hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bomløst eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bomløst eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Søvnig

» VIP

Skrevet - 18/01/2004 :  00:48:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er vanskelig å finne sal til, han er bred, overbygget og litt svairygget, OG litt "mage", noe som fører til at mange saler trykker bak og alle saler sklir fremover. Som jeg skrev i tråden under; jeg må nok få spesiallaget sal til ham, og dette vil koste 15000,-

MEN... iflg diverse naturlover vil saler skli fremover på denne hesten, og jeg har MEGET vondt for å tro at en spesiallaget sal vil oppføre seg så mye annerledes -med mindre det er en magisk sal som kan oppheve tyngdekraften. Eller evt halerem, da. Har ikke prøvd halerem enda, vet bare at ikke alle hester aksepterer det.

SÅ... jeg tror kanskje bomløst kan være like greit -hva er vitsen med en spesialsal når den ikke holder seg der den skal uansett?

Om en bomløs sklir litt forover er det hvertfall ikke noe hardt som trykker ned skuldrene.

Hva tror dere?

kristian

Skrevet - 20/01/2004 :  11:24:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei. huufff, det der problemet ditt er det nok mange som kjenner seg igjen med. jeg trodde at når du får en spesiallaget sal lages disse slik at de ikke vil skli frem på hesten din.... hvis den nå skulle gjøre det, så snakket jeg med noen i sommer som visste om en som laget engelske salen til 5000 etter mål... og om du nå får en vid bom og den sklir fram er vel det beste og bruke forgjort,??? har aldrig prøvd dette, men det er jo det de beste rytterene bruker, har til og med settt en dressurrytter på høyt nivå som brukte dette. du får i allefall ha lykke til !!! hilsen kristian Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/01/2004 :  13:28:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Om hesten din har "litt mage" bør det vel være mulig å trene bort dette!? Ved trening vil jo ofte også ryggen ta seg opp (om man da trener for å få sterkere ryggmuskler!!).
At hesten er overbygd vil jo være et problem, men jeg kjenner flere hester som er dette, og som har vanlige saler.
Er det ikke en mulighet å trene hesten noe, slik at den nærmere seg sin "vanlige" eller "optimale" form og siden kjøpe sal!? Da vil du iallfall ha lagt grunnlaget for at salen skal ligge skikkelig.

Nå har ikke jeg lest den andre tråden hvor du har uttalt deg, men har du pratet med en salmaker!? Vedkommende kan ha noen gode råd på veien (det er det de er her for )

Kristian: en forgjort vil vel ikke hjelpe om salen sklir _forover_ !?

Guro
Gå til toppen av siden

kristian

Skrevet - 26/01/2004 :  11:34:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
er ikke forgjorter til for at salen ikke skal skli frem? eller heter det noe annet? jeg mener en sånn ting man setter på akkurat som en strikkgjort, bare at disse er i lær/gummi og er så tykke at ikke salen kan skli Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 26/01/2004 :  14:16:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forgjort er til for at salen ikke skal skli forover.

Hesten min har ikke lang nok rygg til at jeg kan legge salen så langt bak at forgjorden og gjorden ikke kommer i konflikt med hverandre. Derfor bruker jeg ikke forgjord. Istedet har jeg en bred gjord som jeg fester i forgjordstroppen på salen (salgjordstropp 1) og stropp2. Dette hjelper bra nok på salen han har nå, da det er en sal som er lagd for å ikke skli, og derfor har litt smalt kammer til manken. Men dette er jo heller ikke helt bra, men en sal med bredt kammer til manken vil skli. Det ser ut som om jeg må velge mellom to onder neår det gjelder bomsaler, det er derfor jeg lurer på om bomløst kunne vært en idé.

Noen hester har større mage enn andre, trening eller ei. Hestenes fasong er ulik.

Antisklipad har jeg, den hjelper litt. Halerem har jeg ikke prøvd ennå, men synes det virker ubehagelig for hesten...

Er det noen som har bomløse sadler her??
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/01/2004 :  15:37:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Noen hester har større mage enn andre, trening eller ei. Hestenes fasong er ulik.
Opprinnelig postet av Søvnig

Dette er jeg klar over, men jeg oppfattet ikke så godt om hesten din var svært veltrent eller ikke. Så da unnskylder jeg om det kunne feiltolkes.

Forøvrig var det jeg som var litt rask (og utafor) tenkte på fortøy, ikke forgjordt...sorry...

Guro
Gå til toppen av siden

pus

Skrevet - 26/01/2004 :  16:05:40  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg har bommfri sal den er så deilig at jeg nesten ikke klarer å ri i noe annet.

En bommfri sal vil ikke legge press på ryggen på samme måte som som en sal med bom, men om du sitter helt på skakke vil belastningen selvfølgelig bli feil. Men bommfrie saler fordeler vekten veldig bra, så du trenger ingen supersits for å unngå å feilbelaste hesten.

Med en bommfri sal vil du også komme mye nærmere hesten når du rir. (det er det jeg liker best med salen) Du kjenner alle musklene i hestens rygg, så du får med deg hvordan den jobber, og det blir lettere å ri hesten på vekt (nesten som å ri barbak, bare at du får den støtten som en sal gir).

En bommfri sal er ganske dyr i innkjøpspris, men til gjengjeld kan du bruke den på absolutt alle hester. Så om man skulle kjøpe ny hest trenger man ikke å kjøpe ny sal

Så jeg annbefaler virkelig bommfri sal!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.