hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pisker med halen.. mark?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Pisker med halen.. mark?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kjersti+Cometen

Skrevet - 20/11/2007 :  19:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lagt merke til at den ene hesten min pisker/ slår voldsomt og irritert med halen etter at han har bæsjet. Jeg har forsøkt å se om jeg kan se noe.. men kan ikke se noe "unormalt", ikke halehår som henger igjen eller noe sånt.

Han har også klødd seg mye i halerota, dette har avtatt nå etter at han fikk markkur.

Skal sies at hesten nylig har kommet hit, og i tillegg til å klø i halen hadde han ikke satt vinterpels. Pelsen har også endret seg/ blitt tykkere etter at han fikk markkur, og han har også begynt å gå opp i vekt. Så det kan tyde på at han i alle fall har hatt snyltere..

Vi ga dobbel dose Banminth. Så.. hva er det som irriterer han sånn "baki der"? Ikke tørr og sprukken hud heller. Kan det være mer mark igjen som kryper rundt og skaper kløe?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/11/2007 :  07:48:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lenge siden mark-kuren?
Sånne ormer kan nemlig lage et "helvete" når de blir utsatt for medisin, de vrir seg og spreller, så det vil klø som besatt i noen dager - før markene - høyst motvillig - har forlatt hestens lune tarmer.
Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 21/11/2007 :  21:49:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ca 3 og en halv uke siden.. skulle tro de var døde nå? Har bare noe i bakhodet om "piskeorm", tror jeg må google litt!

Snakket forøvrig med veterinæren ang. dette med markkur,- denne hesten har ikke fått "vanlig" markkur før, men en type markkur basert på planter/urter(?) som visstnok skal blandes med vann og kan være vanskelig å få i hesten. Når han i tilegg har gått i flokk med masse andre hester med "tvilsom bakgrunn" er vel oddsen stor for at smittepresset har vært.. over middels.. Men veterinæren mente det holdt med dobbel Banminth nå, og så Ivomec rundt juletider.

Men det er jo så mange slags oppfatninger- og mange forskjellige erfaringer- lurer egentlig på om han har noen standhaftige snyltere, om det er nødvendig å sende inn en prøve (noe veterinæren mente ikke var nødvendig), eller om det kan være noe annet som plager hesten, eller..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/11/2007 :  23:32:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Få tatt prøver av avføringen til denne hesten - snarest.
Hvis den ikke har fått mark-kurer som man VET tar livet av "leieboerne", så kan det faktisk ha skjedd at de har "motstått" en mildere form for behandling, og rett og slett har utviklet en "egen mark", som er blitt mer motstandsdyktig, og dermed "lager h...." for din hest.

HVIS det viser seg at den fremdeles har mark i avføringen, selv 3 uker etter behandling, så vil den nok ha behov for litt "kraftigere lut" mot parasittene. Men samtidig må det da tas hensyn til hva hesten kan tåle, uten å bli syk av behandlingen.

Det er en grunn til at man veksler på forskjellige midler mot parasitter, så de ikke skal bli immune mot medisinen. Hvis denne hesten har fått en "mild, alternativ behandling", så KAN dette ha ført til at parasittene har blitt "motstandsdyktige", og dermed fremdeles "godter seg" i din stakkars hest.

Det er ikke uten grunn at man stadig må finne på nye og sterkere medisiner mot uønskete bakterier og parasitter, for de blir etter hvert immune, og til slutt er det ingen ting som hjelper.
Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 21/11/2007 :  23:40:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt å høre at jeg ikke er heeelt paranoid.. skummelt å sette veterinærens ord i tvil!

Selv om det forhåpentligvis ikke er noe der da. Men det virker jo litt mistenksomt dette han driver med..

Nå står det sikkert en eller annen plass her inne hvem man skal kontakte/ sende prøver til ( jeg gidder ikke gjøre det gjennom veterinæren nå! ). Men om noen har en adresse eller et telefonnummer så sier jeg takk.. skal lete litt på egenhånd i mellomtiden!
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2007 :  02:00:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Hvor holder du til?
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 24/11/2007 :  00:00:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Buskerud.. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/11/2007 :  03:51:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehhh - Buskerud - det er rimelig svært geografisk..... Nærmere sted? Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 03/12/2007 :  19:39:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallingdal. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/12/2007 :  20:28:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
koster kun 150 for eggtelling.. sikkert lurt å gjøre så den ikke får unødvendig markkur, for det er litt uheldig den andre veien.. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/12/2007 :  03:05:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja - nå har det gått ca. to uker siden innlegget. Har du fått undersøkt om det er noen "grinete marker" igjen? Altså grunn for en ekstra kur?

Og Hallingdal er rimelig lang.....

Har glemt å spørre: Svisjer hesten med halen hele tiden, eller bare under ridning?
For hvis det er kløe, vil den svisje hele tiden, og gjerne gni rompa mot alt mulig, mens hvis det er under ridning, så er det fordi den blir ridd, og enten overdriver bruken av halen som balansestang, eller prøver å vise at den protesterer mot noe med ridningen.
Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 13/12/2007 :  13:09:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker for svar!

Har vært "nettløs" en tid og derfor ikke fått oppdatert..

Vi har ikke fått sendt inn prøver, men det har roet seg med haleviftingen. Og enda bedre,- hesten har lagt på seg og klør ikke lenger i halerota heller.

Så vi følger "vanlig" medisinering foreløbig, dvs gir en markkur nå rundt nyttår, og så får jeg se om jeg sender inn prøve av begge hestene på våren for å finne ut av hvordan vi ligger an.

Begge hestene er forøvrig unghester, en åring + "kløhesten" som er 2 år. Altså blir de ikke ridd. Hallingdalen er lang.. men hva har det å si for hvor jeg kan sende inn prøver?

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.