hest kan man ha like god peiling på korrekt trening osv..
Å trene hest hvor 3 mennesker må tviholde seg til hesten pga speilglatte veier og en hest som tydelig gir beskjed at nå er ikke dette greit mer, er vel og et dårlig eksempel på "god kommunikasjon".. Jeg synes dette hørtes litt usikkert ut. Tenk om en at hjelperne datt under hesten? Trening bør da foregår på fast underlag.. ellers lar man være.

Ellers har du mange gode råd Trine, ingen tvil om det.. jeg får bare og litt følelsen av å diskutere hest men en som har gjort dette hele livet og derfor vet best.. Ellers er det vel ikke nødvendig å dra frem antall hesteår i så mange innlegg?
Jeg skifta stall pga en stalleier som bl.a "viste alt".. det var en mann på 70 år og drev på den gamle måten.. det var ikke særlig irriterende å få vite at sånn og sånn gjorde de før krigen og sånn kan man gjøre ennå...:)

Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 01/12/2007 :  10:05:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Neeeeei, ikke 150!!!!
En meter og fem centimeter:p
Hehe:p

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 01/12/2007 :  11:17:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
OK, dette blir det bare tull av og jeg antar at jeg ikke var helt korrekt når jeg skrev dette første innlegget.

- Jeg har hoppet en meter og fem cm med Tassen (løshopping) og dette er noe han ELSKER.
- Jeg har aldri hoppet med ham. (Kun gått over bommer, som han av og til hopper over fordi han ELSKER å hoppe).
- Står det hinder på banen vil han gjerne leke seg og hopper gladelig over uten at jeg ber ham om det. (Når jeg ikke er oppå så klart. Da styrer jeg unna selv om han prøver å hoppe over.)

OG FOR Å GJØRE EN TING KLART:
Om så alle sammen her på hestemarked sier ''Ver så god, hopp med hesten din så høyt du vil!!!!'' så hopper jeg IKKE med rytter før et godt stykke over nyttår, selv om han kan bli sett på som ferdig innridd.
Er det noen her inne jeg hører litt ekstra på, så er det T.Boysen. Dere andre er nok like flinke som henne, men jeg ser at vi har samme meninger om ''alt'', da jeg har lest mange av svarene hun har gitt til andre som spør om ting.
Tusen takk, T.Boysen.
Har du msn eller noe?

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/12/2007 :  08:58:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Selv om hesten din liker å hoppe, slutt med det. Han er bare tre år, du kan komme til å angre veldig på det senere. En fjording på 3 år skal ikke hoppes med, kan til nøds løshoppes litt, men da ikke særlig høyt.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 02/12/2007 :  17:21:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
HØRER INGEN ETTER??????
JEG HAR IKKE HOPPET MED HAM, KUN LØSHOPPET EN METER OG EN CENTIMETER NOE SOM ER BARE BRA FOR Å BYGGE OPP MUSKLENE.

ALT JEG SPØR OM ER HVORFOR SKAL MAN/SKAL IKKE HOPPE MED EN TREÅRING??????
MANGE SIER AT DET ER BARE BRA Å HOPPE 50-60CM MED EN TREÅRING, MENS ANDRE (SOM JEG) MENER AT DET ER FOR TIDELIG.

Jeg kommer da IKKE til å hoppe med rytter med ham før godt utover nyåret, men jeg vil se hva slags argumentasjoner dere har for og imot hopping...

Ærlig talt, jeg har ikke hoppet med ham!!!

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.