hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trav - tips?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trav - tips?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

G**
» VIP

Skrevet - 24/11/2007 :  14:43:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm, er litt småfrustrert for øyeblikket. Hesten min går veldig fint i skritt og gallopp på bana nå, men blir liksom ikke helt fornøyd med travet. Han har veldig lett for å "løpe fra", og blir ikke noe fin i form heller. Prøver å bremse opp med halvparader og sete, men er veldig lett for at han bare "legger seg på" på en måte. Noen tips til hva jeg kan gjør for å få et rolig, fint og godt trav?

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 27/11/2007 :  00:44:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Du kan begynne med å skritte i volter, og når hesten går fint i volte i skritt kan du begynne å trave rundt. Legg gjerne bommer i en volte, slik at hesten går over bommene for å få en mer konsentrert trav.
Da vil nok hesten konsentrere seg om andre ting enn å ''løpe ut'':)
Om hesten din er lik min så hjelper det å ha veldig slakke tøyler, men holde sjenklene faste=)
Longere (med eller uten noen andre oppå for å styre bedre med sjenkel) er også et alternativ, men som med min hest løper han mer ut når han blir longert enn under rytter.

Om det er på tur han løper mest ut så kan du (om mulig) legge inn volter med en gang hesten begynner å oppføre seg tullete.

Lykke til=)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 01/12/2007 :  21:52:06  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Bakkearbeid kan være tingen;) Mye bommer, cavaletter og lignende. Få hesten til å virkelig konsentrere seg! Det er også lurt å trene på tempovekslinger, lange/korte strekninger med et jevnt tempo!! Du får ha masse lykke til med treninger fremover da;)
Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

Missgadget

Skrevet - 14/12/2007 :  10:23:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ikke ut som om hesten din er sterk nok til å bære deg skikkelig i travet enda. Enten det eller så forstår han ikke helt hva du krever av han. Nå vet ikkje eg om du har en traver eller en ridehest, men dersom du har en traver så kan de jo bli en smule småstressa og gira hvis du holder de tilbake hele veien. De er jo i tillegg en smule stive.

Ri mye i bakker, variert terreng. Gi hesten mye å tenke på hele tiden. Du kan prøve å trene hesten på stemmen, kanskje han reagerer bedre med dette enn med sete? (bare husk at det ikke er lov til å bruke stemmen i dressur konkurranser). En veldig effektive måte å gi hesten musker i rygg og bakpart er å rygge i oppover bakker. Men hvis du prøver på det er det viktig å begynne forsiktig. Hvis hesten bare er vandt med å rygge et par steg, kan det bli litt vel mye å be hesten rygge 50 steg opp en bakke liksom. Begynne med små, slake bakker et par steg og bygg det videre med både lengde og bratthet. Men husk at dette er utrolig slitsomt for hesten i begynnelsen.
Pass også på å ikkje gjøre dette for mye, en frustrert hest med for mye vekt på bakparten kan lett begynne å steile. Så ta det rolig og forsiktig.

Ellers så er tempevekslinger kjempebra for å bygge opp ryggmusker. Versader, travers, er mykgjørende øvelser. Sjenkelvikninger er også bra for å få hesten til å redusere farten da det i utgangs punktet er en øvelse som bremser opp travet. I sjenkelvikninger er det hele tiden viktig at hesten tenker "fram fram", for hvis den tenker "stop, stop" mister den driven og tråkker ikke skikkelig under seg. Den løsgjørende effekten av sjenkelvikninger er det like mange meninger om som det er mennesker. (mao: sterkt debattert) Selv rir eg mye sjenkelvikninger da eg liker å ha en hest som hele tiden tenker selv og er obs på mine signaler. Samtig som det er kjekt å variere øvelsene på ridebanen. Eg pleier å begynne med å ri 3 steg til enten høyre, venstre og så ri rett fram og så ri 3 steg til motsatt retning. Så er det bare å varierer. 2 steg hele veien, 4 steg hele veien, eller ta 2,3,4 steg(2 til feks venstre,3 framover og 4 til motsatt side, slik at hesten hele veien må tenke på hva den skal gjøre.)

Du kan også prøve å longere havremopeden din (da gjerne med 2 liner) og få han til å sette seg meir på bakparten, og selvfølgelig jobbe med hesten på bakken. Selv synes eg dette er kjedelig(blæh), men veldig nyttig.

En annen ting som er gjør det veldig lett å bremse hesten er en øvelse som begynner i skritt. Du rir et steg og så stopper du hesten din. Når eg sier et steg så mener eg feks at hesten går fram med feks venstre bein og så stopper du den, deretter går den et steg med høyre bein og så stopper du den. Er egentlig en westernøvelse, men den gir deg en fantastisk våken hest. Og dette er jo ikke noe du må gjøre på en ridebane. du kan gjøre det på tur om du vil. Du kan gjøre det selv om det er hardt i bakken for det er jo ikke noe belastning på beina. (vil jo helst ikke trene hardt når det er kulde i bakken). Denne øvelsen vil gjøre deg mere bevisst på hvor hesten har vekten sin henne, og ittekvert vil du kunne stoppe hesten allerede når den tenker framover men ikke har flyttet seg. for du kjenner hvordan hesten flytter vekten fra bakparten og framover, hvordan den så strekker seg fram for så å flytte et bein. Denne øvelsen vil nok ikke egne seg så godt i trav for oss dressurtanter, da øvergangen fra trav til stopp vil bli meget store. Og i dressuren ønsker vi jo flytende og lette overganger.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.